Grote steden werken aan nieuw toegangsbeleid

De stedelijke mobiliteit is volop in beweging. Dit jaar zijn 18 steden gestart met een zero-emissiezone. Daarnaast scherpen veel steden hun toegangsbeleid aan of voeren nieuwe regels in voor de bevoorrading van het centrum. De druk op de openbare ruimte groeit, vooral in historische binnensteden met kwetsbare bruggen en kades. Tegelijk willen gemeenten het verkeer schoner en veiliger maken.

Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor ondernemers. Regels wijzigen snel, de eisen voor ontheffingen zijn niet altijd duidelijk, de beschikbaarheid van passende voertuigen blijft een uitdaging. TLN en evofenedex blijven daarom in gesprek met gemeenten om de belangen van ondernemers te behartigen.

De afgelopen maanden hebben meerdere steden hun toegangsbeleid aangepast.

  • In Rotterdam verandert het verkeerscirculatieplan, wat gevolgen heeft voor routes en bereikbaarheid van logistiek verkeer.
  • Delft breidt het autoluwe gebied uit en past de venstertijden aan, met directe impact op leveranciers van winkels en horeca.
  • Amsterdam en Utrecht werken aan gewichtsbeperkingen via het toegangsbeleid om kwetsbare bruggen, kades en werfkelders te beschermen.

Hoewel we in Delft tevreden zijn, Amsterdam een realistische route lijkt te bewandelen en Rotterdam openstaat voor maatwerk, is de uitvoerbaarheid voor logistieke ondernemers nog niet altijd zeker. Daarom blijven TLN en evofenedex intensief in gesprek met deze en andere gemeenten.

Utrecht: uitstel, maar zorgen blijven

De gemeente Utrecht stelt de invoering van het nieuwe toegangsbeleid voor vracht- en bestelverkeer uit. De startdatum verschuift van 1 januari 2026 naar 1 mei 2026. Dit besluit volgt op intensief overleg en een gezamenlijke zienswijze van evofenedex, TLN en regionale ondernemers.

In dat overleg wezen wij op meerdere knelpunten, zoals een onrealistische planning, het ontbreken van duidelijke ontheffingseisen, een tekort aan geschikte elektrische voertuigen (zeker onder de 4.250 kilo en onder de 7.500 kilo) en de gevolgen voor de bevoorrading van winkels, horeca en zorg. Ook pleitten we voor een eindtijd van de venstertijd om 11.00 uur in plaats van 10.00 uur.

Het uitstel is een stap vooruit, maar de zorgen zijn niet weg. Daarom hebben TLN en evofenedex een nieuw advies gedeeld met de Utrechtse wethouder. Onze kernpunten zijn:

  1. Duidelijkheid over ontheffingen minimaal een jaar voor invoering. Ondernemers moeten weten waar ze aan toe zijn voordat ze kunnen investeren of hun processen aan kunnen passen.
  2. Hanteer als eindtijd voor de venstertijd 11.00 uur. Om zendingen bij de winkels en bedrijven af te kunnen leveren, moet er personeel in de zaak aanwezig zijn, steeds vaker is dat pas vanaf 09.00 of zelfs 09.30 het geval.

Positief is dat Utrecht kijkt naar onze wens voor logistieke corridors, waar zwaardere voertuigen mogen rijden. Dit kan voor veel ondernemers het verschil maken. We blijven betrokken bij de verdere uitwerking.

Amsterdam: gewichtsbeperkingen en kwetsbare kades

In Amsterdam spelen gewichtsbeperkingen voor logistiek verkeer een grote rol. De staat van kades en bruggen is zorgelijk, waardoor de gemeente werkt aan strengere regels voor zwaardere voertuigen in het centrum. 

TLN en evofenedex voeren hierover intensief overleg met ambtenaren en de betrokken wethouder. Daarbij gaat het niet alleen om strengere regels in het centrumgebied, maar vooral om de uitwerking ervan. We bespreken onder meer welke voertuigen een uitzondering krijgen, welke criteria voor die uitzonderingen gelden, welke goederencorridors er komen en hoe bedrijven op tijd duidelijkheid krijgen. 

In deze gesprekken benadrukken we het belang van balans. Bescherming van kwetsbare infrastructuur is nodig, maar het beleid moet ook uitvoerbaar blijven voor ondernemers. Daarom pleiten we voor uitzonderingen voor essentiële bevoorrading, specifieke laad- en losfuncties en situaties waarin alternatieven niet haalbaar zijn. Ook vragen we om heldere communicatie en voldoende overgangstijd. 

Amsterdam zet stappen richting strengere gewichtslimieten. TLN en evofenedex blijven ook in de hoofdstad nauw betrokken om te zorgen dat de regels duidelijk, proportioneel en werkbaar blijven voor het logistieke bedrijfsleven. 

Onze inzet: een werkbare stadslogistiek voor ondernemers

Of het nu gaat om Amsterdam, Utrecht of andere gemeenten: TLN en evofenedex blijven zich sterk maken voor een uitvoerbaar, realistisch en toekomstbestendig stadsdistributiebeleid. Een beleid dat rekening houdt met duurzame ambities, maar óók met de dagelijkse praktijk van logistiek Nederland.

Heb jij als lid vragen over stadslogistiek? Laat het ons weten. Jouw ervaringen helpen ons om te blijven sturen op goede, werkbare afspraken, zodat de steden bereikbaar blijven voor iedereen.

Meer weten?

Contact de experts

Anne-Marie Nelck

Clustermanager distributie

Wessel Deelstra

Adviseur Public Affairs