Nieuwsblog

Hier volg je het laatste nieuws over onze sector.

Filter op actuele onderwerpen

Meer dan een bedrijfsnaam op het shirt

Het sponsoren van een sportploeg is anno 2024 niet meer weg te denken. Ook veel bedrijven in de logistieke sector kiezen ervoor om zich te verbinden aan een sportploeg. Koninklijke LV Logistics werd in 2021 logistiek partner van wielerploeg dsm-firmenich PostNL. Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit en wat levert het op?

Lees meer

Europees Parlement akkoord over herziening maten en gewichten richtlijn

Op dinsdag 12 maart heeft het Europees Parlement ingestemd met een voorstel tot herziening van de maten en gewichten richtlijn. Eerder had de transportcommissie van het parlement hier al een positief besluit over genomen. Transport en Logistiek Nederland is blij met het akkoord en ziet het vervolgtraject met spanning tegemoet.

Lees meer

Architectuur van logistiek vastgoed

Steeds vaker worden nieuwe distributiecentra ontwikkeld op terreinen die voorheen een andere bestemming hadden. Er is minder nieuwe, niet eerder gebruikte grond beschikbaar. In de logistieke vastgoedsector groeit de aandacht voor zogeheten brownfield-projecten. Het ontwerpen van nieuwe panden vereist dan speciale aandacht en creatieve oplossingen. De ruimte is beperkt en vaak zijn er verouderde bestemmingsplannen. Samen met twee specialisten bekijken we dit onderwerp vanuit het perspectief van architectuur.

Lees meer

‘Nieuw stuk A15 niet voor 2033 klaar’

‘Als TLN zijn we teleurgesteld over het uitstel van het doortrekken van de A15. Het is in onze optiek een essentieel project dat zorgt dat files afnemen maar ook dat goederenvervoer veel efficiënter verloopt.’ Dat vertelde Jörgen Groeneveld-Janssen, eigenaar van ddstrucking bv en bestuurslid van TLN tijdens de talkshow Week van Gelderland van Omroep Gelderland. Hij verwacht dat het nieuwe stuk weg er op zijn vroegst pas in 2033 is.

Lees meer

‘Truckers staan niet voor de lol op de vluchtstrook’

Met de groei van het internationale goederenvervoer wordt het vinden van een geschikte plek om te parkeren voor vrachtwagenchauffeurs steeds lastiger. Soms voelen ze zich zelfs genoodzaakt hun vrachtwagen op de vluchtstrook te plaatsen, zo schrijft BN De stem. TLN vertelt in het artikel over de lobby die de organisatie al jaren voert voor meer truckparkeerplaatsen.

Lees meer

Achter de schermen bij ‘Veilig op Weg! Blijf uit de dodehoek’

TLN bezoekt elk jaar 180 basisscholen met haar campagne ‘Veilig op Weg’ om les te geven aan kinderen uit groep 7 en 8. Samen met Veilig Verkeer Nederland heeft TLN het lesprogramma ontwikkeld om de verkeersveiligheid onder jongeren te vergroten. Maar hoe ziet de les er achter de schermen uit? De HUB-redactie keek mee tijdens een schoolbezoek in Berkel en Rodenrijs.

Lees meer

TLN spreekt in tijdens behandeling Ruimtelijk Voorstel Zuid-Holland

Gisteren werd in de Provinciale Staten van Zuid-Holland het Ruimtelijk Voorstel van de provincie behandeld. Transport en Logistiek Nederland heeft in de Statenvergadering opgeroepen om voldoende ruimte beschikbaar te houden voor duurzame en efficiënte logistiek. TLN, maar ook andere brancheorganisaties, maken zich zorgen om het ‘dichtregelen’ van de ruimte voor werken in het Ruimtelijk Voorstel.

Lees meer

Van het Suezkanaal tot aan het ABN AMRO toernooi: logistiek is overal!

Uiteenlopende oorzaken zorgen voor druk op deze belangrijke vaarroutes. In HUB 2 spreken we met Bart Kuipers, senior-onderzoeker haveneconomie van Erasmus UPT over de onrust op de wereldoceanen. Ook hebben we een interessant artikel over de sponsoring van de wielerploeg dsm-firmenich PostNL door Royal LV Logistics. Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit en wat levert het op? Om dan toch in de sportwereld te blijven, hebben we in deze HUB ook een mooi interview met Alastair Carr, manager events bij Rotterdam Ahoy, over het logistieke spel van het grootste tennistoernooi van Nederland. Maar ook naast de reguliere uitgave van HUB hebben we dit keer ook een special ketensamenwerking. Kortom, het is weer een goed gevuld blad!

