Column Elisabeth Post: 'Durf en gevoel voor ondernemerschap'

Voor elke uitgave van het ‘Nederland Logistiek’-magazine schrijft Elisabeth Post een column over actuele ontwikkelingen in de sector. Deze keer staat de Chinese logistiek centraal.

​'Kan een land op ruim 7.000 kilometer van onze thuismarkt relevant zijn voor onze logistieke sector? Jazeker! Want ik doel hier op China – dat vermoedde u wellicht al – en feit is dat dit Aziatische land in de laatste decennia is uitgegroeid tot een logistieke speler van wereldformaat. En dus is het alleen maar logisch dat we ook in Nederland steeds vaker met dit land van doen hebben.

Begrijp me niet verkeerd. Met die laatste opmerking wil ik zeker geen negatieve toon aanslaan. Ik ben namelijk van de school die China niet ziet als bedreiging maar vooral als kans. En gelukkig sta ik daarin niet alleen. Steeds meer logistiek dienstverleners in Nederland stemmen hun business model af op de Chinese markt om zo optimaal te kunnen profiteren van het potentieel dat deze markt ontegenzeggelijk biedt. Ik noem enkele aansprekende voorbeelden ter illustratie.

Wuhan Asia Europe Logistics, Nunner Logistics, Samskip, TMA Logistics en Port of Amsterdam gaan een directe spoorverbinding opzetten tussen de Chinese stad Wuhan en Amsterdam. Wuhan ligt centraal in China en vormt een ideale uitvalsbasis voor transporten naar de overige delen van China, maar bijvoorbeeld ook naar buurland Vietnam.

Graaco kiest voor railvervoer op China om zijn goederen veel eerder op hun bestemming in China te krijgen. Vervoer per trein verloopt namelijk circa 20 dagen sneller dan vervoer over zee. CEVA Logistics kiest juist voor een dienst naar China over de weg, na daarmee al eerder succesvol te hebben geëxperimenteerd vanuit Spanje en Polen. En Dachser en GVT hebben inmiddels al flink wat ervaring opgedaan met rechtstreekse spoorverbindingen tussen China en Europa.

Dit zijn weliswaar slechts enkele voorbeelden, maar ze laten mijns inziens duidelijk zien dat bedrijven in onze logistieke sector China serieus nemen – niet op een naïeve manier, maar met durf en gevoel voor ondernemerschap. En het mooie is: ook voor Nederlandse vervoerders biedt China kansen, bijvoorbeeld in het voor- en natransport. Precies zoals ik het graag zie!'

Elisabeth Post
Voorzitter TLN

Gerelateerde onderwerpen

Logistiek en Supply chain