Brexit-blog

TLN deelt via dit liveblog updates over de Brexit en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector.

Meer informatie over de Brexit, in relatie tot de transport- en logistieke sector, vind je in …

Kent Access Permit afgeschaft 

De Kent Acces Permit is per 20 april 2021 afgeschaft voor vrachtwagens die vanuit het VK naar Dover en de Eurotunnel rijden. De Kent Acces Permit kan opnieuw worden ingevoerd als de wachttijden in de regio Kent oplopen.  Vervoerders die zonder de juiste import- en exportdocumenten in de haven/tunnel aankomen, zullen wel worden teruggestuurd.

VK stelt Brexit-controles uit

Vooraanmeldingen en gezondheidscertificaten voor veel dierlijke of fytosanitaire producten zijn bij invoer in Engeland pas vanaf 1 oktober 2021 verplicht. Dat was eerder 1 april 2021. Ook andere controles en verplichtingen zijn uitgesteld.

Om de Britse industrie tegemoet te komen, hebben de Britten een fasering van controles en douaneprocedures aangekondigd; een soort ingroeimodel. Vanmiddag heeft de Britse overheid besloten dat zij dat het tijdspad van die fasering uitstellen.

De wijzigingen zijn als volgt:

  • Vooraanmeldingen voor producten van dierlijke oorsprong, bepaalde dierlijke bijproducten en hoog-risico levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong zullen niet vereist zijn tot 1 oktober 2021. Vanaf die datum zullen ook pas gezondheidscertificaten verplicht zijn voor producten van dierlijke oorsprong en bepaalde dierlijke bijproducten.
  • Douaneaangiftes voor invoer in het VK zullen nog steeds vereist zijn, maar de mogelijkheid om uitgesteld aangifte te doen, inclusief het indienen van aanvullende aangiftes tot 6 maanden na de invoer van de goederen, wordt verlengd tot 1 januari 2022.
  • Safety en security aangiftes (ENS) voor invoer zullen niet vereist zijn tot 1 januari 2022.
  • Fysieke controles voor producten van dierlijke oorsprong, bepaalde dierlijke bijproducten en hoog risico levensmiddelen van niet-dierlijke oorsprong zullen niet vereist zijn tot 1 januari 2022. Vanaf dat moment zullen deze controles plaatsvinden op een Border Control Post (BCP).
  • Fysieke controles voor hoog risico planten zullen plaatsvinden op BCP’s , in plaats van op de plaats van bestemming, vanaf 1 januari 2022.
  • Verplichte vooraanmeldingen en documentatiecontroles, inclusief fytosanitaire certificaten zullen vereist worden voor laag risico planten en plantaardige producten, en worden geïntroduceerd vanaf 1 januari 2022.
  • Vanaf maart 2022 zullen controles op levende dieren en laag risico planten en plantaardige producten gaan plaatsvinden op BCP’s.

 

Let op: voor zogenaamde controlled goods (Annex C van het BOM) blijft een uitzondering van de mogelijkheid om uitgestelde aangiftes te doen van kracht. Voor deze goederen moet nog steeds een volledige douaneaangifte worden gedaan indien de goederen in Groot-Brittannië binnenkomen.

Het aanzuiveren van Transit documenten

TLN heeft van de Britse overheid de volgende informatie ontvangen. Vanuit meerdere EU lidstaten zijn meldingen gekomen van een toenemend aantal Transit documenten die niet zijn beëindigd door het kantoor van bestemming of door een toegelaten geadresseerde. Als je goederen in het land van bestemming aankomen is het belangrijk dat het TAD (Transit Accompanying Document) wordt aangeboden bij het douanekantoor van bestemming of aan een toegelaten geadresseerde, zodat zij in NCTS de melding kunnen doen dat de goederen zijn aangekomen. Zelfs wanneer je goederen zijn aangeboden aan een kantoor van doorgang aan de grens van het land van bestemming, dient de vervoerder nog naar het douanekantoor van bestemming of naar de toegelaten geadresseerde te gaan om de transit te beëindigen. De zekerheidsstelling wordt niet vrijgegeven als de transit niet wordt beëindigd. Dit heeft tot gevolg dat sommige bedrijven het einde van hun garanties bereiken. Zodra de limiet is bereikt kunnen er geen nieuwe transit bewegingen worden gestart met ernstige vertragingen in je supply chains tot gevolg. Indien het douanekantoor van bestemming is gesloten:

  1. Zoek het dichtstbijzijnde operationele kantoor van bestemming
  2. Vraag dit kantoor om een bewijs van het einde van de douaneprocedure (bijv. een gestempelde kopie van het transit document)

Een overzicht van de douanekantoren vind je hier.

