In Nederland heeft de RDW de registratie versoepeld en de planningshorizon verbreed, zie hiervoor dit eerdere bericht van TLN. Dit lijkt op dit moment voldoende te zijn om de introductieproblemen op te lossen.
Andere lidstaten hebben vergelijkbare oplossingen of kiezen ervoor niet te handhaven tot einde van dit jaar. Dit is uiteindelijk maar een doekje voor het bloeden, omdat dit alleen maar zinvol is wanneer de voertuigen alleen maar in de betreffende lidstaat blijven. Zodra je de grens overgaat wordt dit namelijk wel gehandhaafd. De IRU heeft de Europese Commissie daarom aangeschreven in de hoop een Europese oplossing te vinden.
Zorgen beschikbaarheid
Ook als die oplossing komt, moet er later alsnog een smart tacho 2 geïnstalleerd worden. TLN maakt zich vooral zorgen over de late beschikbaarheid van de smart tacho 2 in relatie tot de retrofit. Het aantal bestaande voertuigen dat nog voorzien moet worden van de smart tacho 2 is vele malen hoger dan het aantal nieuwe voertuigen. Nu de smart tacho 2 eindelijk beschikbaar is, wordt deze vooral ingezet om de nieuwe voertuigen te voorzien. Het tijdvenster om het bestaande wagenpark te retrofitten is al krap en wordt nog krapper door het uitstel in nieuwe voertuigen. Met de ruimere tijdsvensters vanaf 1 oktober 2023, om tachografen te kunnen kalibreren, biedt de RDW een oplossing om eventuele capaciteitsproblemen in werkplaatsen te reduceren.
Daarom monitoren wij de beschikbaarheid van tachografen en de werkplaatscapaciteit voor de retrofit, samen met de IRU. Het formulier hiervoor is te vinden op onze website. Zie ook onze Q&A over de smart tacho 2.