TLN wil verlaging vergunningsgrens naar 0 kg

Een groot deel van alle koeriersbedrijven in Nederland beschikt niet over een transportvergunning. Dat staat het verbeteren van de kwaliteit, veiligheid en professionaliteit van de koeriersbranche in de weg. TLN pleit daarom voor de verlaging van de vergunningsgrens van 500 naar 0 kg.

pakket thuisbezorgd

Door lichte bedrijfsvoertuigen (bestelauto’s/kleine bussen) door de RWD terug te laten keuren, vallen bedrijven onder de vergunningsgrens van 500 kg laadvermogen, en hoeven zij dus niet in bezit te zijn van een vergunning. Dat gebeurt ook: volgens de NIWO beschikt slechts 13 procent van de bijna 15.000 koeriersbedrijven in Nederland over een vergunning beroepsgoederenvervoer.

Stijging
‘E-commerce groeit snel en sinds de lockdown bestellen steeds meer mensen pakketjes thuis. Het dus niet vreemd dat er meer koeriersbedrijven beginnen,’ vertelt Jordy de Mooij, deelmarktsecretaris voor Koeriers- en Expresbedrijven (VKE). ‘Maar de keerzijde is dat een groot aantal startende ondernemers niet beschikt over een vergunning beroepsgoederenvervoer.’

Verlagen vergunningsgrens
‘De verlaging van de vergunningsgrens zou een belangrijke ontwikkeling zijn voor de kwaliteit, veiligheid en professionalisering van de sector’, aldus De Mooij. ‘Het vergunningstelsel zorgt voor beter zicht in de keten en vormt een belangrijke barrière voor malafide bedrijven. Daarom pleiten we vanuit TLN voor de verlaging van de vergunningsgrens van 500 naar 0 kg. Dat zou betekenen dat iedereen die commercieel goederen vervoert een vergunning moet hebben en dus aan belangrijke eisen moet voldoen, zoals betrouwbaarheid, vakbekwaamheid en kredietwaardigheid. Bovendien moeten vergunningshouders een bewijs van een reële vestiging hebben.’

Meer informatie
Meer informatie over wat TLN doet voor de professionalisering van de koeriersbranche, het versterken van ondernemerschap en het tegengaan van oneerlijke concurrentie? Kijk dan op de pagina van de deelmarkt van Koeriers- en Expresbedrijven.