Brexit-blog

TLN deelt via dit liveblog updates over de Brexit en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector.

Meer informatie over de Brexit, in relatie tot de transport- en logistieke sector, vind je in …

Omgang met T2 documenten voor zendingen uit Ierland

Wanneer goederen van de ferry af komen met een T2 document uit Ierland, dient dit T2 document na aankomst in Nederland nog te worden afgemeld.

In de eerste weken na de Brexit is gebleken dat veel Ierse aangevers dachten dat hun T2 documenten door Portbase zouden worden afgemeld. Dit is echter niet het geval; een T2 document dient na aankomst te worden afgemeld door de douane of door een bedrijf met een vergunning toegelaten geadresseerde.

T2 documenten vanuit Ierland worden gebruikt om Ierse (en Noord-Ierse) goederen te vervoeren over de landbridge via het Verenigd Koninkrijk naar de EU. Een T2 kan worden aangezuiverd zonder dat de goederen onder een nadere douaneregeling worden geplaatst, maar het afmelden vereist wel een handeling. Indien een T2 document niet wordt afgemeld, ontvangt de Ierse aangever hiervan een bericht en dan dient door de aangever te worden aangetoond wat met de goederen is gebeurd. In het ergste geval volgt een boete en een uitnodiging tot betaling van de Douane.

Voor de goede orde: ook voor Nederlandse T2 documenten naar Ierland geldt dat deze moeten worden afgemeld in Ierland. En de procedure geldt ook voor Calais en Zeebrugge.

Brexit: extra hulp bij het voormelden

Sinds 1 januari vormt het voormelden van douanedocumenten voor vervoer met het Verenigd Koninkrijk een extra onderdeel van het werk. In verreweg de meeste gevallen loopt dit goed. Maar helaas niet altijd. Daarom komt Portbase met vier korte instructievideo’s met praktische tips.

Lees verder

Brexit: de belangrijkste uitdagingen op een rij (plus een toelichting hierop)

De Brexit is weliswaar sinds 1 januari een feit, maar dit betekent niet dat alles vanaf dag-1 duidelijk is. Integendeel. Daarom zet TLN de belangrijkste Brexit-uitdagingen van dit moment op een rij. Met – uiteraard – ook de toelichting hoe hier op de beste manier mee om te gaan.

Lees verder

Problemen aan de Engelse kant bij transport van bomen en planten

Windhorst is een logistiek bedrijf uit Hazerswoude dat gespecialiseerd is in transport naar het Verenigd Koninkrijk. Wekelijks verplaatsen ze gemiddeld zestig trailers met voornamelijk bomen en planten over de Noordzee. TLN sprak met Paul Smit (PS), sales manager bij Windhorst, over de Brexithobbels op weg naar ‘de overkant’.

Lees verder

Nieuwe werkwijze veterinair transport VK

Om congestie in de havens te voorkomen heeft de NVWA besloten om het douaneproces voor veterinair proces aan te passen.

Lees verder

Brexit: zo voorkom je stilstand in de haven

Er zijn verschillende problemen waar vervoerders tegenaan lopen bij het transport van of naar het Verenigd Koninkrijk. In dit artikel lees je welke problemen het meest voorkomen en waar je als vervoerder goed op moet letten als je van of naar het VK transporteert.

Lees verder

Check het MRN-nummer

De Douane meldt dat veel MRN-nummers die bij de Melding Export Documentatie (MED) worden opgegeven, niet juist zijn. Als er verkeerd MRN-nummer is opgegeven, komt de trailer niets langs de Douane en wordt de vrachtwagen naar een parkeerplaats gestuurd, tot een correct MRN-nummer wordt opgestuurd. Controleer daarom, nog vóór het transport, of het juiste MRN-nummer is doorgegeven. Zo voorkom je stilstand in de haven.

Vervoer van veterinaire goederen uit het VK

Vervoer je veterinaire goederen uit het VK? Zorg dan dat je een D-controle conform hebt voordat je de ferry op gaat in Engeland. De douane gaat namelijk voor iedere veterinaire zending een bewijs vragen aan de chauffeur van de D-controle en een bewijs dat er een keurafspraak is gemaakt op een veterinair keurpunt.

