Het overleg vond plaats in het stadhuis en bood ruimte om verschillende belangrijke aandachtspunten rondom stadslogistiek te bespreken – van zwaardere elektrische voertuigen tot handhaving en de rol van logistieke hubs.
TLN en evofenedex zijn positief over de constructieve houding van de wethouder. Zij gaf aan onze zorgen over de handhaving van buitenlandse kentekens in de ZE-zone mee te nemen in haar overleggen met de staatssecretaris en met collega-wethouders in andere gemeenten. Ook werd erkend dat zwaardere elektrische voertuigen essentieel zijn om de binnenstad op een praktische en efficiënte manier te blijven bevoorraden.
Belangrijke toezegging: extra stimulering voor zero-emissie
Een belangrijke uitkomst van het gesprek is de toezegging van de wethouder om te kijken naar aanvullende stimulerende regelgeving voor ondernemers die kiezen voor zero-emissievervoer. Denk hierbij aan verruimde venstertijden voor elektrische voertuigen, om de overstap naar schoon vervoer verder te stimuleren. De wethouder gaf aan dat het logisch is om ondernemers die volgens de regels werken, extra ruimte of voordelen te bieden.
Aandacht voor uitvoerbaarheid ontheffingenbeleid
Daarnaast hebben TLN en evofenedex nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de uitvoerbaarheid van het ontheffingenbeleid. Het moet werkbaar blijven voor ondernemers. Heldere en eenduidige richtlijnen zijn essentieel om verwarring en administratieve lasten te beperken.
Deel van bredere dialoog met gemeenten
Eerder organiseerden TLN en evofenedex ook werkbezoeken aan de Amsterdamse & Utrechtse Wethouder waarbij we het belang benadrukten van een duidelijke en realistische invoering van de zero-emissiezone. In die gesprekken vroegen we structureel aandacht voor het tijdig beschikbaar zijn van voertuigen, laadinfrastructuur, de inzet van hubs en het belang van goede communicatie richting ondernemers. Delft sluit zich met dit overleg aan bij de groeiende groep gemeenten die actief in gesprek is met de logistieke sector over haalbare en effectieve stadsdistributie.