Archief liveblog 2021: coronavirus

TLN deelt via dit liveblog updates over de coronacrisis en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector.

Meer informatie over de coronacrisis, in relatie tot de transport- en logistieke sector, vind je in …

  • … ons overzicht ‘Coronavirus en (overheids)maatregelen‘: de steunmaatregelen van de Nederlandse overheid;
  • … de TLN Landeninformatie: een overzicht van de maatregelen voor het beroepsgoederenvervoer per Europees land;
  • … de TLN Toolbox: de belangrijkste handvatten voor onder meer financiën, werkgeverszaken en operationele processen.

Gedeeltelijke lockdown vanaf 13 november

Het kabinet heeft op vrijdagavond 12 november 2021 nieuwe coronamaatregelen aangekondigd. Vanaf zaterdagavond 13 november om 18:00 uur geldt er gedurende drie weken een gedeeltelijke lockdown. TLN heeft de maatregelen voor haar leden op een rijtje gezet.

  • De horeca sluit om 20.00 uur, inclusief de wegrestaurants.
  • Afhaalmogelijkheden bij restaurants, dus ook bij wegrestaurants, blijven toegestaan.
  • Er is geen beperking op de verkoop van warme dranken.
  • Niet-essentiële winkels sluiten om 18:00 uur, essentiële winkels sluiten om 20:00 uur.
  • Zoveel mogelijk thuiswerken, tenzij het niet anders kan.
  • Nadrukkelijk advies om 1,5 meter afstand te houden.

 

TLN onderzoekt momenteel of tankstationwinkels en hun sanitaire voorzieningen ook na 20:00 uur open kunnen blijven. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om (warm) eten en drinken na 20:00 uur te verkrijgen.

De komende periode zal het kabinet onderzoeken of de coronapas op meerdere plekken verplicht kan worden, waaronder op de werkvloer en in niet-essentiële winkels.

Aangescherpte coronamaatregelen bij het CBR

Vanaf zaterdag 6 november scherpt het kabinet de coronamaatregelen aan. Vanaf zaterdag 6 november draagt iedereen in alle publieke ruimten van het CBR weer een mondkapje. Dit geldt voor examenkandidaten, cursisten, opleiders en CBR-medewerkers. Bij binnenkomst krijg je een mondkapje van het CBR. Tijdens het theorie-examen blijft het mondkapje ook op. Het dragen van het mondkapje blijven we ook doen tijdens praktijkexamens. Vanaf zaterdag 6 november kunnen er helaas geen instructeurs als derde persoon meerijden bij examens en toetsen. Examinatoren in opleiding rijden nog wel mee om hun opleiding niet te hinderen, dit geldt ook voor WRM-stages, RIS-begeleiding en voor de examens directiechauffeur.

Het CBR roept kandidaten en andere bezoekers op om niet naar onze locaties te komen met coronaklachten. Examens kunnen kosteloos worden uitgesteld. Voor het theorie-examen kan je dit ook eenvoudig zelf doen via Mijn CBR.
(Bron: CBR).

Aanvullende maatregelen: Mondkapjes en 1,5 meter afstand

Het kabinet heeft dinsdagavond 2 november 2021 nieuwe coronamaatregelen aangekondigd. TLN actualiseert in een overzicht wat deze maatregelen voor haar leden betekenen. Met onmiddellijke ingang geldt er weer de anderhalve meter-maatregel. Tevens adviseert het kabinet om 50% thuis te werken. Vanaf 6 november geldt er weer een mondkapjesplicht op alle publieke locaties binnen waar geen coronatoegangsbewijs is vereist. Met onder meer deze aanvullende maatregelen wil het kabinet het aantal coronabesmettingen te verminderen. 

Lees hier het volledige bericht

VK – Geen Passenger Locator Form benodigd

Chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer hoeven het VK Passenger Locator Form niet meer in te vullen bij aankomst in het VK. Dit is van toepassing wanneer chauffeurs actief zijn in het persoons- en/of goederenvervoer, en daar bewijs van overlegd kan worden, bijvoorbeeld door middel van een vrachtbrief. Chauffeurs die terugkomen van vakantie, of ander soort werk, moeten het formulier alsnog invullen.

  1. Beroepsgoederenvervoer

Wat chauffeurs moeten doen als zij naar Engeland reizen, hangt af van of er een aantoonbaar vaccinatiebewijs is en of de chauffeur in de 10 dagen voor aankomst in Engeland in een land van de rode lijst is geweest.Vóór binnenkomst Engeland:

– Er hoeft geen Passenger Locator Form worden ingevuld.

