Nieuwsblog

Hier volg je het laatste nieuws over onze sector.

Filter op actuele onderwerpen

TLN is blij met voorstel verkorten handmatige invoer voor incidentele chauffeurs

De Europese Commissie heeft een voorstel gemaakt om de administratieve last te verlichten voor chauffeurs die slechts incidenteel rijden. Zij moeten net als andere chauffeurs na de invoer van de bestuurderskaart verantwoorden wat zij in de tijd hebben gedaan toen zij niet bij het voertuig waren. Dat is nu al een hele klus, omdat de chauffeur geacht wordt voor de laatste 28 dagen aan gegevens bij zich te hebben, maar dat wordt nog erger wanneer vanaf 31 december dit jaar die periode verlengd wordt naar 56 dagen. De Europese Commissie wil dit voor deze situaties verkorten naar maximaal één week sinds het begin van de laatste wekelijkse rust.

Lees meer

Veel verkeershinder rond Utrecht in 2024

Rijkswaterstaat voert op de snelwegen rond Utrecht dit jaar een aantal grote onderhoudswerkzaamheden uit. Hiervoor zijn regelmatig afsluitingen nodig, met veel verkeershinder tot gevolg. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd en soms lange omleidingsroutes.

Lees meer

HUB 4, Op elk moment inzicht met internet of things

Realtime inzicht helpt veel geld te besparen, in de nieuwe HUB van deze maand spreken we met Van Happen Containers over het ontwikkelde Internet of Things (IoT)-volgsysteem voor containers. Ook spreken we met Transportbedrijf Hatzmann over het managen van CO2 en spreken we met Caroline Koiter, directeur van Rail Cargo Information Netherlands, over het beter presenteren van onze logistieke sector. Dat en nog veel meer lees je in de nieuwe HUB.

Lees meer

Vervallen van wettelijke vakantiedagen, maar niet automatisch

Werknemers hebben recht op vakantiedagen. Daarbij bestaat een onderscheid tussen de zogenoemde wettelijke vakantiedagen en de bovenwettelijke vakantiedagen. Wettelijke vakantiedagen vervallen zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven. Maar dat is geen automatisme.

Lees meer

Vertrouwensketen: Vanaf 1 juli géén pincode meer voor containers uit Noord-Amerika

Containerladingen uit Noord-Amerika worden in Rotterdam per 1 juli 2024 enkel nog veilig en betrouwbaar vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf dan voor containers uit dit vaargebied géén pincodes meer. Een wegvervoerder, binnenvaart of spooroperator kan een container uit Noord-Amerika alleen nog bij de terminal ophalen na autorisatie via de Vertrouwensketen.

Lees meer

TLN bezorgd over nieuwe inspecties bij Britse grens 

Alle Europese vrachtladingen met verse producten worden vanaf vandaag meteen aan de Britse grens gecontroleerd op ziektes. Het gaat om planten, bloemen, melk en vlees. Transport en Logistiek Nederland is bezorgd over de invoering van deze controlemaatregel en volgt de uitrol ervan op de voet. In de praktijk moet blijken of de vrees van transporteurs waar wordt: urenlange vertragingen, administratieve lasten en financiële schade door deze nieuwe controlemaatregel.  

Lees meer

Bedrijfswagens uit 2009-2019 in gebruik gehad? Meld je aan voor inventarisatie en collectieve procedure vanwege het dieselfraudeschandaal!

TLN en het serviceplatform Dieselgate.com hebben de handen ineengeslagen om bedrijven te helpen bij het indienen van claims vanwege het dieselfraudeschandaal. Deze claims worden ingediend binnen lopende collectieve procedures, waarbij de schade voor voertuigeigenaren kan oplopen tot EUR 3.000,- voor een nieuw aangeschafte getroffen diesel(bedrijfs)wagen. Diverse Nederlandse en buitenlandse rechtbanken hebben dit inmiddels vastgesteld in individuele zaken.

Lees meer

Koninklijke onderscheiding voor TLN-leden

Op vrijdag 26 april werden 3372 mensen in Nederland verrast met een Koninklijke onderscheiding vanwege hun bijzondere verdiensten voor de samenleving. In dit unieke gezelschap behoren drie TLN-leden.

Lees meer

Kom naar de Dag van Digitalisering op 4 juni!

Ontdek jouw volgende stap in logistieke digitalisering! Overweeg je robots in het magazijn, dé digitale vrachtbrief, een digitale duurzaamheidsrapportage of denk je al aan AI-integratie? En hoe neem je je team mee in deze verandering? Kom op 4 juni naar de allereerste Dag van Digitalisering, georganiseerd door evofenedex, TLN, Beurtvaartadres en Logistiek Digitaal.

