De dag begon met een gesprek onder leiding van Wessel Deelstra, public affairs adviseur bij TLN, die in gesprek ging met KTO-voorzitter Ton Maas, TLN-bestuursvoorzitter Elisabeth Post en VKE-voorzitter Hans Erik Ouwehand. Diverse actuele thema's kwamen aan bod, zoals het tekort aan truckparkeerplaatsen, de lobby rond het C-rijbewijs voor bestuurders van elektrische bestelauto’s (EV), het onderhoud van de infrastructuur en de elektriciteitsnetcapaciteit .
Tekort aan parkeerplaatsen
Elisabeth Post deelde haar zorgen over het tekort aan parkeerplaatsen. Hierover is TLN is gesprek met minister Madlener van het ministerie van I&W.
Het ministerie bereidt zich momenteel voor op de parkeerbehoefte in de toekomst. Maar TLN maakt zich met name zorgen over de parkeerproblematiek op de korte termijn. Nu verdwijnen er parkeerplaatsen en wegrestaurants terwijl de vraag naar parkeerplaatsen alleen maar toeneemt.
Sterker nog, we komen 4.400 plaatsen tekort. ‘De KTO’ers zijn onze ogen en oren op de weg. Zij kunnen ons van praktische informatie voorzien waarmee wij het gesprek kunnen aangaan met bijvoorbeeld de minister.’
Daarnaast werd uitgebreid stilgestaan bij de nieuwe regels rondom het C-rijbewijs voor elektrische bestelautochauffeurs. Lange tijd zag het er naar uit dat je opeens een groot rijbewijs nodig had om met een zware elektrische bestelauto te mogen rondrijden. Of dat deze bestelauto’s herkeurd moesten worden zodat je er met een gewoon rijbewijs in kon rond blijven rijden, maar dan wel maar met de helft van de lading.
Duidelijke koers
Dankzij inspanningen van TLN is er een vrijstellingsregeling gerealiseerd voor bestuurders met een B-rijbewijs, met uitzicht op wetgeving. Post toonde zich tevreden met dit resultaat, want dit is cruciaal voor de verduurzamingsopgave.
Vanaf 2025 gaan de eerste zero-emissiezones in binnensteden van start. Dat betekent dat ondernemers zich moeten oriënteren en moeten investeren in zero-emissievoertuigen en de aanleg van laadvoorzieningen om deze ook op te kunnen laden. Dat kan in de praktijk echter nogal tegenvallen, omdat het elektriciteitsnetwerk op talloze plekken in Nederland nog verzwaard moet worden.
Elektrische bestelwagens
Na de lunch, gaf Jasper Engel, docent van IVA-businessschool Driebergen en mede-eigenaar van EV Update de aanwezigen een kijkje in de ontwikkelingen van elektrische bestelwagens.
Vervolgens deelde ervaringsdeskundige Ronald Wielemaker, van Wielemaker Transport- en Containerbedrijf BV, zijn praktijkervaringen met hun eerste elektrische vrachtwagen. Zijn boodschap aan de KTO'ers was duidelijk: ‘Je hoeft niet voorop te lopen, maar steek je kop niet in het zand.’
Voor de aanwezigen was er ook de mogelijkheid om proefritten te maken in verschillende elektrische bestelwagens en een elektrische truck. Dit maakte de overgang naar elektrische voertuigen tastbaar voor de aanwezigen.
Het evenement werd afgesloten in een ontspannen sfeer. De organisatoren kijken terug op een geslaagd evenement. De KTO-dag 2024 bood een waardevolle combinatie van informatie, discussie en praktijkervaring.
Het evenement onderstreepte nogmaals de gezamenlijke inzet van TLN, KTO en VKE om de toekomst van mobiliteit vorm te geven.