Elke (definitief geworden) overtreding levert, afhankelijk van de ernst van de overtreding, een puntenaantal op. Het aantal vergunningen is bepalend voor de grenswaarde. Komt de onderneming/vervoersmanager boven de voor die onderneming geldende grenswaarde, dan volgt er een onderzoek naar de betrouwbaarheid en kan mogelijk de vergunning en de vakbekwaamheid worden ingetrokken. In het goederenvervoer is het overigens de NIWO en niet de ILT die de definitieve beslissing neemt na een advies van de ILT.
Een reëel risico dus voor ondernemers, dat te beheersen is door een actieve monitoring en analyse te doen van de overtredingen en bij te sturen waar nodig. Bijvoorbeeld door extra trainingen van de chauffeur op het bedienen van de tachograaf. Ervaring van TLN leert dat dit snel te verbeteren is. De monitoring kan plaatvinden met een geschikte analysetool, zoals TLN Tachoweb. Deze brengt ook het ERRU-risico in beeld.
Zie voor meer informatie over ERRU: ERRU: het sanctieregister voor vervoersovertredingen – Transport en Logistiek Nederland (tln.nl)