Kamer maakt einde aan ‘truckende tractoren’

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met de wetswijziging die stelt dat tractoren, mmbs’en en het overgrote deel van het getrokken materieel alleen na registratie bij de RDW en met kenteken de weg op mogen.

Tire profile of a construction machine

Daarnaast moeten tractoren met een constructiesnelheid van meer dan 40 kilometer per uur APK-gekeurd worden.

De wetswijziging is van toepassing op alle land- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en aanhangers achter deze motorvoertuigen.

TLN is blij met dit besluit, waarvoor het samen met een veertigtal andere organisaties jarenlang actief lobby heeft gevoerd. Met de wetswijziging wordt namelijk niet alleen de verkeersveiligheid verbeterd, maar kan ook adequaat worden gehandhaafd op overtredingen van deze zogenoemde ‘truckende tractoren’.

Alleen maar logisch

Al decennialang worden dergelijke voertuigen op allerlei wegen ingezet voor (beroeps)goederenvervoer. Het is volgens TLN alleen maar logisch dat deze voertuigen aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als andere voertuigen die voor goederenvervoer worden ingezet.

Bovendien voldoet Nederland met de wetswijziging aan de Europese APK-regelgeving en voorkomt het daarmee een boete van circa 25 miljoen euro wegens ontbrekende regelgeving op dit vlak.

Met de wetswijziging wordt ook de maximumsnelheid van genoemde voertuigen aangepast; deze gaat van 25 naar 40 kilometer per uur, mits de constructie dat toelaat. Daardoor kunnen wegbeheerders deze voertuigen eerder toelaten op doorgaande wegen buiten de bebouwde kom, zodat verkeersonveilige situaties met deze grote en zware voertuigen in stadskernen of op ventwegen kunnen worden voorkomen.

Dit najaar van kracht

De bedoeling is dat de nieuwe regelgeving die volgt uit de wetswijziging, na behandeling en verwachte goedkeuring door de Eerste Kamer, dit najaar van kracht wordt.