Wil je investeren in een elektrische vrachtwagen? Dan ken je waarschijnlijk de AanZET-subsidie al. Deze regeling bestaat inmiddels meer dan vier jaar en levert een aanzienlijk voordeel op: tussen de €15.000,- en €115.000,- , afhankelijk van het voertuigtype en je bedrijfsgrootte.
Wat veel ondernemers niet weten is dat je deze subsidie ook combineren kan met andere regelingen, zoals de EIA. In 2025 zijn er wel belangrijke veranderingen. Hieronder lees je wat je moet weten.
Wat blijft gelijk in 2025?
De basis van de AanZET-regeling verandert niet:
- Je vraagt subsidie aan voor een nieuwe volledig elektrische vrachtwagen;
- Het AanZET-loket gaat open op 30 september 2025;
- Je hebt een ondertekende orderbevestiging met ontbindende voorwaarde nodig. Dit betekent dat je het voertuig nog niet definitief gekocht mag hebben;
- Het is verstandig om de aanvraag direct op de openingsdag in te dienen, om de kans op uitloting te verkleinen.
Belangrijke wijzigingen in 2025
1. Niet meer te combinatie met MIA
De AanZET-regeling mag vanaf 2025 niet meer gecombineerd worden met MIA (Milieu-investeringsaftrek). Dit maakt MIA minder interessant voor elektrische vrachtwagens.
2. Wél te combineren met EIA
De combinatie van AanZET en EIA (Energie-investeringsaftrek) blijft mogelijk en kan fiscaal aantrekkelijk zijn. Wel gelden er spelregels:
- EIA geldt alleen voor energiezuinige onderdelen van het voertuig, zoals:
- de elektrische aandrijflijn (zoals accu’s en elektronica)
- lichtgewicht wielen
- een aerodynamische cabine (onder voorwaarden)
- De subsidie moet verdeeld worden over AanZET en EIA.
Krijg je bijvoorbeeld 29% AanZET-subsidie? Dan mag je voor de overige 71% van de investering EIA aanvragen.
Voorbeeld:
Stel: onderdelen van je elektrische vrachtwagen kosten €150.000,- en komen in aanmerking voor EIA. Je krijgt 29% AanZET (€43.500,-). Wat betekent dat je over de resterende €106.500,- EIA aan kan vragen. Met een gemiddeld EIA-voordeel van 10% betekent dit €10.650,- extra belastingvoordeel.
Nieuw: andere aanvraagtermijn voor fiscale regelingen
Tot eind 2024 mocht je pas EIA aanvragen nadat de AanZET-subsidie was toegekend. Vanaf 2025 is dat anders.
- Je moet de aanvraag voor EIA binnen drie maanden na het ondertekenen van de orderbevestiging indienen.
- Dit mag dus al vóórdat AanZET is toegekend, zolang de order nog niet definitief is.
Deze wijziging geeft meer ruimte om de fiscale aanvraag op tijd te starten.
Hoe zit het dan met MIA?
De MIA-regeling blijft bestaan. Je mag deze in theorie nog steeds gebruiken voor elektrische vrachtwagens. Maar in de praktijk is de combinatie van AanZET en EIA meestal financieel aantrekkelijker.
Praktische tip: Begin op tijd met het verzamelen van de documenten, zoals offertes en technische specificaties. Zo voorkom je vertraging en vergroot je de kans op een succesvolle aanvraag zodra het AanZET-loket opengaat.
Meer weten of hulp nodig?
Heb je vragen over AanZET, EIA, MIA of andere transportsubsidies? Dan kun je terecht bij Transportsubsidies.nl, erkend Servicepartner van TLN.
Als TLN-lid ontvang je 30% korting op het advies en de aanvraagbegeleiding. Bovendien werkt Transportsubsidies.nl op no cure no pay-basis. Je betaalt dus alleen als je daadwerkelijk subsidie ontvangt. Dat maakt het extra makkelijk om hulp in te schakelen.
Wil je precies weten wat het ledenvoordeel inhoudt? Alle informatie vind je op de TLN-website via deze pagina over Transportsubsidies.