Vervoer naar VK en gebruik van delayed declarations

Vervoer je goederen naar het VK en maakt de importeur gebruik van delayed declarations (ook wel bekend als de C-status regeling)?

Zorg dat je in ieder geval beschikt over het GB EORI nummer van de ontvangende partij in Engeland. Bij non-inventory linked ports moet de vervoerder het GB EORI nummer bij zich hebben tijdens het transport volgens het Border Operating Model.

De importeur is verantwoordelijk voor het inschrijven van de goederen in zijn administratie en het doen van de aanvullende aangifte. Om als vervoerder goed ingedekt te zijn is ons advies altijd een bevestiging te vragen van je opdrachtgever dat van delayed declarations gebruik wordt gemaakt. Daarnaast raden wij aan goed vast te leggen waar de goederen zijn afgeleverd en te laten tekenen voor ontvangt en de CMR goed te bewaren.

‘Agro-producten vanaf 1 april verplicht gezondheidscertificaat’

Voor agro-producten zoals verse groenten, bloemen en zuivel is vanaf 1 april een gezondheidscertificaat verplicht voor export naar het VK. Peter Verbaas van de NVWA: ‘Zendingen zonder de juiste papieren komen in de problemen.’

Lees dit artikel verder op Brexitloket.nl

Vervoer veterinaire goederen

Heb je veterinaire goederen (producten van dierlijke oorsprong) die in de EU via Nederland binnenkomen?  Dan kunnen deze alleen via een erkend BIP (buitengrens inspectiepost) binnen komen.

Welke dit zijn vind je hier.

Let op:  In de haven van Moerdijk is geen BIP. Dit betekent dat hier geen veterinaire goederen uit derde landen kunnen aankomen. Gebeurt dit wel dan zullen ze worden aangemerkt als doorgereden partijen en kunnen ze niet meer worden goedgekeurd voor invoer in de EU. De consequentie is dat de goederen terug moeten naar het land van verzending of worden vernietigd.

Vervoer goederen met NTCS document

Vervoer je goederen via Calais naar het VK met een NCTS (transit, T1 of T2) document? Let op: Calais is geen douanekantoor van bestemming voor NCTS documenten. Dat wil zeggen dat NCTS documenten hier niet worden aangezuiverd na vertrek via Eurotunnel of een ferrymaatschappij. Advies: om niet -gezuiverde documenten te voorkomen is het beter om de documenten met kantoor van bestemming op het kantoor van binnenkomst in het VK te maken en daar fysiek langs een douanekantoor in Kent te rijden.

Brexit: wat moet ik doen als ik Engelse chauffeurs in dienst heb?

Situatie 1: je hebt Engelse chauffeurs in dienst, die werken in Nederland, maar wonen in het VK

Per 1 januari 2021 zijn de regels veranderd. Jouw chauffeurs worden gezien als grensarbeider en hebben een document grensarbeid nodig. Alle relevante informatie, voorwaarden en online registratie vind je hier.

Situatie 2: je hebt Engelse chauffeurs in dienst, die voor 1 januari 2021 werkten en woonden in Nederland

Engelse chauffeurs die nu bij in loondienst zijn en ook wonen in Nederland hebben vanaf 1 januari 2021 een verblijfsdocument nodig. Dit document moet voor 30 juni 2021 aangevraagd worden. Alle informatie hierover vind je hier.

Situatie 3: je neemt Engelse chauffeurs in dienst vanaf 1 januari 2021

Je moet een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) of een tewerkstellingsvergunning (TWV) aanvragen bij het UWV voor de Britse medewerker die je in dienst wil nemen. Alle relevante informatie en voorwaarden vind je hier.

Bestuurdersattest

Bestuurdersattesten zijn verplicht voor niet-EU chauffeurs in loondienst bij een Nederlands transportbedrijf. Vanaf 1 januari 2021 heb je voor jouw Engelse chauffeurs die bij jou in loondienst zijn (ook als ze dus in het VK wonen) in alle gevallen een bestuurdersattest nodig. Dit attest wordt door de NIWO verstrekt. Dit document is aan te vragen via deze link.

