Winterhelden op de weg

Wanneer de weersvoorspelling gladheid of sneeuw voorspelt, komen verschillende TLN-leden in actie. Zo ook afgelopen weekend. TLN-lid Dirix uit Elsloo strooide met 30 vrachtauto’s zout over de Limburgse wegen om zo gladheid te bestrijden. Welke voorbereidingen moet je treffen als bedrijf? En hoe werkt het precies? In gesprek met Tim Dirix.

image00002

Het weerbericht voorspelt gladheid. Wat gebeurt er dan bij jullie op kantoor?
‘We gaan eerst de chauffeurs informeren dat we hun hulp nodig hebben. De vrachtwagens staan elke avond klaar. Je kan natuurlijk elk momentje een telefoontje ontvangen dat je moet komen helpen. Daarnaast moeten we intern onze planning aanpassen. De dagelijkse werkzaamheden mogen door dit werk niet in de knel komen.’

Zijn chauffeurs enthousiast om mee te helpen?
‘Wij bestaan dit jaar 100 jaar en doen dit werk al heel erg lang. Chauffeurs die bij ons komen werken, weten ook dat dit onderdeel is van het werk dat zij doen. Als er sneeuw ligt, kunnen wij ook geen nieuw asfalt aanleggen of grondwerk uitvoeren. Kortom, het reguliere werk wordt rustiger en daarom helpen wij ook graag mee in de gladheidsbestrijding.’

Welke voorbereidingen moet een chauffeur treffen voor vertrek?
‘Vanaf ons bedrijventerrein rijdt elke chauffeur met de vrachtauto naar het steunpunt van Rijkswaterstaat of een desbetreffende gemeente. Hier laden we vervolgens het strooizout in onze auto. Daarna rijdt iedere chauffeur een vaste route. Er gaat ongeveer 5 á 10 ton zout in elke vrachtauto. De hoeveelheid zout verschilt en ligt aan de lengte van de route die de chauffeur rijdt. We willen zo min mogelijk zout verspillen. Na het rijden van de vaste route komt de chauffeur terug naar het steunpunt en wordt de gehele vrachtauto schoon gemaakt.

Onze opdrachtgever probeert zoveel mogelijk preventief te strooien. Dit doen wij in de vroege ochtend of in de late avond. Bij voorkeur dus buiten de spits. Als er bijvoorbeeld om 22.00 uur gladheid wordt verspeld, zijn wij al vanaf 19.00 uur op pad om deze gladheid te bestrijden. Alleen bij hevige sneeuwval zijn wij ook de hele nacht of dag op pad om de wegen zo veilig mogelijk te houden.’

Waar moet je tijdens het strooien rekening mee houden?
‘Je hebt verschillende wegbreedtes. Je hebt driebaanswegen maar ook op- en afritten. De chauffeur moet goed opletten of hij of zij de juiste instellingen heeft ingevoerd op de strooier. Als je bijvoorbeeld op een driebaansweg met vluchtstrook rijdt, moet je strooier op twaalf meter staan. Bij de op- en afrit mag de strooier niet breder dan zes meter staan. Ook voor het strooien bij tankstations moeten de chauffeurs een speciale route nemen. Je bent niet alleen chauffeur maar ook echt een strooideskundige.’

Hoe kunnen weggebruikers het beste met jullie omgaan?
‘Wij rijden maar zeventig kilometer per uur. Dit is de beste snelheid om het zout goed te verspreiden. De mensen die achter ons rijden, kunnen hierdoor hinder ervaren. Mijn verzoek is dan ook: let goed op en haal niet te veel capriolen uit. Dit maakt het voor een chauffeur veel lastiger. Dus rijdt om ons heen en probeer ons werk niet te belemmeren.’

Het ijs is nu gesmolten. Maar wie weet wat ons nog te wachten staat. Kijken jullie al uit naar de volgende periode?
‘Onze chauffeurs vinden het super mooi werk, dus het kriebelt aan alle kanten.’