Lees meer

Maak werk van cyber security

Cybercriminelen worden steeds vernuftiger en worden zo een substantiële schadepost voor bedrijfsleven en maatschappij. De Europese Unie vaardigde mede daarom de richtlijn NIS2 uit. Die moet de digitaal economische weerbaarheid van haar lidstaten versterken en de cyber security verbeteren. Per 17 oktober 2024 wordt NIS2 dwingende regelgeving. Begin nu al werk te maken van meer cyber security, adviseert Robert van Vianen! ‘Je doet het niet primair voor de toezichthouder, maar voor jezelf.’

Lees meer

‘Afsluiting A7 symbool voor groter probleem infrastructuur’

De afsluiting van de brug in de A7 bij Purmerend staat symbool voor een groter probleem met de staat van de infrastructuur, vooral van bruggen, tunnels en viaducten. Dat vertelde Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN vanochtend op BNR-radio. ‘De meesten zijn gebouwd na de Tweede Wereldoorlog en hebben een levensduur van zestig jaar. Ze moeten vervangen worden. Maar de overheid heeft het onderhoud om die levensduur te verlangen jarenlang amper of niet uitgevoerd.’

Lees meer

Brug A7 bij Purmerend dicht voor alle vrachtwagens en bussen

Minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal vanaf maandag 29 april dicht gaat voor al het vrachtverkeer en bussen. Voor de brug was al een gewichtsbeperking van 25 ton van kracht. Dat Rijkswaterstaat deze maatregel nu invoert, snapt Transport en Logistiek Nederland (TLN) dan ook, ondanks dat het voor de sector een belangrijke verkeersader is’, vertelde Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN op het NOS-journaal.

Lees meer

Gezamenlijk statement over voortzetting van de Regeling voor Vervroegde Uittreding

Gezamenlijk statement TLN, FNV Transport & Logistiek en CNV over de voortzetting van de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU).

Om werknemers met zwaar werk te kunnen ontzien, is in het Pensioenakkoord van 2019 afgesproken dat werknemers de mogelijkheid geboden wordt maximaal drie jaar voor hun AOW-leeftijd te stoppen met werken. Ter overbrugging van de periode tot aan hun AOW-leeftijd mag de werkgever een bedrag ter hoogte van een netto AOW-uitkering voor alleenstaanden aan de werknemer uitbetalen, zonder dat daarover een zogeheten RVU-boete hoeft te worden betaald.

Lees meer

Wereldwijd tekort aan beroepschauffeurs bedreigt transportsector en economie

Het wereldwijde tekort aan beroepschauffeurs blijft een groeiend probleem  voor de transportsector en de economie als geheel. Volgens de International Road Transport Union (IRU) is wegtransport de ruggengraat van de logistiek en de economie, en het tekort aan chauffeurs moet daarom worden opgelost. In Europa alleen al werden in 2023 maar liefst 233.000 vacatures voor beroepschauffeurs niet opgevuld vanwege het tekort aan geschikte kandidaten. De voorspelling voor 2028 is nog verontrustender met een verwacht tekort van 745.000 chauffeurs in alle lidstaten van de Europese Unie.

Lees meer

BPM vrijstelling vervalt per 1 januari 2025

De ‘Belasting van personenauto’s en motorrijwielen'(BPM) vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto kopen, verdwijnt per 1 januari 2025. De overheid wil hiermee de verkoop van emissievrije of heel zuinige bestelauto’s stimuleren. Dat betekent dat de aanschaf van een nieuwe diesel-bestelauto gemiddeld zo’n 11.000 euro hoger uitvalt.

Lees meer

‘Denk na over alternatieven voor sluiting Maastunnel’

Binnen de twintig minuten dat Wessel Deelstra, adviseur public affairs bij TLN zijn verhaal over de Maastunnel houdt voor een cameraploeg van RTV Rijnmond, sluit de tunnel voor een te hoge vrachtwagen. De slagbomen sluiten en via een luidspreker wordt de chauffeur gemaand om te draaien en de weg voor de tunnel te verlaten. De sector denkt graag mee over oplossingen, maar wordt mogelijk geconfronteerd met een zeer zware maatregel: het sluiten van de tunnel voor vrachtverkeer hoger dan 3,90 meter.