Duidelijk overzicht met handige links

Via de ambassade van het VK in Den Haag ontvingen we dit duidelijke overzicht met handige QR code aangaande het vervoer van en naar VK, wat je hiervoor allemaal nodig hebt en handige links naar onder meer de Britse testlocaties.

 

Verzegeling transportmiddelen bij verleggen controle

Het komt regelmatig voor dat transportmiddelen bij het vervoer van douanegoederen niet of slecht zijn te verzegelen. Dit zorgt voor hinder in de logistiek. Tevens kan het onnodige kosten met zich meebrengen.

Bij het verleggen van een douanecontrole moeten de transportmiddelen verzegeld worden, om congestie op de ferryterminal te voorkomen.

De Douane bekijkt per situatie wat de beste manier is om de identiteit van de goederen te waarborgen. Tijdelijk kan dit ook gebeuren door de goederen onder begeleiding naar de controleplaats te brengen.

Omgang met T2 documenten voor zendingen uit Ierland

Wanneer goederen van de ferry af komen met een T2 document uit Ierland, dient dit T2 document na aankomst in Nederland nog te worden afgemeld.

In de eerste weken na de Brexit is gebleken dat veel Ierse aangevers dachten dat hun T2 documenten door Portbase zouden worden afgemeld. Dit is echter niet het geval; een T2 document dient na aankomst te worden afgemeld door de douane of door een bedrijf met een vergunning toegelaten geadresseerde.

T2 documenten vanuit Ierland worden gebruikt om Ierse (en Noord-Ierse) goederen te vervoeren over de landbridge via het Verenigd Koninkrijk naar de EU. Een T2 kan worden aangezuiverd zonder dat de goederen onder een nadere douaneregeling worden geplaatst, maar het afmelden vereist wel een handeling. Indien een T2 document niet wordt afgemeld, ontvangt de Ierse aangever hiervan een bericht en dan dient door de aangever te worden aangetoond wat met de goederen is gebeurd. In het ergste geval volgt een boete en een uitnodiging tot betaling van de Douane.

Voor de goede orde: ook voor Nederlandse T2 documenten naar Ierland geldt dat deze moeten worden afgemeld in Ierland. En de procedure geldt ook voor Calais en Zeebrugge.

Brexit: extra hulp bij het voormelden

Sinds 1 januari vormt het voormelden van douanedocumenten voor vervoer met het Verenigd Koninkrijk een extra onderdeel van het werk. In verreweg de meeste gevallen loopt dit goed. Maar helaas niet altijd. Daarom komt Portbase met vier korte instructievideo’s met praktische tips.

Lees verder

Brexit: de belangrijkste uitdagingen op een rij (plus een toelichting hierop)

De Brexit is weliswaar sinds 1 januari een feit, maar dit betekent niet dat alles vanaf dag-1 duidelijk is. Integendeel. Daarom zet TLN de belangrijkste Brexit-uitdagingen van dit moment op een rij. Met – uiteraard – ook de toelichting hoe hier op de beste manier mee om te gaan.

Lees verder

Problemen aan de Engelse kant bij transport van bomen en planten

Windhorst is een logistiek bedrijf uit Hazerswoude dat gespecialiseerd is in transport naar het Verenigd Koninkrijk. Wekelijks verplaatsen ze gemiddeld zestig trailers met voornamelijk bomen en planten over de Noordzee. TLN sprak met Paul Smit (PS), sales manager bij Windhorst, over de Brexithobbels op weg naar ‘de overkant’.

Lees verder

Nieuwe werkwijze veterinair transport VK

Om congestie in de havens te voorkomen heeft de NVWA besloten om het douaneproces voor veterinair proces aan te passen.

Lees verder

Brexit: zo voorkom je stilstand in de haven

Er zijn verschillende problemen waar vervoerders tegenaan lopen bij het transport van of naar het Verenigd Koninkrijk. In dit artikel lees je welke problemen het meest voorkomen en waar je als vervoerder goed op moet letten als je van of naar het VK transporteert.

