Houd oog voor je mensen, juíst als je hard groeit

Het drie jaar oude Lucasse Transport van oprichter en directeur Raimon Lucasse valt op in de dynamische markt van het zeecontainervervoer. Dat wil niet zeggen dat de start een picknick was. Lucasse vocht zich als relatief onbekende tijdens de coronapandemie in de markt in. ‘Ik ben vanaf het begin consequent nieuwe klanten blijven benaderen.’

Lucasse Transport 2

Je hebt groeien en kapot groeien, legt Lucasse uit wanneer het gaat over de snelle ontwikkeling van zijn bedrijf. ‘Je kunt te snel groeien, waardoor je te snel moet investeren, te veel voorfinanciert en zodoende in liquiditeitsproblemen komt. Ik heb gelukkig altijd grip gehouden op mijn cashflow.’

Het tekent de jonge ondernemer die zijn zaken vanaf de start met één truck in juni 2020 goed in de hand houdt. En dat begon eigenlijk jaren eerder, want met ondernemersplannen liep Lucasse al veel langer rond. Zijn kennisbasis was daarbij vooral zijn hbo-opleiding Logistiek waarvan het bedrijfseconomie onderdeel is. Lucasse gebruikte de jaren in aanloop naar zelfstandigheid om zijn bedrijfsplannen goed te uit te denken.

Twee functies tegelijk
Dat bleek een verstandige strategie, want toen hij met zijn eerste truck in de zomer van 2020 vrachten ging rijden, walste corona over Nederland heen. Hoewel dat onzekerheid bracht, had Lucasse het geluk dat hij, als charter, al de nodige opdrachten kreeg uit het netwerk van een collegavervoerder. Die gunde hem ruimte om ook eigen werk aan te nemen. Daar ging overigens een overgangsperiode aan vooraf. ‘Toen ik nog in mijn vorige functie werkte, was ik daarnaast bezig met het halen van mijn chauffeursdiploma en reed ik vaak ’s avonds en ’s nachts vrachten rond. Dat was een hectische tijd, maar het heeft me in het begin zeker geholpen dat ik al een basis van opdrachten had. Bovendien had ik door het extra geld dat ik zo verdiende wat eigen vermogen om in mijn bedrijf te investeren.’

Het begin is niet makkelijk

Aanhouder wint
Lucasse bouwde weliswaar al een netwerk op in zijn eerdere betrekkingen in de transport en logistiek, maar was toch een relatief onbekende toen hij als eigen rijder aan een wagenpark ging werken. ‘In het begin was dat niet makkelijk. Ik belde soms wel tien keer naar een klant om zaken te doen. Maar lukte dat eenmaal, dan bleven veel klanten ook bij me.’ In de zomer van 2020 begon het dus met die ene truck, maar vervolgens ging het snel. In november bestelde Lucasse zijn tweede en in februari 2021 reed hij al met vier auto’s rond. ‘Inmiddels hebben we 14 eigen wagens en daar komen dagelijks nog 7 charters bij. Zelf stuur ik met twee jonge collega’s, ook dertigers, onze transport- en logistieke service in de zeecontainerketen aan. Ook onze meeste chauffeurs zijn jong. Er staan weer twee nieuwe op het punt aangenomen te worden, plus een nieuwe planner.’

Tijdig, proactief en juist informeren
De kracht van de service zorgt voor de klantloyaliteit die een pijler blijkt van het commerciële succes. ‘De kern is dat we transparant zijn en klanten tijdig van de juiste informatie voorzien. Daar zijn we vaak proactief in, zodat we de klant kosten besparen. Het zal niet zomaar gebeuren dat we zonder een relevant vervoers- of douanedocument voor de klant naar een terminal rijden. Ook al is het verzorgen daarvoor de klant zijn verantwoordelijkheid, zodra wij in ons systeem zien dat iets ontbreekt, geven we dat direct door.’ Daar komt de constructieve werkbenadering nog bij, want in plaats van met kostenstaatjes te wapperen, zullen Lucasse en zijn collega’s altijd naar een constructieve oplossing voor problemen van klanten zoeken. ‘Daar komen we altijd uit.’

Veel ging goed, maar Lucasse antwoordt zelfkritisch op de vraag wat hij, terugkijkend op de eerste jaren van zijn bedrijfsvoering, misschien anders had kunnen doen. ‘Je loopt het risico dat je te weinig koffie- en andere momentjes inlast. Het is een sluipend gevaar, want je merkt het niet als je met z’n allen aan het bikkelen bent. Dat leerde me een les, namelijk om oog te blijven houden voor je mensen. Juist als je hard groeit.’

 

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Baart Koster  Beeld: Lucasse Transport