Hieronder zet TLN de belangrijkste effecten voor de transport- en logistieke sector op een rij, evenals wat de overheid volgens TLN zou moeten doen om het logistieke systeem weerbaarder te maken. Een uitgebreider standpunt van TLN is te vinden via deze link.
Belangrijkste effecten voor de transport- en logistieke sector
- Extra lange wachtrijen bij terminals, distributiecentra en dus extra wachturen voor chauffeurs door ad hoc pieken in het reeds volle logistieke proces;
- Langere wachttijden en meer vertragingen bij de Rotterdamse terminals door het versnellen van import naar de VS, minder schepen die Amerikaanse havens aandoen en lege containers die nog niet verplaatst zijn;
- Schaarste aan containers en terminals en beschikbaarheid van transport naar de terminals gaat eveneens effecten hebben op partijen die helemaal geen handel drijven met de Verenigde Staten. De hele logistieke systeem gaat hier hinder van ondervinden.
Wat de overheid kan doen
Korte termijn:
- Maak extra capaciteit vrij bij de Douane en de NVWA om pieken op te vangen;
- Zorg voor ruimhartige overgangstermijnen bij nieuwe handelsregels;
- Bevorder datadeling in de keten via initiatieven als Portbase en CorridorAlert;
- Beslecht handelsbarrières tussen de grootste economische blokken in de wereld. Harmonisatie van oorsprongsregels, inspectiestandaarden en douaneprocedures voorkomt verwarring, vertragingen en dubbele lasten.
Lange termijn:
- Versnel digitalisering en uitbreiding van multimodale infrastructuur (spoor, binnenvaart);
- Ontwikkel integraal terminal- en locatiebeleid in het havengebied.
- Investeer in depotcapaciteit voor lege containers en harmoniseer Europese regels over wachttijden en boetes.
Lees ook het uitgebreide artikel over het effect van de handelsmaatregelen van Trump en Aanvullend voorstel Europese Commissie op Amerikaanse Handelstarieven