– Er hoef geen COVID-19-test bij aankomst in Engeland afgenomen te worden.

Na aankomst in Engeland – bij volledige vaccinatie

  • Geen isolatie in de cabine of in quarantaine
  • Bij verblijf langer dan 2 dagen in Engeland, moet er op dag 2 een test gedaan worden.
  • Als je elke dag reist, moet je minimaal eens in de 3 dagen een test doen.

Na aankomst in Engeland – niet volledig gevaccineerd en niet in een land op de rode lijst bent geweest.

  • quarantaine in het voertuig gedurende de tijd dat je in Engeland werkt. Als je in het VK woont, hoef je niet in quarantaine te gaan als je niet werkt. Als je een niet-inwoner van het VK bent, moet je in quarantaine gaan terwijl je  niet werkt.
  • Testverplichting: langer dan 2 dagen verblijf in Engeland dan een test op of voor dag 2, tussen dag 3 en 5 en tussen dag 6 en 8, als je elke dag reist moet je minimaal eens in de 3 dagen een test doen.

Na aankomst in Engeland – rode lijst landen (als je in de 10 dagen voor aankomst in Engeland in een rode lijst land bent geweest):

  • In quarantaine in een door de overheid goedgekeurd hotel.
  • Bewijs: aantonen dat de reis onderdeel is van het werk, bijvoorbeeld een brief van uw werkgever, een vrachtbrief of uw vervoersvergunning. Dit geldt voor: Chauffeurs van vrachtwagens en overige medewerkers van gemeentelijke vergunninghouders voor internationaal goederenvervoer.

Oostenrijk – Verscherpte maatregelen per 1 november 2021

Oostenrijk past per 1 november 2021 een nieuwe COVID-verordening toe.

Het gaat om een bewijs (3G-certificaat) waarmee op werkplekken bij fysieke contacten wordt aangetoond dat iemand is hersteld, gevaccineerd of getest. De Coronacheck app wordt ook geaccepteerd. In geval van een negatief testresultaat dient een officieel certificaat in het Duits of Engels overhandigd te worden. Een Antigeen-test mag niet ouder zijn dan 24 uur, een PCR-test niet ouder dan 72 uur en een officieel bewijs van een antilichaam niet ouder dan 90 dagen.

Let op: Beroepschauffeurs hebben alleen in de volgende gevallen geen 3G-certificaat nodig:
– Geen fysiek (persoonlijk) contact (bijv. laden en lossen door derden)
– Per verblijf in Oostenrijk maximaal twee buitencontacten van maximaal 15 minuten (bijv. 1x laden en 1x lossen, telkens met persoonlijk contact).

België – Mondkapjesplicht bij laden/lossen

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan heeft België nieuwe maatregelen aangekondigd. Chauffeurs worden bij laad- en loslocaties gevraagd om het mondkapje te dragen (wat in de praktijk al op verschillende plekken gebeurde). Bij het betreden van evenementen of de horeca is de covid safe app óf een negatief testbewijs/vaccinatiebewijs verplicht. Chauffeurs hoeven deze niet te tonen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

Vanaf 26 juli aanvragen NOW-4 mogelijk

Vanaf vandaag is het mogelijk subsidie aan te vragen voor NOW-4 (ook wel bekend als NOW-tranche 6). NOW-4 heeft betrekking op de loonperiode juli tot en met september 2021.

Lees hier het volledige bericht

Duitsland merkt Nederland aan als Hoog Incidentiegebied

Met ingang van dinsdag 27 juli 2021 00:00 uur wordt Nederland weer aangemerkt als “hoog incidentiegebied”.

Dat betekent het volgende voor voor chauffeurs van goederentransporten die Duitsland binnenkomen:

  • Registratie: niet verplicht
  • Alleen bij een verblijf van meer dan 72 uur geldt, is één van de volgende bewijzen verplicht:

-Een bewijs van een negatief testresultaat; sneltests niet ouder dan 48 uur, PCR-tests niet ouder dan 72 uur.

-Een vaccinatiebewijs; minimaal 14 dagen voor binnenkomst afgegeven (check website https://www.pei.de/impfstoffe/covid-19 ).

-Een bewijs van herstel van COVID-19 voorafgaand aan binnenkomst: gebaseerd op een PCR-test dat minimaal 28 dagen en maximaal 6 maanden voor binnenkomst is afgegeven.

