Schuiven met de sneeuwkraan open

Vanaf zaterdagavond stonden ze gereed: de mannen en vrouwen van Millenaar & van Schaik Transport. Met schuivers en strooiers werkten ze continu door om de weg weer zwart te krijgen. En dat viel nog niet mee. ‘Op een gegeven moment dacht ik wel, waar zijn we mee bezig?’ aldus directeur Dirk-Jan van Schaik die zelf ook een hele dag meeschoof.

Millenaar & Van Schaik – Sneeuw – Sneeuwschuiver

‘Maandagochtend zagen we uiteindelijk dat de zwarte spoortjes zwarte rijbanen werden en dat zwarte rijbanen veranderden in zwarte snelwegen. We gingen de strijd tegen de sneeuw winnen, maar daar waren wel 36 hectische uren aan voorafgegaan’, aldus Dirk-Jan van Schaik. ‘En we vegen en strooien nog steeds.’

Zware klus
Met 26 vrachtwagens met schuif en strooier en 30 auto’s met alleen een schuif stonden ze, in opdracht van Rijkswaterstaat, zaterdagavond vanaf zes uur klaar om de A2, A4, A5 en de A9 schoon te houden. Dat het een zware klus zou worden hadden ze wel verwacht maar met die continue sneeuw, de sneeuwduinen en het weinige verkeer was het best een grote uitdaging.

Volle bak door
Dirk-Jan van Schaik: ‘Het was zaterdagnacht en zondagochtend bijna onbegonnen werk. We reden met zeven schuifauto’s breed, trapsgewijs over de snelweg. Kwam je een uur later op dezelfde locatie terug, dan kon je niet zien dat je er al geweest was. Dan denk je wel, jeetje mina, waar zijn we mee bezig? Maar we gingen natuurlijk volle bak door om zachtjes aan steeds meer zwarte weg te zien. Zondag, toen het verkeer een beetje op gang kwam, kregen we er meer grip op. Het verkeer moet het uiteindelijk doen.’

Sensationeel
Voor de chauffeurs en chauffeuses van Millenaar & van Schaik is het een leuke afwisseling op het normale werk. ‘Met die grote sneeuwhopen is het wel sensationeel’, zegt Van Schaik, ‘het is niet iets wat je elke dag doet. Al onze medewerkers hebben hiervoor een speciaal winter- en gladheidsbestrijdingscertificaat gehaald. Maar ja, als het zich dan in de praktijk voordoet…in 2008 was de laatste keer dat we het zo heftig hebben meegemaakt.’

Sneeuw straft meteen
Van Schaik: ’Al met al een dankbare klus, alhoewel er ook malloten bij zijn die het presteren om tussen onze formatie veeg-strooiwagens door te slalommen en dan een meter voor je schuif nog even remmen. Tja, als je ze dan verderop in de slip ziet gaan en in de berm belanden, heb je wel de neiging om nog even vriendelijk te zwaaien…. Ik denk dan, de sneeuw straft meteen.’