Het wijzigingsvoorstel houdt onder meer in dat de tarieven voor de Vrachtwagenheffing kunnen worden gedifferentieerd naar CO2-emissklassen. Voertuigen met een lage CO-emissie krijgen een korting op het tarief.
In het Kamerdebat vorig week diende de PVV een motie in om te onderzoeken hoeveel vrachtverkeer gaat uitwijken naar het onderliggende wegennet. Deze motie was ontraden door verkeersminister Madlener, omdat de Wet Vrachtwagenheffing al regelt dat er op uitwijkverkeer wordt gemonitord. De motie is bij de stemmingen op 1 april verworpen.
Het wijzigingsvoorstel moet nu nog langs de Eerste Kamer, waarna de wet officieel kan worden gewijzigd. TLN hoopt dat de Eerste Kamer het voorstel snel bespreekt, zodat dat markt duidelijkheid over de tarieven krijgt. Het ministerie van I&W mikt nog steeds op invoering van de vrachtwagenheffing medio volgend jaar.
Lees ook: Vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026: wat verandert er? en Waarom is een wetswijziging nu al nodig?