Hoewel TLN enkele positieve punten ziet, zoals het loslaten van de maximale voertuiglengte van 9 meter en ruimere venstertijden voor zero-emissie voertuigen, zijn er vooral grote zorgen. Het voorgestelde beleid leidt in de huidige vorm tot onwerkbare situaties voor ondernemers, logistiek dienstverleners en bewoners. De maatregelen dreigen de bevoorrading van de binnenstad ernstig te belemmeren, onder andere door een zeer streng gewichtslimiet, een vrachtauto verbod zone, onvoldoende en onduidelijke ontheffingsmogelijkheden en gebrekkige en onjuiste communicatie vanuit de gemeente.
Daarnaast ontbreken heldere overgangstermijnen en is de toegang voor de zwaardere (en noodzakelijke) zero-emissie voertuigen, die juist bijdragen aan duurzame stadslogistiek, niet goed geregeld.
Zienswijze indienen kan nog tot en met 28 september
TLN roept haar leden nadrukkelijk op om ook zelf een zienswijze in te dienen. Uw stem is belangrijk om duidelijk te maken wat de impact van dit beleid is op de praktijk. Dit kan tot en met 28 september 2025 via:
stadslogistiek@utrecht.nl
U kunt daarbij de zienswijze van TLN (volledig of deels) gebruiken als inspiratie of overnemen.
Download hier de volledige zienswijze van TLN (PDF)
Samen staan we sterker in het gesprek met de gemeente Utrecht. Laat van je horen!







