Hinder door afsluiting John S. Thompsonbrug

Er geldt sinds kort op de John S. Thompsonbrug in Grave (N324) een gewichtsbeperking voor voertuigen boven de 10 ton. De brug kan de huidige belasting niet aan en moet daarom gerepareerd worden. Het vrachtverkeer loopt hierdoor vertraging op.

grave-john-s-thompsonbrug_tcm21-256290
bron: Rijkswaterstaat / J.v.Houdt

Per dag rijden er gemiddeld 1000 voertuigen zwaarder dan 10 ton over de Graafse Brug. Dat verkeer wordt nu omgeleid naar de Maasbrug op de A50. Dat levert een extra reistijd van 15 tot 20 minuten op. Het is nog onduidelijk hoe lang de John S. Thompsonbrug gesloten blijft voor vrachtverkeer. Vanwege de hinder voor het goederenvervoer, dringt TLN bij Rijkswaterstaat aan op de snelle reparatie van de brug.

Achterstallig onderhoud
Tijdig en goed gepland onderhoud is cruciaal voor de bereikbaarheid van Nederland, benadrukt TLN nogmaals. De uitval van bruggen of viaducten leidt tot meer files, extra CO2-uitstoot door omleidingen en onbetrouwbare reistijden. Dat moet voorkomen worden, vindt TLN. Transporteurs moeten er op kunnen vertrouwen dat het wegennet maximaal beschikbaar is, zonder onnodige afsluitingen voor het vrachtverkeer. Betrouwbare reistijden zijn noodzakelijk voor transportbedrijven, zodat goederen op tijd geleverd worden en er geen problemen ontstaan met de planningen. TLN blijft daarom aandringen op voldoende budget en een goede planning voor het beheer en onderhoud van de infrastructuur.