Van traditionele expediteur naar digitaal platform

Juri Falandt is een oude rot in het expediteursvak. Drie jaar geleden heeft hij zijn bedrijf verkocht aan Shypple, waardoor hij als traditionele expediteur overstapte naar volledig digitaal werken. In ons ledenblad HUB spraken we met Falandt over die ingrijpende transitie, de belangrijke rol van digitalisering en klantenbinding.

Eigenlijk was hij van plan om iets met architectuur te doen. Maar toen vertelde zijn buurman over een nieuwe opleiding van de Haven en Vervoersschool in Rotterdam, in het passagiersschip Jan Backx die bij de Euromast in het water lag. ‘Ik ben gaan kijken en was zo enthousiast dat ik van richting ben gewisseld. En daar heb ik nooit spijt van gehad.’

Zo rolde Falandt op zijn tweeëntwintigste het vak in. Hij werkt voor een aantal bedrijven voordat hij in 2004 het bedrijf Milestone oprichtte voor de lucht- en zeevrachtexpeditie. Collega Co van Es was gespecialiseerd in bederfelijke goederen, wat resulteerde in een uitbreiding met de oprichting van Milestone Fresh in 2012. ‘Daarna zijn we hard gegroeid,’ vertelt Falandt. ‘We breidden uit naar andere landen zoals Costa Rica, Honduras, Thailand en openden een kantoor in Hong Kong.’

Falandt en van Es werden ingehaald door de snelle digitale transitie. Met een softwareontwikkelaar hebben ze geprobeerd een software te ontwikkelen die aansloot bij de wensen van het bedrijf. ‘Helaas kregen we het niet van de grond. Er kwam zoveel bij kijken en die kennis hadden we niet in huis. Toen kwamen we in contact met Jarell Habets, de oprichter van Shypple. Zij hadden een platform dat wel werkte en waar wij kansen in zagen voor ons bedrijf. Ook hadden we een goede klik. Waardoor we in 2021 besloten om samen verder te gaan. We hebben Milestone Group verkocht aan Shypple topholding en daarin weer een belang genomen.’

Transitie traditioneel naar digitaal
‘Ik ging van traditionele expediteur over naar een digitaal platform. Sommige mensen denken dat je op zo’n platform met een robot praat. Maar dat idee proberen wij juist te doorbreken. Je krijgt bij ons nog steeds iemand aan de telefoon als dat nodig is. Service is en blijft een belangrijk onderdeel. De toekomst met het digitale aspect én de service en persoonlijke noot vanuit het traditionele. Dat is onze kracht!’

De weg van traditioneel naar digitaal bevat uiteraard wel wat hobbels. Hoewel een bewuste keuze is gemaakt voor deze transitie, moest Falandt erg wennen. ‘Als ik maandag bij Milestone op kantoor kwam, zag ik de dossierbakjes op mijn bureau staan. Een bakje voor nog in te schrijven dossiers, een bakje voor douanezaken, een bakje voor de facturatie, enzovoorts. Ik kon in één oogopslag zien of het wel of niet druk was. Dat vond ik prettig. Nu staan er geen bakjes meer op het bureau, maar log ik in op het dashboard waar ik alle informatie kan terugvinden. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat dit veel efficiënter is en ook erg prettig werkt. Maar daar moesten ik én mijn personeel erg aan wennen.’

‘Wat betreft digitalisering kan je niet achterblijven’

Falandt legt uit hoe ze het personeel hebben meegenomen in deze transitie. ‘We zijn begonnen door de transitie stap voor stap per afdeling uit te leggen. Bij de eerste afdeling loop je gelijk al tegen problemen aan. Dan wisten we wat we voor de volgende afdeling beter moesten voorbereiden. En dat ging steeds beter.’ Het digitale platform is makkelijk in gebruik. Elke medewerker heeft inzicht in alle relevante informatie, documenten en gegevens. Dat maakt het werk veel efficiënter. ‘Niet alleen voor ons, maar ook voor alle klanten en partijen in de keten. Alle informatie per zending staat bij elkaar. Voorheen moest ik alle juiste personen in de mail kopiëren of dingen doorsturen. Dit was erg foutgevoelig. Met de invoering van het platform hoeft dat nu niet meer.’

Wat betreft digitalisering kan je niet achterblijven. Waarom was het zo lastig om dit voor Milestone te optimaliseren? Falandt vertelt: ‘Er komt veel kijken bij de techniek. Wij waren een relatief klein bedrijf. De softwareleverancier die ons hielp was niet in staat om aan onze wensen te voldoen. Bij Shypple hebben we een groot team van developers die daar dag en nacht mee bezig zijn. Het is nooit uitontwikkeld. Elke keer kom je nieuwe wensen tegen of verandert er wet- en regelgeving.’

Artificiële intelligentie
Falandt benoemt ook de opkomst van artificiële intelligentie (AI). ‘Ooit werd weleens gezegd dat je straks geen declaranten meer nodig hebt omdat het automatisch via AI geregeld kan worden. Maar zover is het nog niet. Wij maken er wel op andere manieren goed gebruik van. Het is belangrijk voor klanten in de zeevracht dat ze weten wanneer hun containers arriveren. Daarvoor zijn ze afhankelijk van veel partijen. Heeft de leverancier ze verstuurd? Waar is de boot? In welke terminal staat mijn container? Ons systeem verzamelt die informatie automatisch de hele dag door. De klant heeft direct inzicht in de gegevens.’

