IJsjes, standairco en desnoods een plons in een meertje

Het is warm in Nederland. Erg warm. Ook voor de chauffeurs is het soms puffen, zeker als je stilstaat. Een standairco biedt dan uitkomst. Bij Verheijen Transport uit Venlo hebben alle voertuigen er één aan boord.

Verheijen

‘Wij hebben de vriezer hier vol met raketjes en cornetto’s liggen. Daar kan iedereen vrij van pakken’, zegt René Verheijen, directeur van het Venlose transportbedrijf. Het is een extra gebaar dat meer transportbedrijven dezer dagen maken. Maar het verschil voor de tien chauffeurs die voor Verheijen Transport dagelijks onderweg zijn naar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wordt gemaakt door de standairco.

Normale temperaturen
‘Al onze wagens – tien stuks – zijn uitgevoerd met een standairco. Wij vinden het nu erg warm in Nederland maar meer naar het zuiden van Europa, waar wij op rijden, zijn dit soort temperaturen normaal. Wij rijden ’s nachts, dan kun je veel meer kilometers maken en dat betekent dat onze chauffeurs overdag hun slaap pakken. Ja, dan heb je wel een  standairco nodig’, aldus Verheijen.

Water bijvullen
Voor de Venlose vervoerder van vruchtensappen en concentraten is de standairco geen nieuwe ontwikkeling. ‘Nee, we hadden die dingen al vijftien jaar geleden aan boord. Achter de cabine, je moest nog zelf water bijvullen’, zegt Verheijen lachend. ‘Daarna kwam de dakairco en nu laten we ze standaard inbouwen.’

Beperkingen
Maar ook de standairco heeft zijn beperkingen. Verheijen: ‘Met het warme weer, zoals we nu hebben, moet zo’n apparaat heel hard werken en gaat dan na een uur of drie à vier wel uit. Dan moet je de motor wel even laten lopen om de airco weer op te laden. Ik heb toen we onlangs bij Scania een order plaatsten voor zeven nieuwe vrachtwagens wel gevraagd naar een krachtiger standairco die langer kan draaien maar zo ver is de techniek nog niet. Dus we moeten het hier voorlopig mee doen. Chauffeurs klagen er niet over.’

Mooie foto’s
Verheijen: ‘In de nacht rijden heeft voordelen. Overdag zoeken onze chauffeurs veelal een mooi schaduwplekje. En als het echt heel, heel heet is en onze chauffeurs zitten ergens in de buurt van een meertje of een zwembad dan zeg ik: “Rij er lekker naar toe en maak een paar mooie foto’s. Dat is leuk voor de website.”