Problemen aan de Engelse kant bij transport van bomen en planten

Windhorst is een logistiek bedrijf uit Hazerswoude dat gespecialiseerd is in transport naar het Verenigd Koninkrijk. Wekelijks verplaatsen ze gemiddeld zestig trailers met voornamelijk bomen en planten over de Noordzee. TLN sprak met Paul Smit (PS), sales manager bij Windhorst, over de Brexithobbels op weg naar ‘de overkant’.

Paul Smit – Truck Windhorst bij ferry

Hoe gaat het met het vervoer naar Engeland sinds 1 januari?

PS: ‘In de eerste week viel het mee, er ging nog heel weinig overzee. Er was in november, december de nodige voorraad opgebouwd in Engeland. Iedereen hield een beetje zijn adem in. Maar nu, in de tweede week zien we steeds meer problemen ontstaan. Die zitten voornamelijk aan de kant van het Verenigd Koninkrijk, met name bij de douane-inklaring, de DEFRA (Department for Environment Food and Rural Affairs; zeg maar de Plantenziektekundige Dienst aan Engelse kant) en bij menig importeur die zijn zaakjes niet op orde heeft. Er zijn kennelijk nogal wat importeurs die hebben zitten afwachten totdat het 1 januari was en toen zijn wakker geschrokken.’

Waar kom je problemen tegen?

PS: ‘Bij de afhandeling door de douane en de DEFRA ontstaan de problemen. Sommige Britse importeurs hebben hun goederen niet op de juiste manier aangemeld bij de douane en de DEFRA. Ze zijn soms niet goed bekend met de systemen. Het schijnt ook niet erg eenvoudig te zijn om je lading aan te geven in hun systemen die ook erg verouderd blijken te zijn. Tja, als iets niet in orde is, staat je trailer vast. Dat wil je niet als vervoerder.’

Zie jij een verschil tussen de voorbereiding aan Nederlandse kant en aan Britse kant?

PS: ‘Ja, dat zie ik zeker. Het is geen borstklopperij maar hier loopt het allemaal redelijk soepel. Alle kwekers zijn bekend met de fytosanitaire keuringen. Douaneaangiftes zijn wel een beetje wennen, een enkele keer mist er wel eens wat op bijvoorbeeld een factuur. De plantenziektekundige dienst hier werkt goed. Alleen is het wel de vraag of ze voldoende personeel hebben als het drukker gaat worden. Je bent niet van de een op de andere dag plantenexpert, daar moet je mensen voor opleiden. Maar in het VK schort en nog wel wat aan.’

Wat heeft dat voor gevolgen?

PS: ‘Er gaat af en toe een extra dag overheen voordat we een trailer kunnen laten rijden. Normaal gesproken gaan we na een bestelling de volgende dag gelijk rijden om de trailer af te leveren in Engeland. Nu stagneert het omdat er veel bestellingen niet zijn vrijgesteld in de ochtend. Veel Britse importeurs hebben aangevraagd of de DEFRA-controles op locatie mogen plaatsvinden. Dat is met name om het verkeer doorgang te laten vinden en geen stagnatie op de terminals te laten ontstaan. Vanaf 1 april hebben ze aangekondigd dat ze daar de touwtjes gaan aantrekken en dat ze ook in de haven willen gaan inspecteren. En dan uiteraard steekproefsgewijs. Maar toch…’

Zijn de procedures bij de ferryterminal duidelijk voor jullie?

PS: ‘Er is soms verschil van inzicht wat tot stagnatie leidt. Bijvoorbeeld bij een transport op de Kanaaleilanden. We hadden de nodige gegevens ingevoerd in het portaal bij de ferry. Een medewerker van de ferry wijzigde die gegevens, ongevraagd. Dat leidde tot problemen waardoor ons vervoer vast kwam te staan. Wij hadden gelijk maar wat heb je eraan? Nou ja, ik hoop dat ze ervan leren en dat we het als aanloopproblemen kunnen zien.’

Heb je veel werk erbij gekregen op kantoor?

PS: ‘Ja, absoluut. De afhandeling van een trailer is echt veel meer werk dan voorheen, zeker als je trailers hebt waarin meerdere zendingen zitten. Bij elke zending moet er nu een douanedocument, een fytocertificaat en een factuur zitten. Als de trailer aan het einde van de dag vertrekt naar de ferry moeten alle douanedocumenten in Portbase zijn geladen en je moet in het portaal van de ferry alle gegevens invoeren – voorheen was alleen een trailernummer genoeg; nu moeten alle ladinggegevens erin. Als een trailer is ingelezen bij de ferry moet je alle documenten met de referentienummers van de ferry naar de diverse douaneagenten in het VK mailen. Die hebben ze weer nodig om daar te kunnen inklaren. Kortom: heel veel extra werk. We hebben daarvoor al één medewerker aangenomen en ik denk dat het daar niet bij blijft.’

Dat maakt het product ook duurder?

PS: ‘Zeker. De fytokeuringen kosten geld, douaneaangiften kosten geld, aan de overkant moet het ingeklaard worden, die douane-agent doet het ook niet voor niks, extra overheadkosten; ik denk dat je op een trailer al heel snel 300 euro extra kwijt bent die doorberekend moet worden aan de klant. Het zal voor de Engelsen beduidend duurder worden en dan is de vraag: gaat dat zijn effecten hebben?’

Wat verwacht je voor de rest van dit jaar?

PS: ‘Het zijn deels aanloopproblemen maar als het drukker wordt in het voorjaar verwacht ik toch wel veel meer stagnatie van het vervoer. Maar we denken dat het uiteindelijk wel goed zal komen. Het eerste halfjaar zal het veel uitproberen zijn. Maar de prijs blijft hoog. Want aan de gestegen kosten ontkom je niet.’