Nieuwsblog

Hier volg je het laatste nieuws over onze sector.

Filter op actuele onderwerpen

‘Nummer 1 is geen doel’

DSV is dit jaar de nummer 1 geworden van de Top 100 logistieke dienstverleners. Waarin onderscheidt deze logistieke reus zich van de rest van Nederland? HUB sprak met Peter van der Maas, Executive Vice President bij DSV Solutions. Een toegankelijke man die even snel praat als besluiten neemt. ‘Wij zijn in omvang een olietanker maar in snelheid van besluitvorming een speedboot.’

Lees meer

Brancheorganisaties pleiten voor één veiligheidskader bouw

Veiligheid op de bouwplaats vindt iedereen belangrijk en logisch. Maar door de wildgroei aan veiligheidsvoorschriften ontstaat een wirwar aan regels op de bouwplaats. Daarom pleiten 12 brancheorganisaties, waaronder TLN, voor één duidelijk en efficiënt veiligheidskader.

Lees meer

‘Europa op bezoek in Venlo’

Het is er eindelijk van gekomen. Anderhalf jaar lang werd het bezoek van Europarlementariër Vera Tax aan Seacon Logisitics in Venlo uitgesteld door Corona. Afgelopen week sprak de van oorsprong Venlose politica in haar geboortestad met de ondernemers van Seacon over met name duurzaamheid.

Lees meer

VK vraagt input over uitbreiden cabotageregeling

De Britse regering wil Europese bedrijven onbeperkt laten caboteren in het Verenigd Koninkrijk. Om het wetsvoorstel hierover kracht bij te zetten roept het VK buitenlandse bedrijven op een enquête in te vullen.

Lees meer

48/50 ton Vlaanderen mogelijk vanaf 2022

Eerder dit jaar heeft TLN gemeld dat Vlaanderen plannen heeft de maximum massa voor vrachtautocombinaties te verhogen naar 48/50 ton. Het oorspronkelijke wetsontwerp is inmiddels op een paar punten aangepast en ligt momenteel bij de Raad van State voor advies.

Lees meer

Brandbrief formatie investeren in infrastructuur

De mobiliteit dreigt aan de formatietafel te vervallen tot onderhandelingen over incidentele uitgaven. Terwijl er keihard structurele investeringen nodig zijn om ons land mobiel te houden. Deze boodschap ging vandaag in een brandbrief van de Mobiliteitsalliantie naar onderhandelaars voor een nieuw kabinet. TLN is een van de ondertekenaars.

Lees meer

Heeft Den Bosch genoeg elektrische laadcapaciteit?

In Den Bosch spraken vrijdag 15 oktober ruim dertig partijen af om vanaf 2025 de stad vrij te maken van CO2, fijnstof en stikstof door invoering van zero-emissie stadslogistiek. TLN tekende ook hier mee. ‘De elektrische laadcapaciteit moet dan wel op orde zijn’, waarschuwt de branchevereniging.

Lees meer

Henk Meurs: ‘Tijd voor een ruimtelijke visie’

In Nederland ontstaat een toenemende strijd om de ruimte. De sector transport en logistiek merkt dat ook. Ondernemers hebben in sommige provincies al moeite met een vergunning voor de bouw van distributiecentra. Exploitanten van truckparkings lopen aan tegen te dure grond of een onwillige gemeente. Henk Meurs, hoogleraar mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling aan de Nijmeegse Radboud-universiteit, schetst een breder perspectief. En hij ziet oplossingsrichtingen.

Lees meer

Laadvoorzieningen kunnen showstopper worden

De laadvoorzieningen kunnen de showstopper worden bij het op tijd realiseren van zero emissie stadslogistiek. Deze oproep deed TLN-voorzitter Elisabeth Post bij het Future of Charging Symposium 2021. En ze geeft aan wat er nodig is. Lees hier haar volledige tekst.

Lees meer

Een echt kunstwerk

Afgelopen zomer won transportbedrijf G&J van Leeuwen uit Bruchem de prijs van Mooiste Truck van Nederland. De truck, een Scania R580, is voorzien van een prachtig interieur en exterieur. Waarom investeert deze ondernemer zoveel in zijn wagens? En hoe zorg je dat je de mooiste truck hebt en houdt? Het geheim: teamspirit.

Lees meer

Wijkertunnel deels weer toegankelijk voor vrachtverkeer

De Wijkertunnel die vorige week zeer plotseling werd afgesloten gaat overmorgen – zaterdag 16 oktober – gedeeltelijk weer open. De tunnel richting Alkmaar (oostbuis) blijft voorlopig dicht. TLN dringt bij Rijkswaterstaat (RWS) aan op een zo spoedig mogelijke heropening van de gehele tunnel.

