Tweede Kamer steunt infrawensen TLN

In de Tweede Kamer zijn moties over de aanpak van fileknelpunten aangenomen die van groot belang zijn voor de transportsector. Zo verzoekt de Kamer het knelpunt A15 Ridderkerk-Gorinchem sneller te realiseren en vaart te maken met het project A27/A12.

​Ieder najaar debatteert de Tweede Kamer over de voortgang van infraprojecten. Tijdens dit debat kunnen Kamerleden moties indienen die de minister verzoeken iets wel of juist niet te doen. Voorafgaand aan dit debat publiceerde TLN de economische wegwijzer met daarin onze wensenlijst en de top 20 duurste files voor het vrachtverkeer. Een aantal van die wensen zijn nu gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer.

Versnelling A15 Papendrecht – Gorinchem, aanpak Gorinchem – Valburg

De Tweede Kamer steunde een motie van Kamerlid Van Aalst (PVV) om de realisatie van de A15 Ridderkerk – Gorinchem te versnellen en ook het traject Gorinchem – Valburg aan te pakken. Goed nieuws, vindt TLN. De A15 is de 2e duurste file voor het vrachtverkeer en gaat pas medio 2025 op de schop, terwijl de economische schade hier ieder jaar toeneemt. De A15 is de achterlandverbinding van de Rotterdamse haven naar Duitsland en verbindt allerlei belangrijke logistieke plekken, zoals de Drechtsteden, de regio Rivierenland en de regio Arnhem/Nijmegen.

A27/A12 Ring Utrecht

Ook stemde de Tweede Kamer in met een motie van Remco Dijkstra (VVD) en Wytske de Pater-Postma (CDA). Deze motie roept op om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd ‘met kracht’ voort te zetten. De aanpak van dit knelpunt is van groot belang, omdat Utrecht de draaischijf van Nederland is. De aanpak van de ring Utrecht is een van de prioriteiten van TLN. Verder steunde de Kamer moties voor een voortvarende aanpak van fileknelpunt A12 nabij Duiven/Zevenaar, het traject A15 Deil-Ochten en de N35.  ​