‘In februari heb ik mijn laatste diesel gekocht’, begint Andries Vlot trots. ‘Dat is gelijk een statement.’ De 15 dieselbusjes die hij nu nog heeft rijden, gebruikt hij om gebieden te bereiken waar zijn elektrische vloot vanwege de beperkte actieradius niet kan komen. Daar komt echter snel verandering in. Vanaf dit jaar gaat het bedrijf ook rijden met een Mercedes-Benz Sprinter op wisselbatterijen. Die laadt hij met zijn eigen zonnepark op. Die wisselbaterijen kunnen binnen vijf minuten in de wagen worden geïnstalleerd. Zo komt een einde aan lange laadtijden.
‘Wij zitten in het middensegment. Dat scheelt’, legt Vlot uit. ‘Ten opzichte van dieselauto’s behoud ik mijn marges. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bij zwaardere voertuigen een groter probleem is. Er is nog geen voertuig dat je kan vermarkten. Maar goed, het is ook niet zo van: we kopen een elektrische auto en dat is het dan.’
Er komt meer bij kijken?
‘Ja, dit vraagt een totaal andere organisatie.’
Hoe bedoel je?
‘De planning is het belangrijkste. Met elektrische wagens is het stoeien met de actieradius: hoe ver kan die nog? Hoeveel gewicht kan er in? Je moet ook rekening houden met weersomstandigheden. In de winter hebben we een aantal dagen strenge vorst gehad. Toen viel de actieradius met 20% terug. Dan moet je snel schakelen. Dat moet natuurlijk wel in je organisatie passen.’
Het is dus niet voor iedereen weggelegd?
‘Ik vind dat je niet te snel moet zeggen: dat zal wel niets voor ons zijn. Als je mee wilt, onderscheidend wilt zijn en je marges veilig wilt stellen, moet je aan de slag.’
Zou iedere vervoerder met verduurzaming bezig moeten zijn?
‘Dat vind ik wel. Dat geldt niet alleen voor vervoerders, maar voor iedere ondernemer. Je kan rapporten maken wat je wilt, de uitkomst is helder. Zoals we het deden, zo gaat het straks niet meer. Ik vind het belangrijk om te laten zien dat het anders kan. Het hoeft niet per se de hoofdprijs te kosten. Met creatief denken kom je al een heel eind.’
Dat is te zien bij het hoofdkantoor van TSN Groen in Houten. Op het buitenterrein valt meer op dan alleen de elektrische wagens. Insectenhotels, groenstroken, broeikasten: Vlot doet meer dan alleen elektrisch rijden. Tijdens een rondje om het pand lopen we zelfs de imker tegen het lijf die de bijenkasten onderhoudt. ‘Ik geloof dat we de aarde in bruikleen hebben. Dit is een manier om een positieve bijdrage te leveren’, gaat Vlot verder. ‘Wat mij betreft is het heel normaal dat je niet alleen op winst uit bent in de vorm van harde pegels. Winst kan uit veel verschillende dingen bestaan. Met dit soort initiatieven proberen we duidelijk te maken dat er meer mogelijk is dan dat je in eerste instantie denkt.’
Is dat direct de grootste tip voor ondernemers die willen verduurzamen?
‘Ja. Stel je ervoor open. Er liggen absoluut nieuwe kansen om het verschil te maken en je te onderscheiden. En dat hoeft niet alleen over vervoer te gaan. Het gaat ook over de inrichting van je magazijn of het buitenterrein. Wij hebben straatwerk vervangen voor een groenstrook. Dat kan bij heel veel mensen en kost niet veel geld. Zo draag je toch wezenlijk bij. Al is het door anderen te inspireren. Denk niet te snel: het zit alleen maar in die auto, maar die is nog niet beschikbaar en daarom kan ik niet verduurzamen. Vraag jezelf af: waar heb ik invloed op en waar kan ik mee aan de slag. Dat is je eigen business.’