Sierteeltvervoer alert op ondermijning

De Nederlandse sierteeltsector is van nature open, snel en dynamisch. Bloemen en planten moeten zonder vertraging naar de veiling en vandaaruit de hele wereld over. Die openheid en snelheid brengen ook risico’s met zich mee. Criminele netwerken profiteren ervan door smokkel en ondermijning. Peter van der Velden, transportmanager bij Van der Slot Transport en bestuurslid van de Vereniging Sierteelt Vervoerders (VSV), benoemt de kwetsbaarheden. ‘Het begint bij bewustzijn en alertheid. Criminelen weten namelijk precies waar ze moeten zijn.’

De sierteeltsector heeft een unieke logistieke structuur. Dagelijks rijden vrachtwagens af en aan bij kwekers en veilingen, zoals Flora Holland. ‘De charme van de sector is dat we snel moeten handelen. Bloemen hadden er eigenlijk gisteren al moeten zijn,’ legt Van der Velden uit. ‘Maar die snelheid biedt ook kansen voor criminelen. De ruimte om controles in te bouwen is beperkt. Als je die te strikt invoert, verlies je tempo. De criminele inmenging zit vooral in de internationale handel vanuit exotische landen. Bloemen arriveren in dozen en via vliegtuigen. Wij zien niet wat erin zit. Chauffeurs kijken wel naar een kar die ze laden, maar je kunt onmogelijk elk emmertje op een dubbele bodem of zakje voeding op verkeerde stoffen controleren.’

Burgerkleding

De bewustwording over ondermijning groeide de afgelopen jaren. Van der Velden is bestuurlijk betrokken bij de VSV en roemt de samenwerking tussen Flora Holland, het Openbaar Ministerie en de politie. ‘Voor ons begon het echt te rollen toen Flora Holland ons uitnodigde om te praten over de problemen. Tijdens een recente bijeenkomst vertelde een voormalige crimineel hoe hij te werk ging en waar hij op lette bij het infiltreren in een bedrijf. Een tip die ik interessant vond, ging over bedrijfskleding. Criminelen kijken rond wie waar werkt. Medewerkers in bedrijfskleding zijn gemakkelijk te benaderen. Door in burgerkleding van en naar het werk te reizen, zijn ze minder zichtbaar.’

Overnachtingen

Hij wijst ook op signalen die tot alertheid nopen. ‘Sommige kwekers huisvesten arbeidsmigranten in hun schuren. Meestal is dat keurig geregeld. Maar als je ‘s nachts een kwekerij binnenrijdt en ineens mensen in de kantine aantreft, dan valt dat op. We bespreken dat dan met de kweker. Kloppen die overnachtingen, is alles legaal? Contact houden met klanten helpt risico’s te verkleinen.’

Waakzaam

In tegenstelling tot exportbedrijven die bloemen internationaal vervoeren, is Van der Slot Transport vooral actief tussen kwekers en veilingen in Nederland, België en Duitsland. ‘Bij ons zijn de risico’s kleiner. Dat neemt niet weg dat je waakzaam moet blijven. We hebben een keer een honden controle gehad om te zien hoe zo’n veiligheidscontrole werkt. Dat was leerzaam. Maar je moet zoiets als bedrijf wel duidelijk communiceren, anders kan het lijken alsof er iets mis is en dan heb je snel een slechte naam.’

Bewustzijn

Chauffeurs kunnen niet verantwoordelijk worden gemaakt voor controles op de lading, vindt Van der Velden. Want het idee dat je alles kunt nalopen, is irreëel. ‘Karren staan vol blikken met bloemen, elk met een zakje voeding. Moet je die allemaal openen? Dat zou de sector ontwrichten. Het gaat vooral om preventie en bewustzijn. Zo letten we op veranderingen in de privésituatie van medewerkers. Als iemand plots dure aankopen doet, kan dat een teken zijn van betrokkenheid bij iets verkeerds.’

Risico’s

Binnen Koninklijke Van der Slot Groep werken verschillende transport- en logistieke bedrijven samen om de keten efficiënter en veiliger te maken. ‘We hebben logistieke hubs in Rijnsburg, Aalsmeer en Naaldwijk waar we bloemen en planten ontvangen en klaarmaken voor de veiling. Daar besteden we aandacht aan veiligheid. Ook samenwerking met instanties vinden we belangrijk. Bij de deelmarkt VSV hadden we recent een vergadering waarbij de politie aanwezig was en uitlegde waar de risico’s zitten. Het probleem blijkt vooral aanwezig bij de langere exportritten. Binnen Nederland valt het relatief mee.’

Van der Velden ziet nog verbeterpunten. ‘Op de bedrijventerreinen van Flora Holland zouden bijvoorbeeld steekproefsgewijs beveiligingschecks gedaan kunnen worden. Dat zou criminelen zenuwachtig maken.’

Advies

Een betere opkomst van bedrijven bij bijeenkomsten over ondermijning zou ook helpen, denkt hij. ‘Ondernemers blijven weg omdat ze er geen tijd voor denken te hebben. Of niet de schijn willen wekken dat ze met ondermijning te maken hebben. Dat is jammer, want bewustwording is de eerste stap.’

Van der Veldens slotadvies aan collega-ondernemers? ‘Blijf in contact met je medewerkers. Bespreek het onderwerp met hen. Niet alleen vanuit veiligheidsoverwegingen, maar ook omdat je als werkgever oprecht betrokken bent bij je mensen. Daar begint het tenslotte allemaal mee.’

Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenmagazine van TLN. Tekst: Baart Koster / Beeld: Van der Slot Transport

Ledenmagazine HUB

HUB is hét ledenblad van TLN. TLN is een vereniging vol diversiteit en dat willen we graag laten zien! Elke maand plaatsen we in HUB berichten uit de vereniging. Bedrijfsovernames, mijlpalen of bijzondere werkzaamheden. We zetten jullie in het zonnetje!