Retourcabotage
Nadat een internationale lading volledig is gelost in een andere EU lidstaat dan waar de vervoerder is gevestigd, is er de mogelijkheid om op de terugreis (een logische route naar land van vestiging) een EU lidstaat leeg binnen te rijden en cabotage te verrichten. Er mogen dan maximaal drie cabotageritten worden verricht, in elke lidstaat maximaal één. Deze cabotagerit per lidstaat dient binnen drie dagen na het betreden van het betreffende grondgebied te worden uitgevoerd.
Nadat de eerstgenoemde internationale lading volledig is gelost heb je als vervoerder ook te maken met een andere tijdsframe, namelijk maximaal zeven dagen waarbinnen dit allemaal moet plaatsvinden.
De chauffeur moet bewijs kunnen leveren dat hij beladen de andere lidstaat binnenkwam en daar heeft gelost. In de praktijk betekent dit dat de CMR vrachtbrief als bewijs kan dienen.
Met hetzelfde voertuig mag vervolgens in een volgende lidstaat weer een (retour-)cabotagerit worden gedaan volgens dezelfde voorschriften. De cooling off periode van vier dagen gaat per EU lidstaat in nadat de cabotagereeks (in dit geval de retourcabotagerit) in dat betreffende land is beëindigd.
Voorbeeld:
Een Nederlandse vervoerder lost een internationale lading volledig in Portugal. De lege vrachtwagen is vanuit Portugal weer op weg naar Nederland. Onderweg rijdt deze vervoerder dus door Spanje, Frankrijk en België om uiteindelijk Nederland weer in te rijden.
In dit scenario is de vrachtwagen Spanje leeg binnengereden na een internationale lading volledig te hebben gelost in Portugal. Het is dan toegestaan om op de logische terugreis richting Nederland zowel in Spanje één cabotagerit te verrichten binnen drie dagen na binnenkomst in Spanje, en daarna in Frankrijk één cabotagerit binnen drie dagen na binnenkomst in Frankrijk.