Lees verder

Check het MRN-nummer

De Douane meldt dat veel MRN-nummers die bij de Melding Export Documentatie (MED) worden opgegeven, niet juist zijn. Als er verkeerd MRN-nummer is opgegeven, komt de trailer niets langs de Douane en wordt de vrachtwagen naar een parkeerplaats gestuurd, tot een correct MRN-nummer wordt opgestuurd. Controleer daarom, nog vóór het transport, of het juiste MRN-nummer is doorgegeven. Zo voorkom je stilstand in de haven.

Vervoer van veterinaire goederen uit het VK

Vervoer je veterinaire goederen uit het VK? Zorg dan dat je een D-controle conform hebt voordat je de ferry op gaat in Engeland. De douane gaat namelijk voor iedere veterinaire zending een bewijs vragen aan de chauffeur van de D-controle en een bewijs dat er een keurafspraak is gemaakt op een veterinair keurpunt.

Stena Line stuurt de veterinaire units terug naar Engeland als het niet in orde is. De wagens kunnen daar niet overnachten.

Vervoer met Eurovergunning blijft mogelijk

Inmiddels is duidelijk geworden dat ook voor derdelandenvervoer geen CEMT-vergunning nodig is. Al het vervoer kan dus onder dekking van een Eurovergunning.

Lees hier het volledige bericht op de NIWO-site.

Wat heb ik nodig om goederen te importeren van het VK?

De Nederlandse Douane heeft de 40 meest gestelde vragen overzichtelijk samengevoegd in een handige PDF. Denk aan vragen als ‘Wat heb ik nodig om goederen te importeren of te exporteren van en naar het VK?’, ‘Wat kan ik doen als ik niet tijdig beschik over een vergunning of als ik geen kennis van douaneformaliteiten heb?’ en ‘Hoe verloopt het vervoer via ferry’s in NL met Portbase?’. De Nederlandse Douane neemt je deels aan de hand mee en geeft antwoorden op dit soort prangende vragen.

Lees hier het volledige bericht

De verplichte ENS-aangifte

Als vervoerder ben je verplicht als je de Brits-Franse grens over gaat, een ENS-aangifte te doen. Dit geldt als je als vervoerder met een begeleide vracht de grens passeert.

Softwareleveranciers
Indien je met een ferry Frankrijk binnenkomt dien je minimaal 2 uur vantevoren de online aangifte te voltooien. Kom je via de rail shuttle Calais binnen, dien je minimaal 1 uur vantevoren de aangifte te doen. De ENS-aangifte doe je via de EDI-verbinding  en met erkende software. De software-leveranciers zijn hier te vinden.

Volg vanmiddag het Brexit-webinar ‘The Implications of the Brexit Deal for your Business’

In allerijl is er over de Brexit onderhandelingsovereenkomst een webinar samengesteld door onder andere de uitvoerders van de Brexit-deal.  In een drie uur durende Engelstalige webinar komen onderwerpen aan bod als Wat betekent de Brexit-deal voor jouw bedrijf, wat verandert er per 1 januari 2021 en hoe kan je je het beste voorbereiden.  Sprekers zijn onder andere de Britse ambassadeur in Nederland Joanna Roper, Nannette van Schelven, directeur-generaal van de Nederlandse Douane, Heather Jones, Deputy Director EU Member States Engagement, Border and Protocol Delivery Group en Tim de Wit, VK-correspondent voor de NOS. Namens TLN en Fenex spreekt Douane- en Brexit-expert Stefan Verhagen.

Datum: dinsdag 29 december
Tijd: 15.00 – 18.00 uur

Registreer je hier om het webinar te volgen. De terugkijk-link wordt opgevraagd bij de organisator NBCC (Britse Kamer van Koophandel).

Gevolgen btw en Brexit

De Brexit heeft btw-gevolgen voor alle ondernemers die transacties met het Verenigd Koninkrijk (VK) verrichten. Vanaf 2021 is het VK voor de levering en afname van diensten een land buiten de EU. Een belangrijke verandering is dat het vervoer in opdracht van Nederlandse btw-ondernemers in verband met de uitvoer van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK), vanaf 1 januari 2021  is belast met 0 % btw.  De Belastingdienst geeft alle veranderingen op haar website weer.

