Sinds december vorig jaar rijden ze bij Oegema Transport met een elektrische bakwagen. En dat bevalt uitstekend. ‘We zijn nu bijna een jaar verder en de truck heeft de garage nog niet van binnen gezien’, zegt een tevreden Oegema. ‘Althans niet vanwege storingen. Het lijkt erop dat een elektrische vrachtwagen veel minder storingsgevoelige onderdelen heeft dan een brandstofauto’.
Flinke investering
Oegema rijdt elektrisch voor een opdrachtgever die ook bijdraagt in de kosten van de truck. ’Want zo’n elektrische bakwagen is een flinke investering’, aldus de transportondernemer uit Dedemsvaart. ‘Je betaalt veel ontwikkelingskosten voor zo’n truck en dat kan voor een transporteur alleen niet uit.’ Het kon wel met een kwart subsidie en een kwart die de opdrachtgever voor zijn rekening nam. De andere helft kwam voor onze rekening.’
Actieradius
Bijna had Oegema de volgende vijf elektrische trucks in gebruik kunnen nemen, ware het niet dat de opdrachtgever nog moet beslissen met welke strategie in duurzaamheid ze verder gaan. Daarnaast zijn we met de truckleverancier aan het bekijken wat de looptijd van het onderhoudscontract moet worden. ‘De ontwikkelingen gaan zo snel, in actieradius, in batterijtechniek en noem maar op. Je ziet het ook bij dieseltrucks. Die schrijf je ook in maximaal 5 jaar af. In die tijd ontwikkelt er zoveel.’
30% daling
Oegema vindt het jammer dat opdrachtgevers terugschrikken van de kosten als het gaat om elektrisch transport. ‘Als straks de zero emissie zones gelden, wordt een hogere prijs realiteit. Waarschijnlijk gaat iedereen er dan ook wel mee akkoord. Bovendien is de verwachting dat de fabrieksprijs van elektrische vrachtwagens nog verder omlaag gaat wanneer de productie echt op gang komt. ‘Je ziet al 20% daling tussen de eerste serie en de offerte die we nu voor vijf nieuwe trucks hier hebben liggen’, zegt Oegema. Daarnaast zou CO2-beprijzing het verschil ook nog kunnen verkleinen in de toekomst.
Wezenloos
Oegema maakt zich zorgen om de verspilling die hij om zich heen ziet. ‘Ik denk dat je je wezenloos schrikt als je ziet hoeveel vrachtauto’s onder de 70% beladingsgraad rondrijden. En dat komt door de extreme levertijden. Verladers zitten soms zes weken of drie maanden te wachten op de goederen en als ze dan bij hun binnen zijn, zullen en moeten ze de volgende dag worden uitgeleverd. Van die gekte moeten we echt af’, aldus de transportondernemer. ‘We staan weer net als voor corona met zijn allen in de file met teveel half lege vrachtwagens. Over milieubelasting gesproken….Daar moeten we toch met zijn allen van af willen komen.’
Zeespiegel
Voor de toekomst zien de vierde en over een aantal jaren ook de vijfde generatie Oegema’s het positief in: ‘De prijzen voor transport komen op een niveau te liggen waardoor de verladers en opdrachtgevers ook anders zullen gaan denken over hun leveringen. Het moet ook wel. Die stijgende zeespiegel kunnen we niet negeren. We moeten iets doen, in Glasgow maar ook in Overijssel. Het gaat om bewustwording en eerlijk gezegd zien we het ook wel bij onze – vooral grote – klanten. Duurzaamheid staat ook op hun agenda’s. Alleen is de vraag: hoe? We gaan daar graag met ze over in gesprek.’