Stena Line stuurt de veterinaire units terug naar Engeland als het niet in orde is. De wagens kunnen daar niet overnachten.

Vervoer met Eurovergunning blijft mogelijk

Inmiddels is duidelijk geworden dat ook voor derdelandenvervoer geen CEMT-vergunning nodig is. Al het vervoer kan dus onder dekking van een Eurovergunning.

Lees hier het volledige bericht op de NIWO-site.

Wat heb ik nodig om goederen te importeren van het VK?

De Nederlandse Douane heeft de 40 meest gestelde vragen overzichtelijk samengevoegd in een handige PDF. Denk aan vragen als ‘Wat heb ik nodig om goederen te importeren of te exporteren van en naar het VK?’, ‘Wat kan ik doen als ik niet tijdig beschik over een vergunning of als ik geen kennis van douaneformaliteiten heb?’ en ‘Hoe verloopt het vervoer via ferry’s in NL met Portbase?’. De Nederlandse Douane neemt je deels aan de hand mee en geeft antwoorden op dit soort prangende vragen.

Lees hier het volledige bericht

De verplichte ENS-aangifte

Als vervoerder ben je verplicht als je de Brits-Franse grens over gaat, een ENS-aangifte te doen. Dit geldt als je als vervoerder met een begeleide vracht de grens passeert.

Softwareleveranciers
Indien je met een ferry Frankrijk binnenkomt dien je minimaal 2 uur vantevoren de online aangifte te voltooien. Kom je via de rail shuttle Calais binnen, dien je minimaal 1 uur vantevoren de aangifte te doen. De ENS-aangifte doe je via de EDI-verbinding  en met erkende software. De software-leveranciers zijn hier te vinden.

Volg vanmiddag het Brexit-webinar ‘The Implications of the Brexit Deal for your Business’

In allerijl is er over de Brexit onderhandelingsovereenkomst een webinar samengesteld door onder andere de uitvoerders van de Brexit-deal.  In een drie uur durende Engelstalige webinar komen onderwerpen aan bod als Wat betekent de Brexit-deal voor jouw bedrijf, wat verandert er per 1 januari 2021 en hoe kan je je het beste voorbereiden.  Sprekers zijn onder andere de Britse ambassadeur in Nederland Joanna Roper, Nannette van Schelven, directeur-generaal van de Nederlandse Douane, Heather Jones, Deputy Director EU Member States Engagement, Border and Protocol Delivery Group en Tim de Wit, VK-correspondent voor de NOS. Namens TLN en Fenex spreekt Douane- en Brexit-expert Stefan Verhagen.

Datum: dinsdag 29 december
Tijd: 15.00 – 18.00 uur

Registreer je hier om het webinar te volgen. De terugkijk-link wordt opgevraagd bij de organisator NBCC (Britse Kamer van Koophandel).

Gevolgen btw en Brexit

De Brexit heeft btw-gevolgen voor alle ondernemers die transacties met het Verenigd Koninkrijk (VK) verrichten. Vanaf 2021 is het VK voor de levering en afname van diensten een land buiten de EU. Een belangrijke verandering is dat het vervoer in opdracht van Nederlandse btw-ondernemers in verband met de uitvoer van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK), vanaf 1 januari 2021  is belast met 0 % btw.  De Belastingdienst geeft alle veranderingen op haar website weer.

Lees hier het hele bericht

Brexit-deal; belangrijke afspraken op een rij

Afgelopen donderdag hebben de EU en het VK een handelsakkoord gesloten. Voor het vrachtverkeer zijn onder andere afspraken gemaakt over cabotage, de Eurovergunning en het Mobilty Package.