Er is maar één waarheid. Iedereen ziet in het systeem wat de status is en waar het goed of fout gaat. ‘We hoeven elkaar niet meer plat te bellen met de vraag waar de zending is.’

Digitaal of niet digitaal werken, de persoonlijke band met relaties blijft belangrijk. ‘Klanten bellen mij nog steeds. Of het nu in de avond of in het weekend is, ik neem altijd op. Klanten behouden is beter dan nieuwe klanten zoeken. We proberen ons te onderscheiden door moderne techniek te combineren met traditionele relaties.’

Op de vraag of Falandt al zijn klanten goed meekreeg bij de transitie moet hij lachen. ‘De relatie met een aantal klanten heeft wel even onder druk gestaan. Wat ik goed kan begrijpen. Uiteindelijk heb ik iedereen kunnen overtuigen van de meerwaarde en is iedereen erg positief,’ vertelt Falandt. Via het platform is Shypple aantoonbaar een betrouwbare partner. Ze leveren de informatie die nodig is en meer.

Klantenbinding
‘Een mooi voorbeeld van deze meerwaarde is dat we met onze analyses ook gericht advies kunnen geven. Er is een klant waarvoor wij voor verschillende afdelingen werken. We zagen in onze analyses dat op één afdeling hogere kosten gemaakt werden doordat deze afdeling niet snel genoeg gegevens verwerkte of actie ondernam, bijvoorbeeld bij het in behandeling nemen van een container. We koppelden deze informatie terug, waardoor ze de kosten aanzienlijk omlaag konden brengen.’

Bij een afwijking in het systeem, wordt er direct melding gemaakt. Het is niet nodig om het hele proces handmatig te doorlopen. In één oogopslag is zichtbaar welke partij actie moet ondernemen. ‘Daar gaan we veel meer naartoe werken, dat is de toekomst.’

‘Dat de wereld snel verandert, hoef ik niemand te vertellen’

Ondanks de digitale mogelijkheden blijft de menselijke factor een groot deel uitmaken van het werk. Personeelstekort heeft Shypple niet. Ervaren mensen zijn minder goed te vinden, maar jonge mensen weten het bedrijf goed te vinden. Fruit op het werk, de vrijdagmiddagborrel en carrièremogelijkheden. Het dynamische bedrijf werkt aan zijn imago als aantrekkelijke werkgever en dat betaalt zich uit. ‘Én goede koffie’, vertelt Falandt lachend. ‘Heel belangrijk!’

‘Dat de wereld snel verandert, hoef ik niemand te vertellen. De belangrijkste ontwikkelingen zijn in mijn ogen  de ontwikkeling van de spoorlijnen van China naar Europa, die nu is stilgevallen door de situatie in Oekraïne, en de verwachting dat je altijd bereikbaar bent. We leven in een 24/7 economie. Dat was vroeger wel anders.’

‘En duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dan hebben we het in de sector natuurlijk niet alleen over de overstap naar elektrisch rijden. Je ziet dat rederijen ook langzamer gaan varen of andere brandstoffen gebruiken. Met ons systeem kunnen wij als expediteur ook ons steentje bijdragen. Met een speciaal team bij Shypple kunnen we klanten adviseren, op basis van onze analyses, bijvoorbeeld op het gebied van CO2 uitstoot.’ Elektrisch vliegen ziet Falandt voorlopig nog niet gebeuren. Maar de tijd zal het leren!

‘Life of a digital forwarder’
Na een korte terugblik kijken we ook naar de toekomst. Falandt is ervan overtuigd dat de expediteur niet verdwijnt uit de keten. ‘Onze creativiteit is altijd nodig. Daar zit ook onze kracht. Digitalisering neemt een enorme vlucht in de gehele transport- en logistieke sector. En ik denk dat het belangrijk is dat we als expediteurs onderling goed in contact met elkaar blijven. Air Cargo Netherlands (ACN) gerelateerde bedrijven zijn weer lid van Fenex, onderdeel van TLN. We zoeken elkaar op en iedereen kent elkaar. Tuurlijk concurreren we, dat is alleen maar gezond. Maar we helpen elkaar ook. Samen sta je sterker en bouw je aan een sterkere toekomst.’

Met trots vertelt Falandt over zijn baan als expediteur. In HUB, maar ook in zijn video’s ‘Life of a digital forwarder’ op LinkedIn. Daarin laat hij maandelijks een combinatie aan beelden zien vanuit zijn werk en privéleven. Wat begon met een video om zijn dochter de mooie kanten van het vak te laten zien slaat goed aan bij zijn netwerk. ‘Ik werd laatst tijdens een beurs in München zelfs aangesproken door mensen die me herkenden van mijn video’s. Mijn dochter heb ik helaas niet weten te overtuigen om voor het vak te kiezen, maar dat weerhoudt me niet om deze video’s te blijven maken. Ik ben trots op mijn vak en dat mag iedereen zien!’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Denise van Vliet  Beeld: Shypple