Lees meer

TLN en evofenedex adviseren Rotterdam over problematiek Maastunnel

De Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam, waar evofenedex en Transport en Logistiek Nederland voorzitters en oprichters van zijn, heeft de gemeente Rotterdam opgeroepen om voorlopig af te zien van het verlagen van de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel naar 3,9 meter. In plaats daarvan adviseren zij om eerst een uitgebreide informatiecampagne op te zetten om bewustwording te vergroten onder vervoerders en verladers.

Lees meer

Doe mee aan het IRU Onderzoek naar Chauffeurstekort 2024

Het mondiale chauffeurstekort is een van de meest dringende kwesties waarmee we geconfronteerd worden. Jaarlijks analyseert de IRU gegevens over de onderliggende oorzaken van dit probleem en brengt deze naar voren in de (Europese) lobby.

Lees meer

ACM moet naar behoeften transportsector kijken 

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt bekend vergaande maatregelen door te voeren om de problemen op het stroomnet op te lossen. Instellingen en bedrijven van maatschappelijk belang krijgen de komende tijd eerder transportcapaciteit. Daarnaast worden grote bedrijven verplicht om na te gaan of zij op piektijden stroom kunnen afstaan. Op die manier denkt ACM ruimte te vinden voor nieuwe aansluitingen. TLN wil dat ACM nog specifiek kijkt naar de behoeften van de transportsector. 

Lees meer

Extra maatregelen nodig om veiliger te werken op de vluchtstrook

Veilig werken vraagt om een gemeenschappelijk doel en een goede samenwerking tussen alle betrokken partners. Daarom stelde Bouwend Nederland begin dit jaar samen met brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN), Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) een duidelijk statement met hoge doelen op. Onze boodschap aan Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders luidt: er zijn aanvullende maatregelen nodig om veilig te werken op de vluchtstrook. Mede dankzij ons statement zijn partijen in korte tijd dichter bij elkaar gekomen en zijn de gesprekken geïntensiveerd. We willen beide hetzelfde, veiliger werken en dat gaat niet vanzelf.

Lees meer

Europees Parlement stemt in met strengere CO2-eisen voor nieuwe trucks

Het Europees Parlement stemde vorige week in met het wetsvoorstel voor scherpere CO2-doelen voor nieuwe vrachtauto’s, bussen en trailers. Hiermee is het voorstel waarover TLN eerder berichtte: ‘Brussel kiest voor strenge CO2-normen met vervroegde evaluatie ‘nu door het Parlement bekrachtigd. Het voorstel werd aangenomen met een meerderheid van 341 stemmen tegenover 268 tegenstemmen en 14 onthoudingen. De afspraak houdt in dat truckfabrikanten ervoor moeten zorgen dat de CO2-emissies van hun zware voertuigen steeds verder omlaaggaat.

Lees meer

Te veel te zware vrachtwagens op brug in A7 bij Purmerend

Uit meetgegevens op de brug en handhaving door de politie blijkt dat er dagelijks te veel te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend rijden. Dit ondanks dat er een gewichtsbeperking van 25 ton op de brug van kracht is. De gewichtsbeperking is ingesteld omdat de steunpunten van de brug niet sterk genoeg meer zijn om het gewicht van zwaar verkeer, zoals grote vrachtwagens, te dragen. De brug wordt daarom tot 1 september versterkt met wapeningsstaal.

Lees meer

Invoering BTOM Common User Charge Verenigd Koninkrijk

Vanaf 30 april 2024 opent het Verenigd Koninkrijk (VK) Border Control Posts (BCP) voor de inspectie van binnenkomende dierlijke producten, planten en plantaardige producten vanaf een medium risico uit de EU. Om die posten te bekostigen wordt er een Common User Charge ingevoerd, zoals vastgelegd in het Border Target Operating Model (BTOM). De Common User Charge zal van toepassing zijn op de invoer van dierlijke producten, planten en plantaardige producten die Groot-Brittannië binnenkomen via de haven van Dover of de Eurotunnel en die in aanmerking komen voor controles bij een door de overheid beheerde BCP.

Lees meer

ERRU: eerste vervoersvergunning ingetrokken

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakte vorige week bekend dat zij de vergunning heeft ingetrokken van een bedrijf in het personenvervoer. Ook werd de vervoersmanager ongeschikt verklaard. Dit na een inspectie waarbij 50 overtredingen van de rij- en rusttijden werden aangetroffen. Het bedrijf heeft onvoldoende laten zien verbeteringen door te voeren na de inspecties. Het is de eerste intrekking in de drie jaar dat ERRU actief is in Nederland. Ook in het goederenvervoer kan dit gebeuren.