Lees hier het volledige bericht

Brexit-deal biedt duidelijkheid, maar verandert weinig

‘Het Verenigd Koninkrijk maakt vanaf 1 januari geen deel meer uit van de Europese Unie. Na de jaarwisseling is het VK een zogenaamd “derde land” en zijn douaneformaliteiten een feit. Ook zullen er, in tegenstelling tot vervoer tussen EU-lidstaten, controles op in- en uitgaande goederen plaatsvinden. Het handelsakkoord verandert daar niets aan’, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Lees hier het volledige bericht

Bestuurdersattesten Brits chauffeurs in Nederlandse dienst

De NIWO zal op verzoek bestuurdersattesten (schriftelijke bewijzen) verstrekken aan Nederlandse bedrijven voor in het VK wonende Britse chauffeurs die bij hen in 2020 in dienst zijn. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  1. Het aanvragende bedrijf voldoet aan de eis van dienstbetrekking;
  2. De aanvraag dient voor 1 februari 2021 bij de NIWO te worden ingediend;
  3. De betreffende chauffeurs beschikken over een geldig Brits rijbewijs en een geldige Britse code 95;
  4. De looptijd van het attest wordt begrensd door de looptijd van de onderliggende documenten (waaronder de code 95).
  5. De NIWO hanteert hiervoor een tarief van € 135

De procedure verloopt via het ondernemersloket van de NIWO.

Brits vakdiploma wordt automatisch omgezet naar een Nederlands vakdiploma

Veel transportondernemers baseren hun vergunning op de inbreng van een Brits vakdiploma. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het CBR en de NIWO hebben besloten om de vervoersmanagers die in het bezit zijn van een Brits vakdiploma ook in het bezit te stellen van een NL vakdiploma, dat geldig is in de EU. Er is geen actie nodig. Degenen om wie het gaat, ontvangen een brief. Het vakdiploma wordt automatisch omgezet voor 1 juli 2021.  Kijk hier voor meer informatie.

Europees Parlement akkoord met noodmaatregelen

Het Europese Parlement is akkoord met een aantal noodmaatregelen in het geval van een no deal Brexit. De noodmaatregelen omvatten afspraken over het verlengde gebruik van een Eurovergunning en de uitfasering van de cabotageregeling indien de EU en het VK niet tot een handelsakkoord komen.

Eerder vorige week publiceerde de Europese Commissie de noodplannen. Die zijn bedoeld om verstoringen in het transport zoveel mogelijk te voorkomen in het geval van een no deal Brexit. TLN wacht nog op reactie van het Britse ministerie van Transport hierover en hoopt dat ook het Verenigd Koninkrijk de noodmaatregelen omarmt, zodat het goederenvervoer na 31 december zoveel mogelijk ongehinderd door kan gaan.

Een overzicht van de belangrijkste noodmaatregelen vind je hier.

 

Aanvraag Kent Access Permit

Vanaf 1 januari 2021 moeten chauffeurs een toegangsvergunning voor Kent (een zogenoemde Kent Access Permit) hebben om via de haven van Dover of via Eurotunnel het Verenigd Koninkrijk (VK) te verlaten.

Leer er hier meer over.

Ook Douane verwacht oponthoud na Brexit

De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan volgens de Douane onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden, omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten. De Douane verwacht dat  een op vier van de vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten beschikt.

Ook TLN verwacht oponthoud bij de ferry’s in de eerste weken na de jaarwisseling. In het voorkomen van stilstaande vrachtwagens bij de grens, hebben logistieke bedrijven zelf ook een belangrijke rol. Die bedrijven die zich niet op tijd voorbereiden nemen een groot risico. Niet alleen voor hun eigen onderneming, maar voor de hele logistieke keten: als een vrachtwagen zonder de juiste documenten stil komt te staan, houdt die andere vrachtwagens op. Daarom is het belangrijk om met klanten en opdrachtgevers in gesprek te gaan en na te vragen of zij klaar zijn voor de Brexit. Want uiteindelijk is de keten niet sterker dan de zwakste schakel: als één partij zich niet heeft voorbereid, kom je met de vrachtwagen niet langs de douane en mis je alsnog letterlijk de boot.

Brexit: de ontknoping nadert, hoe dan ook

Het blijft spannend tot op het laatste moment: komt er een deal tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, of toch niet? Waar moeten transportondernemers rekening mee houden? Elmer de Bruin, Brexitcoördinator bij TLN, gaat in dit interview in op deze vragen, zo vlak voor het uur u.

