Milieuzones
Internationaal gelden er verschillende regels rondom milieuzones. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Diverse landen in de Europese Unie hebben in verschillende steden milieuzones ingevoerd. In de landeninformatie staan de zones die van invloed zijn op het beroepsgoederenvervoer per land aangegeven. Verder wordt duidelijk wat je moet doen om met het voertuig het land in te mogen rijden. Elk land heeft zijn eigen werkwijze, eigen stickers, eigen tarieven en uitzonderingen. Op de website van Urban Acces Regulations staat een overzicht van de Europese milieuzones die voor alle type vervoersmiddelen van toepassing zijn. De Europese milieustickers zijn via deze website aan te schaffen.
Lokale situatie
TLN vindt dat alleen daar waar vrachtverkeer aantoonbaar een grote bijdrage levert aan de luchtvervuiling en er geen alternatieve maatregelen mogelijk zijn, milieuzones voor het vrachtverkeer kunnen worden overwogen. De lokale situatie moet echter steeds het uitgangspunt zijn.
Overheden moeten dan wel maatregelen nemen om de efficiëntie van de stedelijke bevoorrading te verbeteren, bijvoorbeeld door venstertijden en voertuigeisen (ten aanzien van lengte of gewichten) te verruimen, te zorgen voor een goede doorstroming van het vrachtverkeer en voor voldoende laad- en losplaatsen. Als luchtkwaliteitsnormen niet meer worden overschreden, moeten milieuzones ook weer opgeheven worden.
Voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners is het van groot belang dat overheden bij het instellen van een milieuzone uniforme toegangseisen hanteren. Voertuigen worden door de gehele EU op wisselende bestemmingen ingezet. Een woud aan verschillende regels, verschillende instrumenten in verschillende lidstaten is dan funest.
Redelijke toegangseisen
Toegangseisen moeten redelijk zijn en rekening houden met gebruikelijke afschrijftermijnen voor voertuigen. Dat betekent voor 'gewone' vrachtauto's een termijn van gemiddeld acht jaar en voor voertuigen met een specifieke, dure opbouw zo'n 13 jaar.
Acties TLN
TLN pleit in Europees verband ook voor de onderlinge erkenning van elkaars 'bewijslast'. Als een voertuig bijvoorbeeld een bepaalde Duitse Umweltplakette van de Duitse keuringsinstantie heeft ontvangen, dan toont die sticker al aan dat het voertuig aan een bepaalde euronorm voldoet. Waarom moet dan in andere lidstaten eenzelfde procedure opnieuw gevolgd worden? Deze sticker zou als bewijs in alle lidstaten geaccepteerd moeten worden.
Standpunt TLN
TLN heeft steeds benadrukt dat de vrachtauto slechts één van de bronnen van luchtvervuiling is. Bestelauto’s, personenauto’s en de industrie zijn eveneens belangrijke bronnen. Daarom moeten Nederlandse gemeenten, maar zeker ook buitenlandse overheden, zich niet alleen op vrachtauto's richten.
Het instellen van een milieuzone is een mogelijke maatregel om in een bepaald gebied de emissies te verlagen. Er zijn echter nog vele andere maatregelen denkbaar, zoals het verbeteren van de doorstroming van het verkeer, het bevorderen van fietsgebruik en snelheidsbeperkingen. Voor transportbedrijven betekent een milieuzone dat voertuigen aangepast of vroegtijdig vervangen moeten worden. Dat leidt tot hoge kosten voor het bedrijfsleven. Daarom moeten overheden eerst goedkopere en eenvoudigere maatregelen overwegen.
Gerelateerde dossiers
TLN Internationaal
Met het lidmaatschap van TLN Internationaal heb je altijd en overal toegang tot de meest actuele informatie (o.a. landeninformatie over 50 landen) en toegang tot specialisten die je verder helpen (denk aan vragen over boetes en douane).