Lees meer

Vanaf 2022 alleen Euro 6 en elektrische vrachtwagens in milieuzones

Eigenaren van diesel vrachtauto’s met emissieklasse 4 en 5 hebben met ingang van 1 januari 2022 geen toegang meer tot milieuzones van een aantal steden in Nederland. Je moet vanaf deze datum over een vrachtwagen met emissieklasse 6 (Euro 6) of een elektrische truck beschikken om de milieuzones nog in te mogen.

Lees meer

Afspraken over nieuwe pensioenregeling tussen regering, werkgevers en werknemers

Er zijn nieuwe afspraken gemaakt tussen de regering, werkgevers en werknemers over de nieuwe pensioenregeling. Er moeten nog wel zaken worden uitgewerkt en de wet moet worden aangepast. Werkgevers en werknemers in de vervoerssector gaan de komende maanden met elkaar in overleg over de nieuwe regeling. Dit zijn grote veranderingen en daarom kan het nog ongeveer twee jaar duren.

Lees meer

Europese transportregels en klimaatdoelen in conflict bij intermodaal vervoer

Vaak zien Nederlandse en Europese overheden de verschuiving van wegvervoer naar spoor of binnenvaart (de zogeheten ‘modal shift ‘) als middel om het goederenvervoer te verduurzamen en files te beperken. De afgelopen jaren is in Europa de verhouding tussen het vervoer over de weg, het spoor en het water echter nauwelijks veranderd. Wat is er nodig om de aanpak wel effectief te maken? En hoe druist het huidige beleid soms in tegen de wens tot verduurzaming? Twee leden van Transport en Logistiek Nederland aan het woord voor wie het vervoer over de weg al langere tijd niet heilig is. Zij zien kansen maar minstens zoveel bedreigingen.

Lees meer

‘Een 100-jarig bedrijf als voorbeeld in duurzaamheid’

‘Als 100-jarig bedrijf heb je voorbeeldfunctie in duurzaam ondernemen’, zegt Wil Meulenberg, directeur/eigenaar van Meulenberg Transport. Wat dat betekent laat de multimodaal ondernemer uit het Limburgse Urmond donderdag 14 oktober horen tijdens een “Event Energietransitie” waarvan hij mede-organisator is. ‘We moeten duurzaamheid omarmen en wij willen graag voorop lopen maar ik zal niet alleen maar juichverhalen afsteken’. Hier een voorproefje.

Lees meer

‘Profit vind ik de minst belangrijke van de drie P’s’

Wie duurzaamheid en kostenbesparing in één zin noemt, is al snel een mooiprater. Onzin, vindt Gerco van de Brug van Van de Brug in Elspeet. De transporteur in agrarische producten toont aan dat duurzaamheid en kostenbesparing onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. ‘Wij werkten al duurzaam ver voordat het het meest gebruikte woord werd.’

Lees meer

‘Commercieel proces doen partijen zelf’

Ieder jaar kijken veel ondernemers reikhalzend uit naar de publicatie van het rapport kostprijsontwikkeling van onderzoeksbureau Panteia. Voor zowel vervoerders als verladers vormt het de basis van gesprekken aan de onderhandelingstafel. Maar het is niet de bedoeling dat ondernemers de rapportage klakkeloos overnemen tijdens onderhandelingen, waarschuwt Manfred Kindt van Panteia.

Lees meer

Marktomstandigheden drijven forse kostenstijging voor het wegvervoer verder op!

De verwachte kostenontwikkeling voor 2022 in het goederenvervoer over de weg ligt tussen de +3,5% en +5,7%. Dit is een kostenontwikkeling exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief specifieke marktomstandigheden. De markt is volop in beweging met andere kostenverhogingen die nog niet of slechts ten dele te vatten zijn in de traditionele manier van rapporteren. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2021-2022” van onderzoeksbureau Panteia.

Lees meer

Gelderse bedrijven werken samen aan proef met een elektrische truck

Wie denkt dat de ingebruikname van een elektrische een eenvoudige één-op-één vervanging van een dieseltruck is, moet eens met Jörgen Groeneveld-Janssen van ddstrucking gaan praten. Deze week trapte hij met zeven samenwerkingspartners een zero-emissie vrachtwagen project af waarin na een grondige voorstudie de komende tijd de proef op de som wordt genomen. ‘We zijn ontzettend enthousiast en vol verwachting’.