En in dit overzicht schetst TLN puntsgewijs de belangrijkste gevolgen van de Brexit voor vervoerders, bij drie verschillende scenario’s: deal, no deal of noodmaatregelen.

Portbase: laatste kans om je aan te melden

Vanaf 1 januari is het Verenigd Koninkrijk geen EU-lidstaat meer. Als je vanaf Nederlandse havens naar het VK vervoert, is aanmelding bij Portbase in 2021 verplicht. Bedrijven die zich te laat melden bij Portbase, lopen de kans de boot letterlijk te missen. Meld je dus zo snel mogelijk aan, als je dat nog niet hebt gedaan.

Portbase: ‘Wat de uitkomst van de politieke onderhandelingen ook wordt, er komen douaneverplichtingen. In Nederland hebben samenwerkende organisaties in de havens alle mogelijke voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat goederen na Brexit snel via de Nederlandse havens vervoerd kunnen blijven worden. Bedrijven die zich niet hebben voorbereid en dus op het laatste moment aankloppen, sluiten achteraan in de aanmeldrij en lopen daarmee het risico niet op tijd klaar te zijn.’

Lees hier het volledige bericht van Portbase op hun website.
Aanmelden bij Portbase kan hier.

Verplichte warmtebehandeling van houten pallets

In het goederenverkeer met het Verenigd Koninkrijk mogen vanaf 1 januari 2021 alleen nog maar houten pallets worden gebruikt die volgens de fytosanitaire ISPM15-norm zijn behandeld. Ook moeten de pallets zijn voorzien van het IPPC-merkteken. Genoemde eisen gelden ook voor houten kratten, kisten, kabelhaspels en stuwhout om de lading vast te zetten. Advies is om goed te controleren op genoemde vereisten, want de Britten hebben aangekondigd hierop streng te gaan handhaven.

Deal of no-deal: de gevolgen van Brexit op een rij

In dit compacte overzicht zet TLN op een rij wat voor de transportsector de gevolgen zijn van de verschillende scenario’s.

De noodplannen voor no-deal-Brexit van de Europese Commissie zijn klaar

De Europese Commissie (EC) heeft op 11 december 2020 haar noodplannen gepresenteerd in het geval van een no-deal-Brexit. Eind dit jaar loopt de transitieperiode af en als er voor die tijd geen handelsakkoord is gesloten zullen er ernstige verstoringen ontstaan. Om die zoveel als mogelijk te voorkomen heeft de EC gerichte noodmaatregelen voorgesteld.

Lees hier het hele bericht

Brexit - vraag en antwoord

TLN organiseerde op dinsdag 13 oktober een webinar over de komende Brexit en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector. Op deze pagina vind je de antwoorden op de vragen die tijdens dit webinar zijn gesteld, onderverdeeld in vier rubrieken:

  • Douaneprocedures
  • Veiligheid, voedsel en waren
  • Vergunningen, certificaten, rijbewijzen en paspoorten
  • Automatisering en digitalisering

 

In aanloop naar 1 januari 2021, de dag waarop de nieuwe situatie werkelijkheid wordt, zal dit overzicht met vragen en antwoorden wanneer nodig worden geactualiseerd en aangevuld. Hou deze pagina dus goed in de gaten voor updates!

Bekijk hier het volledige bericht

Werkwijze lege emballage en verpakkingsmiddelen na overgangsperiode Brexit

Na overleg met de Douane is de werkwijze omtrent terugkerende lege emballage en verpakkingsmiddelen na de Brexit, vernieuwd.  Het betreft een nieuwe procedure voor het binnenbrengen van lege emballage via de ferry- verbindingen van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van een procedure die is gebaseerd op de mondelinge aangifte.

Lees hier het hele bericht

Noodparkeerplaatsen Brexit gereed en in kaart gebracht

Vorig jaar waarschuwde TLN dat er voldoende parkeerplaatsen voor vrachtwagens moeten zijn in de Rotterdamse haven op het moment dat de Brexit een feit is, vanwege risico op files in het havengebied door andere douaneformaliteiten. Nu zijn alle parkeerlocaties bij de ferryterminals gereed en in kaart gebracht waar chauffeurs terecht kunnen.

Lees hier het hele bericht