Alle bovenstaande bewijzen zijn aanvaardbaar in de Duitse, Engelse, Franse, Italiaanse of Spaanse taal, zowel schriftelijk als digitaal. Geen van de bovenstaande bewijzen nodig bij een verblijf van minder dan 72 uur.

  • Zelfisolatie: niet verplicht

Geen maatregelen goederenvervoer naar Duitsland bij code rood

Per 18 juli 2021 wordt heel Nederland door Duitsland aangemerkt als risicogebied. Dit heeft GEEN verdere gevolgen voor de transportsector. Er geldt geen registratieplicht en chauffeurs hoeven ook geen test- of vaccinatiebewijs bij zich te hebben.

Geldigheid code 95 opnieuw verlengd, tot en met 31 oktober 2021

De coulanceregeling voor code 95 is verlengd tot en met 31 oktober 2021. Dat heeft de Europese Commissie op 30 juni besloten. Alle rijbewijzen en code 95-vermeldingen die binnen de coulanceperiode verlopen, zijn 10 maanden extra geldig. Zo is er tijd om te werken aan goede nascholing. TLN roept transporteurs op wel snel actie te ondernemen.

Bekijk hier het volledige bericht.

Laatste dag aanvraag NOW 3.3

Vandaag is de laatste dag dat de NOW over het derde deel van NOW-3, ook wel bekend als NOW 3.3 of NOW tranche 5, ingediend kan worden. NOW 3.3 heeft betrekking op de loonperiode april tot en met juni 2021. Bij het omzetverlies wordt gekeken naar 3 aaneengesloten maanden in de periode april tot en met augustus 2021.

Mocht je van mening zijn aanspraak te hebben op NOW 3.3, dien dan vandaag die aanvraag nog in! Want te laat, is te laat.

Aanvraag doen? Dan kan bij het UWV: Aanvragen tegemoetkoming NOW vijfde aanvraagperiode | UWV | Werkgevers

Nog 3 dagen om NOW 3.3 aan te vragen!

Het aanvragen van de loonkostensubsidie over het derde deel van NOW 3, ook wel bekend als NOW 3.3 of de vijfde NOW-tranche, is nog mogelijk tot en met woensdag 30 juni a.s. Zorg dat je de aanvraag uiterlijk op die dag indient, want te laat is te laat.

Bekijk hier het volledige bericht.

Duitsland - Rijverboden

Alle vrijstellingen van rijverboden op zon- en feestdagen voor goederenvervoer die zijn verleend door de Duitse Deelstaten als gevolg van de COVID-19-pandemie zijn niet meer van toepassing vanaf 1 juli 2021. In twee van de Duitse regio’s blijven leveringen aan vaccinatiecentra vrijgesteld van de rijverboden ’s ochtends:
Hessen: tot 31 december 2021
Saksen-Anhalt: tot 30 september 2021

Zomerrijverbod
De zomerrijverboden in Duitsland zijn van toepassing op bepaalde snelwegen op zaterdag vanaf 1 juli 2021 tot 31 augustus 2021.

Er zullen in 2021 geen algemene COVID-19-vrijstellingen van deze beperkingen zijn. Uitsluitend in de regio Hessen wordt voor leveringen aan vaccinatiecentra een vrijstelling van de zomerrijbeperkingen verleend. Raadpleeg hier de officiële publicatie van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) over vrijstellingen als gevolg van de COVID-19-pandemie.

VK: wel quarantaineverklaring, geen quarantaineplicht

Het Verenigd Koninkrijk is op advies van het RIVM door VWS aangewezen als zeer hoogrisicogebied. Dit vanwege de zorgwekkende deltavariant van het coronavirus die daar rondgaat. Dit betekent dat vanaf dinsdag 15 juni 00.01 uur een quarantaineplicht geldt voor reizigers. Vrachtwagenchauffeurs en andere personen werkzaam in het goederentransport, zijn uitgezonderd van de quarantaineplicht, de PCR-test en de sneltest. Dit geldt ook als het verblijf in het VK langer dan 48 uur duurt. Zowel via de ferry als de kanaaltunnel kan er goederenvervoer en transport plaatsvinden.

