Huiswerk voor laad- en tankinfra
In haar brief gaat Heijnen in op de betaalbaarheid en beschikbaarheid van de emissie loze vrachtauto’s en de vereiste laad- en tankinfrastructuur. (Mobiliteitsbeleid | Tweede Kamer der Staten-Generaal). Een belangrijk aandachtspunt dat Heijnen benoemt is het oplossen van de netcongestie. Daarnaast benadrukt zij de toepassingsmogelijkheden van waterstof in het goederenvervoer. Op dit moment is de businesscase nog onaantrekkelijk maar Heijnen voorziet een scherpe prijsdaling voor groene waterstof wanneer de productiecapaciteit een keer op orde is. Ook benoemt ze de waterstofverbrandingsmotor als prille maar interessante technologie.
Maak het mogelijk voor ondernemers
Heijnen maakt ook duidelijk dat voor de verduurzaming alle mogelijkheden nodig zijn. Haar beleid is daarom ook gericht op extra inzet van hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer. Omdat de elektrificatie van personenauto’s eerder plaatsvindt dan voor zware voertuigen zullen vrachtauto’s de komende jaren steeds meer gebruikmaken van hernieuwbare brandstoffen. Heijnen geeft aan haar inzet en de ontwikkelingen regelmatig te bespreken met de vervoersorganisaties. TLN blijft benadrukken dat voldoende geld en stroom onmisbaar zijn om de opschaling naar zero emissievervoer op tijd te kunnen realiseren. Het streven naar 16.000 zero emissie vrachtauto’s in 2030 vergt bijvoorbeeld nu effectieve oplossingen waar netcongestie de ontwikkeling blokkeert.