Lees meer

HVO100: tussenoplossing of toekomstmuziek?

Waarin moet ik investeren? In elektrisch, waterstof of een van de biobrandstoffen die op de markt te verkrijgen zijn? Het is een vraag die geregeld door de hoofden van ondernemers spookt. Vanuit de kant van de overheid, producent Neste en eindgebruiker Hoekstra B.V. kijken we naar HVO100 als biobrandstof.

Lees meer

Volg je passie, niet het perfecte plaatje

Als je aan de 28-jarige Jimi Schrier vraagt wat hij het leukst vindt aan zijn werk, antwoordt hij volmondig: ‘Alles wat niet achter een computer gedaan hoeft te worden.’ Veel liever is hij onderweg, in gesprek met klanten of helpt hij zijn collega’s met laden en lossen. De handen uit de mouwen steken en doen wat je leuk vindt. Daar wordt Schrier blij van. En als het zondagavond is, heeft hij zin om de volgende dag weer aan de slag te gaan. Die mentaliteit ziet hij in zijn omgeving lang niet altijd terug.

Lees meer

‘TLN maakt zich hard voor duurzaam logistiek landschap’

Tijdens de eerste editie van het TLN-event ‘Broodje Logistiek’ gingen ondernemers in gesprek met de BBB en de VVD over het belang van logistiek vastgoed voor Nederland als handelsland. Ook werden er gedachten uitgewisseld over hoe we ruimte zo optimaal mogelijk kunnen benutten. Na afloop overhandigde bestuursvoorzitter Elisabeth Post aan Kamerleden Pierik (BBB) en Meulenkamp (VVD) de two-pager waarin de tien randvoorwaarden voor een mooi en duurzaam logistiek landschap staan beschreven.

Lees meer

TLN stuurt brief aan de formerende partijen

De gang naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november ligt al weer 4,5 maand achter ons en heeft tot op heden nog geen nieuw kabinet opgeleverd. Gelukkig lijken de gesprekken om te komen tot een nieuwe ministersploeg op stoom te komen en passeren vele onderwerpen de onderhandelingstafel, waaronder mobiliteit.

Lees meer

Tennistoernooi brengt logistiek en topsport samen

Afgelopen februari vond in Rotterdam Ahoy het ABN AMRO Open plaats. Dit jaarlijks tennistoernooi brengt internationaal sporttalent bijeen in Nederland. Deze logistieke topsport is in handen van Alastair Carr, manager events bij Rotterdam Ahoy en eindverantwoordelijk voor de organisatie van dit grootste tennistoernooi van Nederland.

Lees meer

HUB 3, HVO100 een tussenoplossing of toekomstmuziek?

In de nieuwe HUB kijken we vanuit de kant van de overheid, producent Neste en eindgebruiker Hoekstra B.V. naar HVO100 als biobrandstof. Is het een tussenoplossing of is het de toekomst? Ook spreken we in deze editie met CS Transport over het volgen van je passie en niet altijd maar kijken naar het perfecte plaatje. En TLN adviseert, omdat het een tijdrovende klus is, om aan de slag te gaan met de retrofit. Regel het nú voor het te laat is! We spreken met Vos Transport Zaltbommel en Limpens Elsloo over de retrofit in hun wagenpark. Ben jij benieuwd wat er nog meer in de nieuwe HUB staat? Ga hem dan nu lezen en ontdek nog meer interessante artikelen uit onze sector.

Lees meer

Een toekomstbestendige luchtvaart vraagt om samenwerking en samenhangend beleid

Op 3 april organiseerden 31 partijen, actief binnen de Nederlandse luchtvaartsector, het interactieve event “Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland” om met bewoners, politici, ambtenaren, werknemers, maatschappelijke partijen en experts te praten over de toekomst van de luchtvaart in Nederland, en hoe we de luchtvaart samen schoner, stiller en sterker kunnen maken.

Lees meer

Géén pincode meer voor containerlading uit Latijns-Amerika

Vanaf nu stellen alle deelnemende rederijen importcontainers die in Rotterdam arriveren uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen. Klanten van CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM krijgen sinds 31 maart géén pincode meer. Containers uit Latijns-Amerika kunnen uitsluitend bij een terminal worden opgehaald via de Vertrouwensketen. In de afgelopen maanden zijn al ruim 100.000 containers soepel op de nieuwe manier afgehandeld.

Lees meer
Ga naar het nieuwsarchief voor oudere berichten