Quarantaineverklaring
Wel moeten chauffeurs een quarantaineverklaring invullen. Via deze link  vind je de quarantaineverklaring. De quarantaineverklaring is er in het Engels, Duits, Frans, etc. TLN heeft gevraagd om een Nederlandse versie. Op de quarantaineverklaring staat vermeld dat er ‘supporting documents’ moeten worden getoond, daaronder worden onder meer Code 95 en de vrachtbrief genoemd. Hier zullen meerdere soorten documenten worden toegestaan, als daaruit blijkt dat de chauffeur voor het goederenvervoer op pad is.

Overzicht verlenging en wijziging steunmaatregelen

De steunmaatregelen NOW, TVL, TOZO en TONK zijn met 3 maanden verlengd. Dat heeft het kabinet op 27 mei 2021 bekend gemaakt. Heel concreet betekent dit dat ook over de periode juli tot en met september 2021 van de maatregelen gebruik gemaakt kan worden. De voorwaarden die voor elk van de maatregelen gaan gelden zijn (vrijwel) gelijk aan de voorwaarden zoals die ook gelden voor het tweede kwartaal van 2021 van betreffende maatregel. Verder zijn er wijzigingen met betrekking tot het Uitstel terugbetalen belastingschuld en TVL aangekondigd.

Lees hier het volledige bericht

Tegemoetkoming Vaste Lasten geopend voor starters

Ondernemers die tussen 1 oktober 2019 en 30 juni 2020 zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kunnen vanaf 31 mei 2021 een aanvraag indienen in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). De regeling is in beginsel bedoeld voor mkb’ers en zzp’ers met een vestigingsadres anders dan hun woonadres. Maar hierop bestaan uitzonderingen zoals voor het goederenvervoer.

Lees hier het volledige bericht

Duitsland – Nederland en Cyprus niet langer aangemerkt als hoog incidentiegebieden

Per 30 mei 2021 00:00 worden zowel Nederland en Cyprus door Duitsland niet meer aangemerkt als hoog incidentiegebied maar als ‘’risicogebieden’’.

Dit betekent dat er geen registratieplicht meer is en er ook geen negatieve coronatest aanwezig hoeft te zijn. De 10 dagen termijn die Duitsland eerder nog naleefde is niet meer van toepassing.

Dit betekent dus dat per 30 mei 2021 een registratie/negatieve coronatest niet meer verplicht is ongeacht of je de afgelopen 10 dagen in Nederland of Cyprus bent geweest.

Overige informatie over de maatregelen die Duitsland tijdens deze pandemie heeft genomen zijn terug te vinden op onze interactieve kaart.

200 miljoen euro voor corona-doorstartkrediet mkb-bedrijven

Het kabinet op 21 mei 2021 bekend gemaakt dat zij 200 miljoen euro beschikbaar stelt voor leningen aan mkb-bedrijven die getroffen zijn door de coronacrisis. Het gaat om de mkb-bedrijven die door de coronacrisis behoorlijk veel schulden moesten aangaan en weinig tot geen middelen hebben voor een herstart.

Lees hier het volledige bericht

Duitsland - opheffing beperkingen voor Frankrijk, Andorra, Kroatië en Slovenië

Met ingang van 23 mei 2021, 00:00 uur, worden de volgende landen door Duitsland niet langer beschouwd als “gebieden met hoge incidentie”:

-Frankrijk, Andorra, Kroatië, Slovenië

Deze landen zullen weer terugkeren naar de status van “normale” risicogebieden. Als gevolg hiervan zal een verblijf daar geen preregistratie-, zelfisolatie- of testverplichtingen meer met zich meebrengen voor vrachtwagenchauffeurs wanneer ze Duitsland binnenkomen na een verblijf in een van deze landen dat plaatsvond vanaf 16.05.2021.

Duitsland - VK beschouwd als virusvariantengebiete

Met ingang van zondag 23 mei 2021, 00:00 uur, wordt het Verenigd Koninkrijk door Duitsland beschouwd als virus-variantengebiete. Op deze link kun je nalezen welke landen welk risiconiveau hebben.

Als gevolg hiervan, zijn de volgende regels van toepassing op chauffeurs van goederentransporten die Duitsland binnenkomen en die de afgelopen 10 dagen in het VK zijn verbleven.

  • Verplichting om te registreren:

Voor chauffeurs van goederentransporten is preregistratie via https://www.einreiseanmeldung.de vóór binnenkomst in Duitsland alleen verplicht bij een verblijf van meer dan 72 uur.

Als digitale inschrijving niet mogelijk is vanwege een gebrek aan technische apparatuur of technische storingen, moet bij binnenkomst een volledig ingevulde vervangende melding volgens het voorbeeldformulier (zie https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus-infos-reisende/merkblatt-dea.html in meerdere talen) worden meegenomen.

