‘Denk na over alternatieven voor sluiting Maastunnel’

Binnen de twintig minuten dat Wessel Deelstra, adviseur public affairs bij TLN zijn verhaal over de Maastunnel houdt voor een cameraploeg van RTV Rijnmond, sluit de tunnel voor een te hoge vrachtwagen. De slagbomen sluiten en via een luidspreker wordt de chauffeur gemaand om te draaien en de weg voor de tunnel te verlaten. De sector denkt graag mee over oplossingen, maar wordt mogelijk geconfronteerd met een zeer zware maatregel: het sluiten van de tunnel voor vrachtverkeer hoger dan 3,90 meter.

Wessel RTV Rijnmond

De situatie maakt het probleem met de tunnel wel goed duidelijk. Op doordeweekse dagen gaat de Maastunnel tien keer per dag dicht voor ’te hoge’ vrachtwagens. Te vaak, vindt de gemeente Rotterdam nu. De gemeente wil de tunnel daarom sluiten voor verkeer hoger dan 3,90 meter. ‘Een slechte maatregel’, vinden TLN en andere betrokken partijen. TLN-belangenbehartiger Wessel Deelstra vertelt dit verhaal voor de camera van RTV Rijnmond‘Kijk naar alternatieve oplossingen’, geeft het bedrijfsleven mee aan de wethouder in een brief die het vorige week stuurde. 

In Nederland mogen vrachtwagens 4 meter hoog zijn. En de hoogtedetectiemeter van de Maastunnel staat sinds de renovatie in 2019 afgesteld op 4 meter en 4 centimeter. Een opwaaiend dekzeil, een antenne of een bepaalde afstelling van de luchtvering zorgt algauw dat het detectiesysteem in werking treedt.  

De gemeente kwam onlangs met de oplossing om de hoogtedetectiemeter nog lager te hangen, namelijk op 3,90 meter. Hierop stuurden TLN, evofenedex, VNO-NCW West en andere leden van de ‘Adviesgroep Stadslogistiek’, die is ingesteld door de gemeente Rotterdam om de gemeente te adviseren over infrastructurele projecten, een brief naar wethouder Karremans. De adviesgroep stelde de wethouder voor om eerst een gezamenlijke informatiecampagne te houden voor transport- en logistiekbedrijven, liefst in verschillende talen.  

Het sluiten van de tunnel voor verkeer lager dan 3,90 meter heeft volgens de adviesgroep ‘ingrijpende gevolgen’. Omdat dit feitelijk betekent dat er geen vrachtwagen meer door de tunnel kan. Wessel Deelstra somt hier de nadelen van op aan RTV Rijnmond. ‘Omrijden, energieverspilling, meer uitstoot, extra reistijd, op andere plekken meer hinder. Dat kost allemaal geld.’ 

Voor de website van RTV Rijnmond, voor de camera en later voor de radio benadrukt Deelstra dat het invoeren van een hoogtebeperking als laatste redmiddel moet worden gezien. ‘Er kunnen nog verschillende stappen genomen worden om dit te voorkomen.’ 

‘Ga eerst aan de slag met betere informatieverstrekking voordat je naar dit zware middel grijpt. Met een slimme campagne zou een wereld te winnen zijn. Daar moet je brancheorganisaties in onze buurlanden bij betrekken. Planningsafdelingen van transportbedrijven zijn altijd op zoek naar de meest efficiënte route voor hun chauffeurs’, vervolgt Deelstra zijn verhaal.  

De belangenbehartigers verzoeken de gemeente daarnaast om grondiger onderzoek te doen naar de oorzaken. ‘En denk daarbij opnieuw na over alternatieven voor de sluiting van de tunnel voor verkeer, zoals het hoger of eerder plaatsen van de detectie, de hogere linkerrijstrook beschikbaar maken voor vrachtverkeer of het plaatsen van duidelijke bebording.’