‘Ik durfde het eigenlijk niet’

Sociale media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Veel transportbedrijven zijn flink actief op veel kanalen. Ondernemer Jessica Bruintjes van het Ridderkerks Kraanverhuurbedrijf doet daar nog een schepje bovenop. Zij is inmiddels druk op weg om een bekende vlogger in onze sector te worden.

Vlogger
Beeld: Jessica Bruintjes

In Ridderkerk hebben Jessica en broer Arie de dagelijkse leiding van het kraanverhuurbedrijf overgenomen van hun ouders. ‘Ons bedrijf heeft inmiddels 21 kraanwagens en vier vrachtauto’s. Ik houd me bezig met de financiële kant en mijn broer richt zich op de dagelijkse operatie. Ik werk graag met mijn broer. We kunnen alles tegen elkaar zeggen. Natuurlijk hebben we ook wel eens een meningsverschil. Dan praten we het daarna uit en is het weer goed. Bij ons zijn de lijnen tussen werk en privé heel dun. Ook tijdens het kerstdiner kan het over werk gaan. Ik zie mijn werk niet als werk. Het is ook een passie.’

Geweldig
‘Ik heb nooit de droom gehad om het bedrijf over te nemen. Sterker nog, ik wilde niets in transport en logistiek doen. Mijn droom waren de media en entertainmentwereld. Ik vind het erg jammer dat ik niet meer precies weet wat mij getriggerd heeft, maar op een gegeven moment zei ik tegen mijn vader dat ik ook op een kraan wilde. Ik was toen negentien. Het was winter dus mijn vader dacht dat ik snel genezen zou zijn. Niets was minder waar. Ik vond het geweldig. Al snel haalde ik mijn groot rijbewijs en de hijsbewijzen die nodig zijn om de kraan te besturen. Ik was toen de enige vrouwelijke kraanmachinist van Nederland. Je ziet nu steeds meer vrouwen in transport en logistiek, en ook op de bouw. Dat is een goede ontwikkeling, vind ik. Vrouwen zijn rustiger en denken net iets anders.’

Gevraagd voor een tv-programma

Laten zien
‘Op de bouw is het idee voor vloggen ontstaan. Ik wilde de wereld kennis laten maken met ons werk. De bouwplaats is vaak een afgesloten plek. Wat daar gebeurt, is eigenlijk onbekend. Bij het beroep vrachtwagenchauffeur heeft iedereen wel een beeld, maar voor een kraanmachinist is dat toch wat onduidelijker. Wat doet een kraanmachinist? Hoe zet je een kraan op? Ik wilde dat laten zien. In het begin durfde ik het eigenlijk niet. Je filmt continu jezelf, dus je stelt je ook kwetsbaar op. Maar de reacties waren meteen erg positief. Ook onze opdrachtgevers vinden het tof dat we de bouw op een positieve manier in het daglicht zetten.’

Televisieprogramma
‘Ik ben er nu een tijdje mee bezig. Het is leuk dat ons bedrijf steeds vaker wordt herkend. We krijgen nieuwe opdrachtgevers door de video’s en de andere berichten die we plaatsen. Daarnaast ben ik nu gevraagd voor een nieuw televisieprogramma. Ik had nooit gedacht dat te bereiken door te gaan vloggen. Maar ik geloof er wel in dat als je iets wilt, je dat ook waar kunt maken. Ik ben ook lid van een influencers-groep. Die zorgt voor opdrachten en onderhoudt het contact tussen de opdrachtgever en mij. Dit betekent dat ik soms een post moet maken voor een bedrijf.’

Vloggende ondernemer gespot

Doen!
Tegen anderen zegt Jessica: ‘Als je overweegt om meer video te gebruiken, waardoor je je bedrijf kunt laten zien, doen! Het kost wel wat tijd. Je filmt meestal een dag en het bewerken van de video neemt ook een aantal uur in beslag. Ik gebruik inmiddels een vlogcamera, een Canon G7X. Maar je kunt natuurlijk ook starten met je telefoon. Wees jezelf tijdens het filmen. Maak een dolletje met je personeel want anders wordt het erg statisch. Ik geloof dat video steeds meer de toekomst is. Je kunt mij altijd via LinkedIn benaderen om advies. Laten we met ons allen de sector in een positief daglicht stellen!’

Dit artikel is gepubliceerd in HUB 10, hét ledenblad van TLN.
Tekst: Jennifer Visser