Voorkom boeteregen in Londen

Voor de gemiddelde Nederlander is het rijden aan de overkant van de Noordzee al een behoorlijke opgave. Als je als doorgewinterde chauffeur Londen binnenrijdt, kom je voor hele andere uitdagingen te staan. De Engelse hoofdstad heeft in de afgelopen periode veel veranderd in de wet- en regelgeving. Resultaat: een ware boeteregen voor Nederlandse transporteurs in Londen. Wie die kant op gaat, doet er wijs aan dit te lezen. Tijd voor tekst en uitleg door Gaudi Snel van Team Internationaal van TLN.

c0330684-2dc3-49ea-b909-ed60cb75b67f

De stad Londen bestaat uit twee milieuzones. De buitenste ring wordt de Low Emission Zone (LEZ) genoemd en de binnenste ring de Ultra Low Emission Zone (ULEZ). Om de milieuzones te mogen binnenrijden, dient het voertuig een afzonderlijke LEZ- én ULEZ-registratie te hebben. Registreren kan via de website van Transport for London (https://tfl.gov.uk) en geldt per voertuig op basis van het kenteken.

Congestion Charge
Naast de registratie voor de milieuzone heb je in hartje London ook te maken met Congestion Charge. Je moet via dezelfde website een extra toeslag betalen bij gebruik van de weg van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 18.00 uur en op zaterdagen, zondagen en nationale feestdagen van 12.00 tot 18.00 uur (Britse tijd!).

HGV Safety Permit
De grootste wijziging binnen Londen is de HGV Safety Permit, ook wel de Direct Vision Standard (DVS) genoemd. Een standaard Nederlandse trekker mag Groot Londen alleen binnenrijden als er specifieke aanpassingen aan het voertuig zijn verricht en Londen een vergunning heeft afgegeven. Deze wijziging is ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Londen eist dat je vanuit de cabine goed zicht hebt op wat er om je heen gebeurt. De vergunning werkt op basis van een beoordeling op aantal sterren (van 0 tot 5), afhankelijk van hoe goed het zicht vanuit de cabine is. De voertuigfabrikant verleent de sterscore aan de houder van het voertuig. Een voertuig moet minimaal één ster hebben om de DVS te kunnen aanvragen. Een voertuig met één of twee sterren mag tot 2024 in dit gebied rijden. In 2024 dient een voertuig minimaal drie sterren te hebben. Voor voertuigen met een sterscore van nul zijn aanpassingen verplicht. Denk bijvoorbeeld aan een dodehoeksticker, extra camera’s en geluiden bij het afslaan van een bocht. De aanpassingen moeten worden gecontroleerd door de Engelse overheid. Dit kan door foto’s te maken van alle aanpassingen en deze op te sturen naar de Engelse overheid. Je mag pas een DVS-zone binnenrijden wanneer je een DVS-permit hebt ontvangen.

Boetehulp TLN
De wijzigingen hebben grote gevolgen voor ondernemers. Ondanks meerdere uitgestuurde berichten, signaleren we dat veel ondernemers nog niet goed op de hoogte zijn. Ook zien we dat sommige leden de verplichtingen zijn vergeten als zij plotseling een rit richting Londen als opdracht krijgen. Met mogelijk bij thuiskomst een boete op de mat.
Als je een boete hebt gekregen, kan TLN je mogelijk helpen. Ben je zonder registratie vooraf de LEZ of ULEZ binnengereden met een Euro 6-vrachtauto en wij kunnen aantonen dat het een schoon voertuig is, dan bestaat de kans dat de Britse autoriteiten coulant omgaan met de overtreding.
Een andere groep leden die we verder kunnen helpen zijn ondernemers die aanpassingen hebben verricht aan het voertuig ten behoeve van de HGV Safety Permit (DVS), daarvan foto’s hebben gemaakt en ingestuurd, maar niet op goedkeuring hebben gewacht.
Voor overige boetes kunnen we helaas niets betekenen.

Advies
Ga goed voorbereid naar Londen en raadpleeg vooraf alle informatie op www.tln.nl/landeninformatie. Controleer daarnaast het voertuig op registratie. Zonder registratie kom je Londen niet boetevrij in.

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB 9, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser en Gaudi Snel