“Als je een dag niet oplet, loop je een week achter”

De stand van digitalisering in de transportsector. Onder deze noemer gaat TLN dit jaar iedere maand in gesprek met een transportbedrijf. Als eerste Boonstra’s Internationaal Transportbedrijf.* Commercieel directeur Willem Boonstra en controller Ron Langeveld geven hun visie op digitalisering van hun bedrijf in een interview met Juliette van Neerijnen, coördinator Innovatie bij TLN.

Boonstra Transport

JvN: Welke stappen hebben jullie gezet op het gebied van digitalisering?

RL: Elke dag neem je stappen op dat terrein. Wij zijn bijna helemaal gedigitaliseerd. Maar het is net als fietsen in de bergen, kom je boven dan ligt er nog weer een berg achter. Iedere dag een nieuwe uitdaging.

WB: Het zit ook in de geschiedenis van dit bedrijf. Wij zijn altijd benieuwd hoe de dag van morgen eruit ziet of de volgende week, volgend jaar of over 5 jaar. Ik denk dat je dat ook moet doen want het gaat allemaal zo snel. We zeggen hier wel eens: als je een dag niet oplet, loop je een week achter.

Ik was onlangs op een meeting waar ik hoorde: als je niks meer kan, word je maar vrachtwagenchauffeur. Nou, dat is allang achterhaald. We hebben een echt vak en het wordt steeds complexer. Je moet van steeds meer zaken verstand hebben, kennis in huis halen. Zeker met de digitalisering, het gaat steeds sneller.

RL: Onze twee grootste uitdagingen zijn de digitale vrachtbrief en elektronische data-uitwisseling. Het is echt een drama hoeveel papier er in onze sector omgaat. Facturen gaan digitaal, salarissen ook maar al die transportbonnen, weegbonnen, emballagebonnen, begeleidingsdocumenten, het is allemaal nog papier. De oplossing wordt in techniek gezocht maar je kunt ook elders de oplossing zoeken. Je hebt een opdracht met elkaar. Waarom moet die opdracht nog eens analoog of digitaal bevestigd worden tijdens het ritje. Als ik een bouwopdracht gun, dan wil ik van de bouwer toch ook niet elke dag een urenstaatje hebben om aan te tonen dat hij zijn werk wel heeft uitgevoerd.

WB: Een constante uitdaging is ook de koppeling met opdrachtgever of met de opdrachtgevers van jouw opdrachtgever. Klanten gaan steeds meer eisen. Je pakketten moeten daar klaar voor zijn. Opdrachtgevers van onze opdrachtgever bellen ons om te vragen wanneer hun pakket aankomt. Als wij privé iets bestellen bij Bol.com krijgen we een berichtje dat het onderweg is en wanneer het bezorgd wordt. Dat verwachten onze klanten ook steeds meer van ons. Dat is met de huidige applicatie nog wel eens lastig. Er zijn niet veel standaardoplossingen of ze zijn niet te betalen. Als we drie keer groter zouden zijn, kun je het sneller terugverdienen. Maar goed, we moeten ermee dealen. Je wordt ook geholpen door de techniek.

JvN: Uit het digitaliseringsonderzoek dat TLN in oktober vorig jaar heeft uitgevoerd bleek dat 85% van de bedrijven ervaart dat digitalisering de organisatie en de omzet heeft geholpen. En dat is goed want de marges staan nog steeds onder druk.

WB: Ja, Elisabeth Post drukte het goed uit tijdens het congres in Cuijk: negatieve omzet moet je niet willen. Wij hebben geen beroerd jaar achter de rug maar eigenlijk zou elke transportondernemer in deze tijd grof geld moeten verdienen. Maar er zijn nog genoeg transportondernemingen met onvoldoende of negatief rendement.

RL: In 2005 zijn we overgestapt op nieuwe applicaties. Toen ontstond er veel weerstand. We wilden veel efficiency halen door die nieuwe applicaties. Daardoor moet je gestructureerder gaan werken.  Je kon niet meer buiten het systeem om werken. Als je tien, twintig jaar niet op die manier gewerkt hebt, dan is dat wel lastig. Degenen die dat niet wilden vertrokken vanzelf en dat stelt je in staat om nieuwe medewerkers uit te zoeken. Efficiency heeft er in ons bedrijf nooit toe geleid dat wij mensen hebben moeten ontslaan. Goede mensen gaan weg maar daar komen ook goede mensen voor terug. Je selecteert mensen op de nieuwe manier van werken.