Lees meer

Ministerie moet stikstofcompensatie ViA15 beter onderbouwen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet beter onderbouwen of de extra stikstofuitstoot die er komt als de A15 wordt doorgetrokken vanaf knooppunt Ressen naar de A12 Duiven en Zevenaar voldoende kan worden gecompenseerd. Dat heeft de Raad van State bepaald. ‘We hopen dat het ministerie de nodige onderbouwing alsnog snel op orde heeft’, zegt Arjanne Stoffelsen-Van de Brug, voorzitter van het regiobestuur Oost van TLN.

Lees meer

Internetconsultatie Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur van start

Onlangs ging de internetconsultatie van start voor een nieuwe subsidieregeling voor laadinfrastructuur: de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven. Met deze internetconsultatie kunnen belanghebbenden en belangstellenden reageren op deze nieuwe regeling. Dit kan tot en met 31 maart. De voorgenomen regeling betaalt aan ondernemers een deel van de kosten voor de aanschaf en plaatsing van laadpalen op hun eigen terrein, bijvoorbeeld op een distributiecentrum of een bedrijventerrein. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en het vermogen van de laadpaal. Mkb-ondernemingen krijgen 40% van de kosten vergoed, grote bedrijven 20%.

Lees meer

Transport en Logistiek Nederland omarmt digitaliseringsscan

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Logistics Community Brabant (LCB) gaan samen aan de slag om de digitaliseringsgraad bij Nederlandse transportbedrijven te verhogen. Dit gaan zij doen aan de hand van de digitaliseringsscan; een tool die bedrijven inzicht geeft in hun digitaliseringsstatus. Onlangs ondertekenden Stephanie Wagenaar (TLN) en Daan Quaars (LCB) de overeenkomst.

Lees meer

EU stelt nieuwe emissienormen voor voertuigen (Euro-7)

De Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de zogenoemde Euro 7-normen, die de huidige Euro 6-normen met limieten voor niet-CO2-uitstoot van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens moeten opvolgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.

Lees meer

Week van de AfvalHelden 2024 van start!

AfvalHelden van Veolia Papier Recycling Nederland gaven maandagochtend 4 maart in Utrecht het startschot van de Week van de AfvalHelden 2024. Dit deden zij samen met bestuurders van NVRD, Transport en Logistiek Nederland en Vereniging Afvalbedrijven, de initiatiefnemers van de week. Van 4 tot en met 10 maart zetten we in Nederland alle 30.000 medewerkers in de reiniging, inzameling, transport, recycling en verwerking in het zonnetje. Zij houden Nederland dagelijks schoon, leefbaar en afvalvrij, en zorgen ervoor dat ons afval wordt omgezet in nieuwe grondstoffen en energie.

Lees meer

Stap in de goede richting voor het C-rijbewijs dossier

Het Europees Parlement sprak deze week de wil uit om via de nieuwe 4e Rijbewijsrichtlijn zwaardere elektrische bestelauto’s te laten besturen door chauffeurs met een B-rijbewijs. Volgens de door het Parlement aangenomen positie mag een bestuurder twee jaar na het halen van zijn/haar B-rijbewijs een elektrisch aangedreven voertuig tot 4.250 kg besturen. TLN is blij dat er, naast de nationale wens vanuit de Tweede Kamer, nu ook vanuit Brussel wordt aangedrongen op deze regels.

Lees meer

Sector in cijfers door automatische CBS-koppeling

De vervoersenquête van het CBS is je vast en zeker niet onbekend. Alle Europese landen moeten data verzamelen vanwege economische doeleinden en om inzicht te krijgen in het weggebruik, CO₂-uitstoot en duurzaamheid. Het CBS voert deze wettelijke taak uit voor Nederland. Transportbedrijf Millenaar & van Schaik hoeft deze enquête niet meer in te vullen dankzij een eenvoudige koppeling waardoor data automatisch met het CBS worden gedeeld. En dat levert niet alleen tijdwinst op.

Lees meer

Pilot met aangepaste toelatingseisen LZV-examen

Beroepschauffeurs mogen binnenkort wellicht eerder hun certificaat halen voor het mogen besturen van lange zware voertuigen (LZV). Het versoepelen van de toelatingseis voor dit examen kan zorgen voor een hogere instroom van LZV-chauffeurs en eraan bijdragen om het personeelstekort in de branche te verminderen. In overleg met partners in de sector Transport en Logistiek start het CBR met een pilot om dit te testen.

