Lidstaten bereiken akkoord over nieuwe APK-regels
De transportministers hebben een compromis gevonden op het Roadworthiness Package. Dit pakket herziet de bestaande EU-regels voor de APK, technische weginspecties en voertuigdocumentatie. De Lidstaten willen modernere en duidelijkere regels voor technische keuringen, strengere NOx- en CO2-emissietests en betere digitale gegevensuitwisseling.
TLN waarschuwt EU-beleidsmakers onder andere dat hoge, verplichte inspectiedoelstellingen kunnen zorgen voor hogere kosten voor bedrijven. Voordat de onderhandelingen met het Europees Parlement kunnen beginnen, moet het Parlement eerst zijn officiële standpunt bepalen. Dat wordt verwacht aan het begin van 2026.
Ook akkoord tussen lidstaten over Maten en Gewichten
De Transportraad heeft daarnaast een akkoord bereikt over de herziening van de richtlijn voor maten en gewichten. Dit akkoord kwam tot stand na lange en moeilijke onderhandelingen tussen de lidstaten. Hoewel een update nodig is om het hogere gewicht van zero-emissievrachtwagens te compenseren, vindt TLN dat het akkoord onvoldoende ambitie toont. De lidstaten willen enkel een hoger totaalgewicht van 44 ton toestaan voor ZE-combinaties die zich enkel beperkt tot 6-assige combinaties, de aslast blijft op 11.5 ton en er is geen algemene gewichtsverhoging voor grensoverschrijdend transport. Ook wat betreft internationaal multimodaal vervoer ontbreekt volgens TLN de gewenste ambitie.
Nu een akkoord in de Raad is bereikt, kunnen de onderhandelingen met het Europees Parlement en de Europese Commissie beginnen. Deze onderhandelingen vinden plaats in de eerste helft van 2026. TLN is tevreden met de positie van het Europees Parlement (zoals eerder beschreven in het TLN-artikel van maart 2024) en hoopt dat het eindakkoord ambitieuzer zal uitpakken. TLN blijft de ontwikkelingen nauw volgen.
Officieel groen licht voor uniforme CO2-rapportage in de transportsector
In november berichtten we al over een akkoord tussen de Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie, waarbij nieuwe regels voor CO2-rapportage zijn vastgelegd (CountEmissionsEU). Dit akkoord is vandaag officieel aangenomen door de Lidstaten. Hierdoor komt er geen verplichte vorm van CO2-rapportage voor de sector. Daarnaast mogen bedrijven zelf kiezen of ze hun uitstoot berekenen met eigen gegevens (primaire data) of met secundaire, gemiddelde cijfers uit de nieuwe EU-database.
TLN is zeer tevreden dat er een uniforme aanpak geldt voor de hele EU. Het Europees Parlement moet nu nog formeel instemmen en daarna kan CountEmissionsEU in werking treden, dat wordt verwacht in 2028.





