Wel een elektrische vrachtauto, geen netaansluiting

Drie maanden voor de levering van je elektrische vrachtwagen krijg je van de netbeheerder te horen dat je geen netverzwaring krijgt toegekend voor de benodigde laadpaal. Dat overkwam Visser Transporten Bolsward. Gjalt Visser en Simon Eekhof zitten echter niet bij de pakken neer. Ze bekijken zaken positief. ‘We staan nog steeds achter onze investering. Het speelveld veranderd, en wij ook.’

‘Een goede duurzaamheidsvisie is nodig om ons bedrijf door te geven aan een volgende generatie,’ aldus Gjalt Visser, directeur bij Visser Transporten Bolsward. In 1987 heeft hij samen met zijn broer Peter het bedrijf overgenomen van zijn ouders. ‘We deinzen niet terug voor een uitdaging en vinden dat we als kleinere vervoerder ook een rol hebben op het gebied van duurzaamheid. We doen het samen én voor de mensen die bij ons werken. Dat vind ik persoonlijk heel belangrijk.’

Actie ondernemen

Stap voor stap maakt het bedrijf vorderingen door bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak, vermindering van het brandstofverbruik en duurzame banden. ‘Maar dat vonden wij niet genoeg,’ stelt operationeel manager Simon Eekhof. ‘Gezien de komende zero-emissiezones voelen we ons verplicht om actie te ondernemen, ook omdat wij klanten hebben in Amsterdam. Wij hebben daarom vorig jaar gekozen om een elektrische vrachtwagen aan te schaffen. Die wordt in september dit jaar geleverd.’ Er is heel bewust een keuze gemaakt om deze wagen zelf aan te schaffen, zonder samenwerking met een klant. Met als uitgangspunt om de komende vijf jaar ervaring op te doen, zodat er in 2030 genoeg kennis en ervaring in huis is om door te groeien.

Aanvraag goedgekeurd

Voordat Visser Transporten ‘ja’ zei tegen de aanschaf van een elektrische auto, heeft het bedrijf bij de netbeheerder netwerkverzwaring aangevraagd, zodat de vrachtwagen op het terrein opgeladen kan worden. De aanvraag werd goedgekeurd en in het eerste kwartaal van 2025 zou dit beschikbaar zijn. Helaas ging letterlijk en figuurlijk de stekker uit de aanvraag. Tot grote teleurstelling van Visser en Eekhof kregen ze in juni van dit jaar het bericht dat de netbeheerder tegen verschillende problemen aanloopt. Met als gevolg dat de netwerkverzwaring is uitgesteld naar het eerste kwartaal van 2030.

Oplossing dichtbij

‘Een uitstel van maar liefst vijf jaar! Dan praat je bijna over de afschrijving van het voertuig’, zegt Visser. ‘Je ziet twee ontwikkelingen in de markt. De netwerkbeheerders krijgen niet voor elkaar wat de overheid wil en de overheid is aan het terugkrabbelen met deadlines voor milieuzones. Dan verandert het speelveld. Dat is niet iets waarop wij kunnen ondernemen.’

Er werd een zoektocht naar een passende oplossing gestart. Het bedrijf mist het meedenken vanuit de netbeheerder en tegelijkertijd blij dat truckleverancier Scania Rinsma uit Berlikum wél wil meedenken. Eekhof: ‘Zij kwamen met mogelijke oplossingen. Dan heb je in ieder geval het idee dat je het samen doet. Dat mis ik vanuit de overheid, zowel landelijk als regionaal.’

De oplossing ligt in dit geval dichtbij. Visser: ‘We zijn druk in gesprek met onze buren. Die zijn welwillend om ons te helpen. Het is erg fijn en bijzonder dat ze daarvoor openstaan. Het plan is om een kabel weg te trekken om onze laadpaal aan de praat te krijgen. Overdag gebruikt het bedrijf eigen stroom en in de nacht mogen wij de vrachtwagen opladen. Dat gaat weliswaar heel langzaam, maar dan kunnen we in ieder geval de weg op.’

Geen spijt

‘Een transportbedrijf was nooit een stroomverbruiker,’ zegt Eekhof. ‘We gebruiken nu meer elektriciteit dan vroeger en gaan van een fossiel naar een elektrabedrijf. De aanvragen bij ons in de gemeente voor netwerkverzwaring zijn bijna allemaal van bedrijven die iets willen met elektrische vrachtwagens. Dus het hele speelveld verandert. We staan in Nederland op een punt waarbij we veel willen maar helaas niet kunnen.’

Visser vertelt dat hij geen spijt heeft van de keuzes die zijn gemaakt. ‘Hoewel het traject uitdagender is dan verwacht, ben ik nog steeds trots op hoe ver we zijn gekomen. We hebben het intern met elkaar gedaan, van planners tot chauffeurs. We kunnen straks onze elektrische vrachtwagen inzetten voor klanten die ook willen verduurzamen. Ik kijk ernaar uit dat de wagen straks de weg op gaat en onderdeel uitmaakt van ons wagenpark.’ Eekhof is er trots op dat veel bedrijven nu hun nek uitsteken om te verduurzamen. ‘Om te ontwikkelen heb je gebruikers nodig. We zijn in de transport en logistiek echt stappen aan het maken. Ik hoop dat er ook met die bril naar onze sector wordt gekeken.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in ledenblad HUB. Auteur: Denise van Vliet.

Meer weten?

Contact de expert

Team Sector en Beleid

Adviseurs

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.