RL: Onze business intelligence tools zorgen ervoor dat onze gegevens geen woud van informatie wordt waar je niets mee kunt. Het is wel de kunst zo’n tool goed in te richten en de juiste informatie eruit te halen. En dat is een opgave want je richt iets in aan de hand van een klantenbestand en de werkzaamheden die je nu hebt. Over drie jaar is het totaal anders en dan ben je niet in staat om zelf zo’n bi-tool te herinrichten. Dat is lastig. Je bent dan afhankelijk van de expertise van derden dus je moet goed contact onderhouden met de leveranciers. Wij doen op ict-gebied niets zelf. We hebben het ooit zelf wel in huis gehad maar dan moet je het bijhouden. Nu hoeven we ‘alleen’ goede partners te zoeken, partners die up-to-date zijn.

WB: Klanten willen steeds meer informatie, bijvoorbeeld over de CO2-uitstoot van ons bedrijf. Klanten willen ook graag een bedrijf dat voorop loopt, een bedrijf dat het goed voor elkaar heeft.  We doen heel veel op het gebied van duurzaamheid en er zijn steeds meer klanten die daar gevoelig voor zijn. Wij hebben een contract getekend voor dakverhuur voor zonnepanelen. Wij worden stroomproducent in plaats van afnemer. In augustus zijn we overgestapt naar een hoogwaardige brandstof en de CO2-uitstoot kopen we af. Dus wat wij hier op de thuisbasis tanken kunnen wij als CO2-neutraal verkopen. De klanten die we daarover gesproken hebben vinden dat fantastisch. Wij kunnen nu aan onze klanten melden ‘uw product wordt CO2-neutraal geleverd’. De meeste duurzaamheidsbeslissingen leveren geld op.

JvN: Wat kan TLN in jullie ogen doen om transportbedrijven te faciliteren?

RL: Digitalisering bij de overheid heeft financiële gevolgen die gedragen worden door het bedrijfsleven. De overheid behaalt voordeel met digitalisering maar aan de kant van de ondernemer ontstaat geen voordeel. De digitalisering jaagt de ondernemer juist op kosten. Voorbeelden zijn communicatie met UWV die straks alleen via e-herkenning verloopt, de aangifte loonheffing die sinds enige tijd op een andere manier gaat, downloaden van facturen waarop motorrijtuigbelasting wordt berekend.… Allemaal oplossingen die betaald moeten worden door het bedrijf. Ik zou daar wel ondersteuning van TLN in willen zien. Dat er een plan wordt getrokken namens alle transportondernemingen richting overheid.

JvN: En wat brengt de toekomst?

WB: Autonoom rijden komt eraan. Maar juridisch zie ik nog wel belemmeringen. Daardoor gaat het nog wel even duren. Onbemand rijden – iets anders dan autonoom rijden – zie ik voorlopig nog niet gebeuren. We zitten de komende 25 jaar nog wel met chauffeurs op de vrachtwagen. Hij krijgt alleen een andere rol. Ook de overhead gaat veranderen. Er komen steeds slimmere planpakketten. Er komt nog wel wat op ons af. Het houdt nooit op. En dat is alleen maar leuk. Zolang je erin mee kunt gaan.

Volgende maand een interview met Arjan de Jong van Centraal Boekhuis (CB)*

* Boonstra en CB hebben mee gedaan aan het digitaliseringsonderzoek dat TLN samen met evofenedex en Beurtvaartadres in oktober vorig jaar heeft gedaan. Boonstra én CB hebben meegedaan aan het onderzoek en hebben aangegeven mee te willen doen met de verloting van de Harman Kardon Bluetooth speakers en als eersten via een artikel aandacht willen besteden aan hun digitaliseringsactiviteiten van hun organisaties.

Wil je ook jouw kijk op digitalisering met ons delen? Neem dan contact op met jvneerijnen@tln.nl