Lees meer

IRU wil compensatie van EU voor schade boerenprotesten

De Europese Unie moet onderzoeken of transportbedrijven die schade hebben opgelopen door de boerenprotesten in heel Europa gecompenseerd kunnen worden. Dat vindt de IRU, de Europese brancheorganisatie voor wegtransport. Tijdens de boerenprotesten zijn vele logistieke ketens ernstig verstoord doordat er belangrijke routes werden geblokkeerd.

Lees meer

‘Elektrificeren is nodig in de transportsector, maar een uitdaging’ 

Verduurzamen in de transport- en logistiekbranche kan Rob Aarse van TLN niet snel genoeg gaan. Hij vertelt hierover in een artikel op de website van VNO/NCW. Hij praat over de stappen die de komende jaren nog genomen moeten worden, zeker met de komst van de zero-emissiezones in tientallen binnensteden vanaf 2025. Eén belangrijke stap is versterking van het stroomnet op diverse plaatsen.  

Lees meer

Brussel akkoord over update Trans-Europees vervoersnetwerk

Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de herziening van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T). De belangrijkste Nederlandse steden en verkeersaders liggen op het netwerk. TLN is tevreden met de strengere eisen rond laad- en tankinfastructuur en beveiligde parkeerplaatsen op het netwerk.

Lees meer

‘Omrijden kan alleen via de Beneluxtunnel’

Wat gebeurt er als de Van Brienenoordbrug door uitstel van de renovatie op den duur (tijdelijk) wordt afgesloten voor exceptioneel vervoer of vervoer van gevaarlijke stoffen? Het AD Rotterdams Dagblad besteedt hier aandacht aan en laat TLN aan het woord. TLN legt uit dat ADR-transporteurs dan enorm moeten omrijden en dat dit flink in de papieren kan lopen.

Lees meer

Opeens zat Lennart naast zijn vader op kantoor

‘Ik wilde na mijn studie economisch recht bij een beleggingsmaatschappij werken.’ Het liep net even anders. Met zijn broer Jeffrey en zijn vader Leendert-Jan (63) vormt Lennart van ‘t Kruis (29) de directie van Van ’t Kruis Bulk Logistics in Nieuwveen. Een paar jaar geleden moest het bedrijf inkrimpen, nu is het gezonder dan ooit. ‘Dit jaar vieren we ons honderdjarig bestaan.’

Lees meer

Samen investeren in ontwikkeling logistiek vastgoed

TLN wil dat gemeenten en provincies samen nadenken en werken aan de ontwikkeling van duurzaam en hoogkwalitatief logistiek vastgoed. We werpen een blik op dit thema vanuit de hoek van ruimtelijke ordening. Hoe werken gemeenten en provincies op lokaal niveau samen en integreren ze logistieke centra binnen hun grenzen en mogelijkheden. De gemeenten Waalwijk en Venlo en de provincie Overijssel delen hun ervaringen.

Lees meer

Operatie Ring Zuid Groningen: 5 maanden ernstige verkeershinder

Vanaf september 2024 wordt de nieuwe zuidelijke ringweg in Groningen geopend (Operatie Ring Zuid 2024). Het aansluiten van de bestaande wegen op de nieuwe ringweg zal tussen eind maart en begin september aanzienlijke en onvermijdelijke verkeershinder veroorzaken in heel Groningen.

Lees meer

Informatiebijeenkomst werkzaamheden A7 Purmerend

Rijkswaterstaat organiseert op zaterdag 2 maart 2024 een informatiebijeenkomst over de renovatie van de A7 bij TLN-lid Rijser Transport B.V. in Purmerend. Van april tot 1 september 2024 wordt de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend door Rijkswaterstaat versterkt. De steunpunten van de brug zijn niet sterk genoeg voor zwaar verkeer. Tijdens de werkzaamheden geldt in de eerste fase een extra gewichtsbeperking van 25 ton.

Lees meer

Start internetconsultatie Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur voor Zwaar Wegvervoer (SPULA)

Op vrijdag 16 februari 2024 start de internetconsultatie van de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur voor Zwaar Wegvervoer (SPULA). Via de internetconsultatie kunnen belanghebbenden en belangstellenden reageren op deze nieuwe regeling. Dit kan tot en met zondag 17 maart 2024. TLN gaat gebruik maken van de inspraakmogelijkheid. Er komen steeds meer elektrische vrachtauto’s op de weg dus dient er ook voldoende laadinfrastructuur voor e-trucks ontwikkeld te worden. Dat betreft laadfaciliteiten op eigen terrein en oplaadmogelijkheden in de publieke ruimte. SPULA gaat over dat laatste en dat is van belang voor de binnenlandse inzet van elektrische vrachtauto’s over langere afstanden.