Lees meer

Onverwachte afsluiting Wijkertunnel door krakkemikkig ventilatiesysteem

De transportsector is weer overvallen door een plotselinge maatregel van Rijkswaterstaat. Dit keer kondigt de wegbeheerder nog geen 24 uur van te voren aan dat de Noord-Hollandse Wijkertunnel voor onbepaalde tijd dicht gaat voor vrachtverkeer en touringcars. ‘Het is een schande dat dit weer op deze manier gaat’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Lees meer

Waarde vakantiedag rekentool 2022 beschikbaar

Vanaf 1 januari 2019 is in de cao geregeld dat bij een opgenomen verlofdag een extra waarde wordt betaald. Die extra waarde wordt berekend aan de hand van de in het vorige kalenderjaar betaalde toeslagen voor overwerk en weekenden. De rekentool voor de waarde vakantiedag 2022 is beschikbaar.

Lees meer

Kostprijsrapport, airbrush en stress

HUB 8 komt deze week bij je op de mat. Het is weer een rijk nummer over onder meer kostenontwikkelingen, duurzaamheid en kostenbesparing, beschilderde trucks, omgaan met stress en de logistiek nummer 1 van dit jaar.

Lees meer

Dramatische daling controlecijfers van ILT

De controlecijfers van ILT geven een dramatisch slecht beeld, aldus een rapportage van de Europese Commissie. Voor TLN een bevestiging van een eerdere oproep aan de nieuwe regering voor meer capaciteit voor fysiek handhaving langs de weg. TLN doet opnieuw beroep op de formerende partijen.

Lees meer

Transportwereld in het klein

Van Friesland tot Zeeland en van Noord-Holland tot Limburg, onze transportondernemers zitten overal. Waar je ook binnenstapt: er staat ergens wel een vitrinekast met miniaturen van het wagenpark. Waar komt het enthousiasme vandaan? En hoe worden ze gemaakt? HUB sprak met directeur Bram Sevens van Holland Oto in Weert.

Lees meer

Al meer dan 500 deelnemers webinar kostenontwikkelingen

Het jaarlijkse rapport kostenontwikkelingen in het wegvervoer is populair bij TLN- en evofenedexleden. Er zijn dan ook al meer dan 500 aanmeldingen voor de online bijeenkomst over het rapport van onderzoeksbureau Panteia op donderdag 7 oktober. Het webinar is van 10.30 uur tot 11.30 uur. Je kunt je nog aanmelden.

Lees meer

‘Bedrijven hebben boter op hun hoofd’

Na bijna 50 jaar op de weg kent Ap Herms, transportondernemer met twee wagens, bijna alle truckstops op zijn duim. Ondanks zijn ervaring is het vinden van een goede rustplek niet altijd makkelijk. Om het parkeerprobleem tegen te gaan, moeten verladers volgens hem meer verantwoordelijkheid nemen.

Lees meer

Akkoord over zwaarwerkregeling

De cao-partners zijn op hoofdlijnen tot een akkoord gekomen over een tijdelijke zwaarwerkregeling. In dit artikel lees je hoe die regeling eruit ziet.

Lees meer

Meld je bij economische schade afsluiting A12

De afsluiting van de A12 zorgt voor lange files en vertraging op het onderliggende wegennet en omleidingsroutes. Vervoerders die veel omzetverlies lijden, of extra kosten maken komen wellicht in aanmerking voor een schadevergoeding. TLN wil transportondernemers daarbij helpen.

Lees meer

Kooiker Logistiek op overnamepad

Bedrijfsovernames zijn hot. Het Friese Kooiker Logistiek, eigendom van René Visser en Jorne Hornstra, vergrootte dit jaar zijn omvang met de overname van branchegenoot Brant Visser. Waarom zijn overnames zo in trek en wat komt erbij kijken? Een interview met René Visser – geen familie van Brant Visser.

Lees meer

CAO algemeen verbindend verklaard

De algemeen verbindend verklaring van de cao voor beroepsgoederenvervoer is deze week op woensdag 29 september rond gekomen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de algemeen verbindend verklaring bekrachtigd en gepubliceerd in de Staatscourant.

Lees meer

CVB op 4 oktober actief: voorkom stilstand in de haven!

Aanstaande maandag 4 oktober wordt het Container Vrijgave Bericht (CVB) actief en verandert de procedure voor het indienen van nadere aangiften voor goederen buiten de EU en dus ook het Verenigd Koninkrijk. Om stilstand in de haven te voorkomen, roept TLN op om je voor te bereiden op de nieuwe werkwijze.

Lees meer

Groot en hardnekkig parkeerprobleem

In Nederland hebben we een tekort van zeker 2600 parkeerplaatsen. Daardoor moeten chauffeurs lang zoeken naar een plek om te kunnen rusten of te overnachten, en komen ze in de knel met de rij- en rusttijden. Bovendien leveren wild geparkeerde vrachtauto’s soms levensgevaarlijke situaties op. En hoewel de oplossing van het probleem simpel lijkt, is de uitvoering dat niet.

Lees meer
Ga naar het nieuwsarchief voor oudere berichten