Herhaalde oproep TLN: behandel chauffeurs respectvol!

Transport en Logistiek Nederland doet opnieuw een oproep om chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer respectvol te behandelen. Dat is helaas nodig. TLN krijgt nog steeds klachten van chauffeurs die slecht worden behandeld. Ze mogen niet naar de WC, niets drinken of eten in de gebouwen waar ze laden of lossen. Ook moeten ze persoonlijke medische informatie verstrekken en wordt hun temperatuur opgemeten. Dit is wettelijk verboden. Chauffeurs zijn onmisbaar voor de bevoorrading van ons land en verdienen veel respect voor hun waardevolle werk.

Supermarkt

Sinds de uitbraak van het coronavirus krijgen chauffeurs te maken met strenge voorschriften op laad- en loslocaties. Vaak treffen ze bij de slagbomen al bordjes aan met dwingende teksten waarin beheerders hen bijvoorbeeld verplichten om in de cabine te blijven zitten. Behalve deze weinig respectvolle houding voelen chauffeurs zich ook geraakt in hun professionaliteit, omdat zij niet kunnen controleren wat er precies wordt geladen en gelost door medewerkers van de locaties. Ook wordt hun privacy geschonden omdat zij schriftelijke verklaringen moeten afleggen over hun gezondheidstoestand.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept alle partijen in de logistieke keten op het wederzijds respect te bewaren. We hebben hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid met de bedrijven waar chauffeurs goederen laden en lossen, stelt TLN. Daarbij hoort wederzijds respect in de omgang met elkaar. Uiteraard nemen de chauffeurs en transportondernemers alle door het RIVM geadviseerde preventiemaatregelen in acht. De onbeschofte manier waarop chauffeurs nu worden behandeld heeft echter weinig meer te maken met infectiepreventie.

Positieve uitzonderingen
Gelukkig hoort TLN dat er ook distributiecentra zijn waar chauffeurs wél goed worden behandeld. Bijvoorbeeld bij de distributiecentra van Albert Heijn, waar chauffeurs kennelijk wel gebruik kunnen maken van de sanitaire voorzieningen en daar kunnen eten en drinken. TLN roept alle distributiecentra met klem op dit goede voorbeeld te volgen en chauffeurs respectvol te behandelen.