Lees meer

Mogelijk meer LZV’s en zwaarder elektrisch vervoer op Europese weg

De transportcommissie van het Europees Parlement nam vandaag een voorstel aan over nieuwe grenswaarden voor gewichten en afmetingen voor vrachtwagens en bussen die in de EU rijden. Het voorstel heeft het gehaald en daar zijn TLN en haar leden blij mee. Ambro Smit beleidsadviseur techniek van TLN sprak hierover op BNR Radio. ‘Wij zijn als TLN heel blij met dit voorstel. En onze leden zullen dat ook zijn. We hebben hier jarenlang voor gelobbyd.’

Lees meer

Medewerking gevraagd aan enquête cyberveiligheid

ABN AMRO Bank brengt jaarlijks een cybersecurityrapport uit op basis van onderzoek uit onder vele bedrijven. Daarbij wordt gekeken naar onder andere naar het percentage bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval, en het soort maatregelen dat zij nemen om (mogelijke) schade door cybercriminaliteit te beperken.

Lees meer

TLN-IRU survey retrofit smart tacho 2: Wij hebben jouw hulp weer nodig

In het najaar van 2023 hield TLN een korte survey over het verloop van de retrofit van de smart tacho 2. Aanleiding was dat de levering van de smart tacho 2 maar mondjesmaat op gang kwam en niet beschikbaar leek te zijn voor de retrofit. TLN heeft de uitkomsten gedeeld met de IRU en de Europese Commissie (EC). Met als resultaat dat de EC aan de IRU heeft gevraagd deze informatie ook in andere landen op te halen. TLN komt met een nieuwe survey om goed inzicht te krijgen in de huidige situatie. Daar hebben we jouw hulp voor nodig!

Lees meer

Geen harde knip voor Weesperstraat in Amsterdam

De evaluatie van de knip Weesperstraat is achter de rug en er is besloten niet opnieuw voor een ‘hermetische’ afsluiting te gaan. De harde knip in de Weesperstraat, waarbij er geen maatwerk voor bevoorradend verkeer was, stond haaks op de wensen vanuit het bedrijfsleven. De knip zorgde op andere plaatsen in Amsterdam voor meer oponthoud, zoekend verkeer, meer kilometers en dus ook meer energieverspilling.

Lees meer

Wijziging tachograafgegevens tijdens wegcontroles

Vanaf 31 december 2024 wijzigt de periode waarover bestuurders de documenten moeten overleggen tijdens een wegcontrole (artikel 36 in de Europese verordening tacho). Dit wordt dan 56 dagen in plaats van 28 dagen.

Lees meer

Eerste editie HUB 2024 is een feit!

We beginnen dit jaar weer goed met een ledenblad vol met interessante en leuke artikelen uit de sector. HUB 1 van 2024 is een feit en onderweg naar onze leden! In dit blad spreken we de Gemeenten Waalwijk, Venlo en Provincie Overijssel over de samenwerking en ontwikkeling op het gebied van logistiek vastgoed. Ook blikken we terug op het grote ledenevent van TLN: TLN Inspireert! Hebben we belangrijke data voor de sector op een rijtje gezet. En spreken we met Van ’t Kruis Bulk logistics, een paar jaar geleden moest het bedrijf inkrimpen en nu is het gezonder dan ooit!

Lees meer

Tweede Kamer deelt zorgen beëindiging vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Het besluit van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat om de vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor elektrische bedrijfsvoertuigen tot 4.250 kilo per 1 juli 2024 te beëindigen houdt ook de gemoederen in de Tweede Kamer bezig. Diverse partijen hebben er bij de minister op aangedrongen om te zoeken naar mogelijkheden om de gedoogsituatie voor te zetten.

Lees meer

‘Ga niet protesteren op wegen en bij distributiecentra’

De transportsector wordt hard getroffen door de boerenblokkades. TLN heeft onder meer het FD, AD Haagsche Courant, RTLZ, Hart van Nederland, ANP, Q Music en Nieuwsblad Transport aan de telefoon gehad. Clustermanager internationaal Elmer de Bruin vertelde vanochtend bij BNR Ochtendspits over de gevolgen voor de transportsector.

Lees meer
Ga naar het nieuwsarchief voor oudere berichten