‘Wij zoeken altijd niches’

LV Shipping & Transport, in Nederland ook bekend onder de naam Lensveld, bestaat 100 jaar. Uitgebreid feesten zit er niet in dit jaar voor het van oorsprong Vlaardingse bedrijf. Maar dat drukt de lust tot ondernemen niet. TLN ging op zoek naar het verhaal achter dit familiebedrijf dat inmiddels zijn vleugels over de wereld heeft uitgeslagen.

LV
Menno Mulder (l), Mark van Herk (r); foto: Katja Poelwijk

We spreken Mark van Herk (MvH) – CEO van de LV groep en telg uit de familie Lensveld – en Menno Mulder (MM), managing director Nederland, in het hoofdkantoor in Vlaardingen. Aan de muur een levensgrote wereldkaart met alle 35 vestigingen in twaalf landen. 500 medewerkers zorgen voor allerhande logistieke services in minimaal acht sectoren.

Jullie hebben een sterke expertise in de energiesector maar dat is één van de vele sectoren waarin LV actief is. En jullie doen alles op gebied van logistiek. Hoe positioneren jullie de LV Groep?
MvH: ‘We zijn een familiebedrijf en een full service logistiek dienstverlener die wereldwijd actief is. We werken op alle locaties met lokale mensen, ook in het management. Daar investeren wij in. Ook in klanten met wie wij partnerschappen opbouwen. Het gaat ons om klanten te ontzorgen in hun logistieke keten. Wij willen niet per sé de grootste zijn. Wij zoeken altijd naar niches waar wij echt toegevoegde waarde leveren.’

Kun je daar een voorbeeld van geven?
MM: ‘We werken samen met een leverancier van exclusieve bedden, 30.000 dollar per bed. Met dit bedrijf hebben we een hele assemblagelijn opgezet. Zij produceren en verkopen de bedden, wij doen het hele logistieke deel. Dat kun je alleen maar als partners doen. Dat geldt ook voor een Australisch bedrijf dat online kleine led lampjes voor lego verkoopt. Wij doen de hele logistiek binnen Europa. Maar we zijn ook vaste transporteur voor staalproducent Van Leeuwen. We doen voor hen de staaldistributie in Nederland, België en Duitsland en inmiddels ook veel van hun wereldwijde projecten.’

En waarin zit de toegevoegde waarde?
MvH: ‘In het regelen van papierwerk, bijvoorbeeld. Onze kennis van invoerrechten en fiscaliteit hebben we gebruikt bij de logistiek rondom de bouw van gasplatforms in de Noordzee. Deze kennis komt ook van pas bij  de warehouseactiviteiten waarmee wij twee jaar geleden zijn begonnen. Vóór de Brexit voorzagen wij dat Engelse bedrijven hun distributie vanuit Nederland zouden gaan doen. Een niet EU-klant moet hier een vennootschap hebben voor zijn douanezaken. Dat hoeft niet als je een structuur biedt waarmee douane- en invoerrechten worden overgenomen. Dat doen wij. Je biedt klanten een eenvoudige manier om hun markt te vergroten.’

Wat is jullie groeistrategie?
MvH: ‘Investeren in lange termijn relaties. We groeien vaak met klanten mee en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen. Onze mensen in Singapore bijvoorbeeld kwamen met een businesscase om in Maleisië te beginnen. Zo heeft ieder land zijn eigen verhaal.’

MM: ‘We hebben ook een duidelijke strategie om te spreiden. Twee maanden geleden hebben we een nieuw fulfilmentcentrum op de Maasvlakte geopend, 10.000 vierkante meter. Een nieuw tak van sport voor ons en nodig om risico-spreiding in onze portefeuille aan te brengen. Het principe is nog steeds hetzelfde, alleen is het een ontwikkeling van een stalen buis naar een webshop. Ook hierbij kunnen we onze fiscale kennis goed gebruiken.’

Wat zijn jullie kansen en uitdagingen voor de komende jaren?
MM: ‘Duurzaamheid zal één van de belangrijkste ontwikkelingen worden. Het gaat bepalen hoe wezelf duurzaam acteren, wat de klant van ons vraagt, en ook wat de hele energietransitie ons aan werk oplevert. Daarnaast spelen digitalisering en automatisering een grote rol. We zijn al redelijk ver gedigitaliseerd en daar blijven we stappen in zetten. We hebben daarvoor twee ontwikkelaars in dienst. Voor ons zijn onze mensen het belangrijkste kapitaal. Met hen blijven we in gesprek om hun ambities de ruimte te geven. Dat creëert loyaliteit en ondernemerschap. Daar houden wij van.’

Auteur: Hans van den Berg, communicatieadviseur TLN.