Het uitstel is mede het resultaat van de intensieve inzet van TLN, evofenedex en vele betrokken ondernemers. In onze gezamenlijke zienswijze en gesprekken met de wethouder en haar ambtenaren hebben we nadrukkelijk gewezen op de onhaalbaarheid van de oorspronkelijke planning, het ontbreken van duidelijke ontheffingskaders en het geen rekening houden met de beschikbaarheid en inzetbaarheid van elektrische voertuigen. Die signalen zijn gehoord, een eerste stap in de goede richting.
Niet tevreden
Toch zijn we nog niet tevreden over de inhoud van het voorgestelde beleid. Het uitgangspunt van Utrecht, meer leefruimte voor voetgangers en fietsers, bescherming van erfgoed (kwetsbare werfkelders) en een emissievrije binnenstad, is begrijpelijk. Maar in de huidige vorm dreigt het beleid de bereikbaarheid voor logistiek verkeer sterk te beperken en grotendeels zelfs onmogelijk te maken.
Voor onze leden is het essentieel dat er duidelijke en werkbare ontheffingsmogelijkheden komen voor:
- zwaardere voertuigen boven 7.500 kg totaal toegestane massa, en
- elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg, die door hun accugewicht vaak boven de standaardgrens vallen.
Daarnaast is het cruciaal dat ondernemers de tijd krijgen om hun logistieke processen aan te passen. 1 januari 2026 is in dat opzicht onhaalbaar, maar ook het uitstel van een paar maanden is onvoldoende.
Werkbare uitzonderingen
Zonder werkbare uitzonderingen verliezen ondernemers die nu investeren in emissievrije voertuigen en duurzame stadslogistiek de toegang tot de binnenstad. Dat raakt uiteindelijk de inwoners van Utrecht, door lege schappen, lege horeca, hogere prijzen en een beperkter aanbod van goederen en diensten.
TLN blijft zich samen met evofenedex inzetten voor praktisch uitvoerbaar beleid in Utrecht en andere gemeenten. De standpunten die we naar voren hebben gebracht, worden landelijk gedeeld en door meerdere steden herkend.
Jouw ervaringen helpen
Heb jij als lid te maken met stadslogistiek in Utrecht? Neem contact met ons op. Jouw ervaringen helpen ons om het beleid werkbaar te houden, voor iedereen die de stad bereikbaar wil houden.
Speciaal voor gemeenten is er de publicatie ‘Stadslogistiek tot in de kern’. Hierin zijn praktijkvoorbeelden en concrete tips voor gemeenten opgenomen om te voorkomen dat lokale regelgeving leidt tot de inzet van meer voertuigen in plaats van minder voertuigen: groot waar het kan en klein waar het moet.





