Apps en slimme koppelingen beloven veel voor transport

Meerdere slimme mobiliteitstoepassingen gebaseerd op real-time data op zo weinig mogelijk met elkaar gekoppelde apparaten: zó moet efficiënt transport eruit gaan zien. SmartwayZ.NL probeert als regisseur en aanjager van Connected Transport Corridors digitalisering voor wegvervoer fors op te schalen. Zodat de sector kostenefficiënter, veiliger, duurzamer en meer ontspannen zijn toekomstige kilometers gaat rijden. HUB sprak betrokkenen over het digitaliseringsproject.

Smartwayz Testdagen 2023
Smartwayz Testdagen 2023

Janneke Nijsing, corridormanager voor connected transport bij SmartwayZ.NL en Amsterdam Logistics, verbindt als regisseur partijen bij deze digitaliseringstransitie. Dat betreft transportbedrijven, IT-leveranciers en de overheid. Haar focus ligt daarbij op de IT-leveranciers. ‘Het draait om de ontwikkeling van een IT-koppeling tussen allerlei apps. Want op wéér een extra app zit de sector echt niet te wachten.’  

Koppelen als codewoord
Koppelen als codewoord dus en dan niet alleen tussen partijen maar ook tussen technologische toepassingen die het leven van chauffeurs en klanten prettiger moeten maken. Nijsing: ‘Connected Transport Corridors (CTC) wil de koppeling van apps en data naar een hoger plan trekken en uniformeren, zodat straks op meer plaatsen meer transporteurs van meer digitale mogelijkheden profiteren. Die verbondenheid heeft als bijkomend voordeel dat vervoerders minder vaak met een ‘vendor lock-in’ te maken krijgen.’ 

Tijdens het gesprek blijkt de grens tussen actuele en toekomstige IT-technologie dun. ‘Innovatie gaat continu door. Zodra de koppelingen in dit project uitontwikkeld, getest en klaar voor gebruik zijn, komen er heel veel relevante data automatisch op chauffeurs af. Denk aan rode kruizen op de weg, pijlwagens, stilstaande voertuigen, weginspecteur meldingen en informatie over te vermijden milieu- en schoolzones. Maar denk bijvoorbeeld ook aan opgeschaalde communicatie tussen vrachtwagens en iVRI’s (slimme verkeerslichten).’  

BEDRIJVEN STAAN OP DE DREMPEL VAN CERTIFICERING  

De opdracht aan IT-leveranciers: ontwikkel goede koppelingen die het mogelijk maken dat chauffeurs straks op real-time en brede informatie hun ritten rijden. ‘Als de IT-leveranciers hebben aangetoond dat de ontwikkelde toepassingen functioneren, ontvangen ze een certificaat en kunnen ze hun bijdrage leveren aan Connected Transport. Op basis van testdagen die we deze zomer organiseerden kan ik melden dat negen IT-bedrijven op de drempel van certificering staan. Waarschijnlijk ontvangen ze die al begin november op de ICT & Logistiek beurs in Utrecht.’ 

Eventuele drempels worden zoveel mogelijk weggebeiteld. Nijsing: ‘We hebben een subsidieregeling opgetuigd voor de IT-leveranciers om hen financieel te steunen bij het ontwikkelen van digitale oplossingen die ze straks ook vermarkten bij hun klanten. We vonden het daarnaast goed om ook transporteurs een steuntje in de rug te geven in de vorm van financiële compensatie voor de tijd en energie die ze steken in hun reis naar optimale verbondenheid. Qua omvang dekt de subsidiepot 15.000 verbonden voertuigen. Tot dusver is voor 1.000 voertuigen subsidie aangevraagd, dus er is nog volop ruimte voor ondernemers die mee willen in de digitale ontwikkeling van CTC.’ 

Zenuwcentrum van relevante info
Aventeon is een van die IT-leveranciers waar Nijsing naar verwijst. Managing director, Frank Kindt, realiseert met zijn collega’s de aansturing van chauffeurs en het inzichtelijk maken voor kantoor van specifieke logistieke processen. Zo levert hij de TALIS Delivery App bij Van Boxtel Groep, dat gespecialiseerd is in logistieke ondersteuning van bouwprojecten en complexe operationele bedrijfsprocessen. ‘ICT-matig integreren wij planning en operationele processen, ofwel kantoor met trucks en magazijnen.’  

 CTC BIEDT VELE MOGELIJKHEDEN VOOR INNOVATIE 

Kindt heeft al een positief genuanceerd beeld van CTC. ‘Het is nog volop in ontwikkeling en je komt in zo’n groot projectmatig proces altijd hiccups tegen. Dat hoort erbij.’ 

Hij wordt echter enthousiast van de vele mogelijkheden die CTC biedt voor toekomstige innovatie. ‘Nu zijn we nog met iVRI’s bezig, en daar gaan chauffeurs al veel plezier aan beleven. Maar in de toekomst kun je door apps te koppelen een compleet zenuwcentrum van informatie optuigen. Relevante data, bedoel ik dan, waar de werkdag van een chauffeur een stuk plezieriger van wordt, én dat van zijn baas natuurlijk.’  

Als tip geeft Kindt nog mee dat helder beleid voor intelligente verkeerslichten een pre zou zijn. ‘Groene lichten zijn prettig, maar een chauffeur moet ook weten wanneer een iVRI niet ingeschakeld is. Dat voorkomt veel frustratie.’ 

Proefkonijn
Soms wil je wel proefkonijn zijn, maar is het wel een kwestie van de juiste proef uitzoeken. Althans, zo staat directeur Hein van Boxtel van Van Boxtel Groep, erin. ‘Hein is een ondernemer die heel goed nadenkt over digitalisering en waar hij heen wil’, zei Kindt over hem.  

Daarom werkt Van Boxtel ook samen met SmartwayZ.NL en neemt hij deel aan CTC. Zelf zegt hij daarover dat het allemaal nog pril is en nog niet meetbaar rendeert. ‘Maar daar gaat het ook niet om. Verbonden zijn, daar gaat het wél om. Wat dat betreft, wil ik voorgesorteerd staan op de toekomst en lever ik graag mijn bijdrage aan innovatie als een van de proefkonijnen.’ 

Het is dus niet alleen een kwestie van het gezicht naar de toekomst draaien, het gaat om méér. Van Boxtel: ‘Je wilt straks profiteren van maximale efficiency in vervoer en logistiek? Dan moet je daar ook in willen investeren.’  

Dit artikel is reeds geplaatst in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Baart Koster. Beeld: Smart Logistics.