Lees hier het hele bericht

Brexit-deal; belangrijke afspraken op een rij

Afgelopen donderdag hebben de EU en het VK een handelsakkoord gesloten. Voor het vrachtverkeer zijn onder andere afspraken gemaakt over cabotage, de Eurovergunning en het Mobilty Package.

Lees hier het volledige bericht

Brexit-deal biedt duidelijkheid, maar verandert weinig

‘Het Verenigd Koninkrijk maakt vanaf 1 januari geen deel meer uit van de Europese Unie. Na de jaarwisseling is het VK een zogenaamd “derde land” en zijn douaneformaliteiten een feit. Ook zullen er, in tegenstelling tot vervoer tussen EU-lidstaten, controles op in- en uitgaande goederen plaatsvinden. Het handelsakkoord verandert daar niets aan’, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Lees hier het volledige bericht

Bestuurdersattesten Brits chauffeurs in Nederlandse dienst

De NIWO zal op verzoek bestuurdersattesten (schriftelijke bewijzen) verstrekken aan Nederlandse bedrijven voor in het VK wonende Britse chauffeurs die bij hen in 2020 in dienst zijn. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  1. Het aanvragende bedrijf voldoet aan de eis van dienstbetrekking;
  2. De aanvraag dient voor 1 februari 2021 bij de NIWO te worden ingediend;
  3. De betreffende chauffeurs beschikken over een geldig Brits rijbewijs en een geldige Britse code 95;
  4. De looptijd van het attest wordt begrensd door de looptijd van de onderliggende documenten (waaronder de code 95).
  5. De NIWO hanteert hiervoor een tarief van € 135

De procedure verloopt via het ondernemersloket van de NIWO.

Brits vakdiploma wordt automatisch omgezet naar een Nederlands vakdiploma

Veel transportondernemers baseren hun vergunning op de inbreng van een Brits vakdiploma. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het CBR en de NIWO hebben besloten om de vervoersmanagers die in het bezit zijn van een Brits vakdiploma ook in het bezit te stellen van een NL vakdiploma, dat geldig is in de EU. Er is geen actie nodig. Degenen om wie het gaat, ontvangen een brief. Het vakdiploma wordt automatisch omgezet voor 1 juli 2021.  Kijk hier voor meer informatie.

Europees Parlement akkoord met noodmaatregelen

Het Europese Parlement is akkoord met een aantal noodmaatregelen in het geval van een no deal Brexit. De noodmaatregelen omvatten afspraken over het verlengde gebruik van een Eurovergunning en de uitfasering van de cabotageregeling indien de EU en het VK niet tot een handelsakkoord komen.

Eerder vorige week publiceerde de Europese Commissie de noodplannen. Die zijn bedoeld om verstoringen in het transport zoveel mogelijk te voorkomen in het geval van een no deal Brexit. TLN wacht nog op reactie van het Britse ministerie van Transport hierover en hoopt dat ook het Verenigd Koninkrijk de noodmaatregelen omarmt, zodat het goederenvervoer na 31 december zoveel mogelijk ongehinderd door kan gaan.

Een overzicht van de belangrijkste noodmaatregelen vind je hier.

 

Ook Douane verwacht oponthoud na Brexit

De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan volgens de Douane onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden, omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten. De Douane verwacht dat  een op vier van de vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten beschikt.

Ook TLN verwacht oponthoud bij de ferry’s in de eerste weken na de jaarwisseling. In het voorkomen van stilstaande vrachtwagens bij de grens, hebben logistieke bedrijven zelf ook een belangrijke rol. Die bedrijven die zich niet op tijd voorbereiden nemen een groot risico. Niet alleen voor hun eigen onderneming, maar voor de hele logistieke keten: als een vrachtwagen zonder de juiste documenten stil komt te staan, houdt die andere vrachtwagens op. Daarom is het belangrijk om met klanten en opdrachtgevers in gesprek te gaan en na te vragen of zij klaar zijn voor de Brexit. Want uiteindelijk is de keten niet sterker dan de zwakste schakel: als één partij zich niet heeft voorbereid, kom je met de vrachtwagen niet langs de douane en mis je alsnog letterlijk de boot.

Brexit: de ontknoping nadert, hoe dan ook

Het blijft spannend tot op het laatste moment: komt er een deal tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, of toch niet? Waar moeten transportondernemers rekening mee houden? Elmer de Bruin, Brexitcoördinator bij TLN, gaat in dit interview in op deze vragen, zo vlak voor het uur u.

En in dit overzicht schetst TLN puntsgewijs de belangrijkste gevolgen van de Brexit voor vervoerders, bij drie verschillende scenario’s: deal, no deal of noodmaatregelen.

Portbase: laatste kans om je aan te melden

Vanaf 1 januari is het Verenigd Koninkrijk geen EU-lidstaat meer. Als je vanaf Nederlandse havens naar het VK vervoert, is aanmelding bij Portbase in 2021 verplicht. Bedrijven die zich te laat melden bij Portbase, lopen de kans de boot letterlijk te missen. Meld je dus zo snel mogelijk aan, als je dat nog niet hebt gedaan.

Portbase: ‘Wat de uitkomst van de politieke onderhandelingen ook wordt, er komen douaneverplichtingen. In Nederland hebben samenwerkende organisaties in de havens alle mogelijke voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat goederen na Brexit snel via de Nederlandse havens vervoerd kunnen blijven worden. Bedrijven die zich niet hebben voorbereid en dus op het laatste moment aankloppen, sluiten achteraan in de aanmeldrij en lopen daarmee het risico niet op tijd klaar te zijn.’

Lees hier het volledige bericht van Portbase op hun website.
Aanmelden bij Portbase kan hier.

Verplichte warmtebehandeling van houten pallets

In het goederenverkeer met het Verenigd Koninkrijk mogen vanaf 1 januari 2021 alleen nog maar houten pallets worden gebruikt die volgens de fytosanitaire ISPM15-norm zijn behandeld. Ook moeten de pallets zijn voorzien van het IPPC-merkteken. Genoemde eisen gelden ook voor houten kratten, kisten, kabelhaspels en stuwhout om de lading vast te zetten. Advies is om goed te controleren op genoemde vereisten, want de Britten hebben aangekondigd hierop streng te gaan handhaven.

Deal of no-deal: de gevolgen van Brexit op een rij

In dit compacte overzicht zet TLN op een rij wat voor de transportsector de gevolgen zijn van de verschillende scenario’s.

De noodplannen voor no-deal-Brexit van de Europese Commissie zijn klaar

De Europese Commissie (EC) heeft op 11 december 2020 haar noodplannen gepresenteerd in het geval van een no-deal-Brexit. Eind dit jaar loopt de transitieperiode af en als er voor die tijd geen handelsakkoord is gesloten zullen er ernstige verstoringen ontstaan. Om die zoveel als mogelijk te voorkomen heeft de EC gerichte noodmaatregelen voorgesteld.

Lees hier het hele bericht

Brexit - vraag en antwoord

TLN organiseerde op dinsdag 13 oktober een webinar over de komende Brexit en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector. Op deze pagina vind je de antwoorden op de vragen die tijdens dit webinar zijn gesteld, onderverdeeld in vier rubrieken:

  • Douaneprocedures
  • Veiligheid, voedsel en waren
  • Vergunningen, certificaten, rijbewijzen en paspoorten
  • Automatisering en digitalisering

 

In aanloop naar 1 januari 2021, de dag waarop de nieuwe situatie werkelijkheid wordt, zal dit overzicht met vragen en antwoorden wanneer nodig worden geactualiseerd en aangevuld. Hou deze pagina dus goed in de gaten voor updates!

Bekijk hier het volledige bericht

Werkwijze lege emballage en verpakkingsmiddelen na overgangsperiode Brexit

Na overleg met de Douane is de werkwijze omtrent terugkerende lege emballage en verpakkingsmiddelen na de Brexit, vernieuwd.  Het betreft een nieuwe procedure voor het binnenbrengen van lege emballage via de ferry- verbindingen van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van een procedure die is gebaseerd op de mondelinge aangifte.

Lees hier het hele bericht

Noodparkeerplaatsen Brexit gereed en in kaart gebracht

Vorig jaar waarschuwde TLN dat er voldoende parkeerplaatsen voor vrachtwagens moeten zijn in de Rotterdamse haven op het moment dat de Brexit een feit is, vanwege risico op files in het havengebied door andere douaneformaliteiten. Nu zijn alle parkeerlocaties bij de ferryterminals gereed en in kaart gebracht waar chauffeurs terecht kunnen.

Lees hier het hele bericht