  • Verplichting tot zelfisolatie:

Voor chauffeurs van goederentransporten is zelfisolatie verplicht bij een verblijf van meer dan 72 uur.

  • Verplichting om te testen:

Alle chauffeurs die Duitsland binnenkomen nadat ze in een virus-variantengebiet zijn verbleven, moeten in het bezit zijn van een negatief resultaat van een COVID-19-test voordat ze het Duitse grondgebied binnenkomen, hetzij schriftelijk, hetzij in digitale vorm. De test mag maximaal 24 uur oud zijn binnenkomst in Duitsland. Bewijs van volledige vaccinatie of bewijs van herstel van COVID-19 is niet voldoende; gevaccineerde of herstelde personen moeten ook een negatief COVID-19-testresultaat aantonen.

Raadpleeg voor meer informatie de interactieve kaart.

Update Griekenland: bepaalde toegangslocaties geen registratie of testresultaat meer nodig

Griekenland: Van 14 – 24 mei 2021 hoeven vrachtwagenchauffeurs die Griekenland binnenkomen via onderstaande locaties geen registratie meer te doen, en geen testresultaat bij zich te hebben. Bij de grens wordt er steekproefgewijs gecontroleerd via sneltests. 

Toegangslocaties Griekenland: 

  • Promahonas & Ormenio (GR-BUL) op 24/7 basis
  • Evzoni (GR-NMK), Kipi (GR-TUR), Exohi (GR-BUL) & Nimfea (GR-BUL), van 07:00 uur tot 23:00 uur,
  • Kakavia (GR-ALB) van 07:00 uur tot 19:00 uur. Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van het dagelijkse quotum (max. 400 personen) dat wordt toegepast op personen die vanuit Kakavia binnenkomen

Verenigd Koninkrijk – Transportsector vrijgesteld van inreisverbod na reizen vanuit of door Turkije

Het VK heeft Turkije toegevoegd aan de rode lijst van “hoog risico” landen. Daarom moet iedereen die in de 10 dagen voor aankomst in Engeland in Turkije is geweest, nu in quarantaine en geldt er een inreisverbod. Het Britse ministerie heeft de transportsector vrijgesteld van de extra maatregelen waardoor vervoerders die uit of via Turkije reizen geen inreisverbod krijgen opgelegd.

Als de vervoerders zich al in het VK zouden bevinden op het moment van invoeren van deze nieuwe maatregel, dan hoeven ze zich ook niet aan te melden bij de specifieke quarantainedienst. Zij moeten echter nog steeds de maatregelen nemen die in onze interactieve kaart bij ‘’Verenigd Koninkrijk’’ terug te vinden zijn.

Tegemoetkoming Vaste Lasten: mogelijkheid voor grote ondernemingen om aanvraag in te dienen

Vanaf gisteren 12:00 uur kunnen grote ondernemingen een aanvraag voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) over het eerste kwartaal van 2021 indienen. Tot nu toe konden alleen mkb-ondernemingen gebruik maken van de steunmaatregel.

Grote ondernemingen zijn ondernemingen met meer dan 250 werknemers (fte) óf meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar en een balanstotaal van meer dan 43 miljoen euro. Ondernemingen kunnen met de mkb-toets van de Europese Commissie toetsen of de organisatie een mkb-onderneming of grote onderneming is.

Maakt een grote onderneming deel uit van een groep/concern, dan geldt deze binnen de staatssteunregels als één partij. Een groep kan daarom maximaal één TVL-aanvraag doen, waarbij de maximale staatssteungrens geldt voor gehele groep. Voor een groot bedrijf of groep verbonden ondernemingen geldt een maximale subsidie van € 600.000 voor het eerste kwartaal 2021.

Grote ondernemingen kunnen de tegemoetkoming aanvragen tot 10 juni a.s. 17:00 uur. De aanvraag dient digitaal bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ingediend te worden. Voor meer informatie over de voorwaarden en voor het aanvragen klik hier.

MKB-bedrijven kunnen de aanvraag nog één week indienen
Voor MKB-bedrijven is het al enige tijd mogelijk TVL aan te vragen over het eerste kwartaal van 2021. Voor hen sluit de aanvraagperiode op dinsdag 18 mei a.s. om 17:00 uur! Zorg ervoor dat je de aanvraag voor die tijd ingediend hebt. Het indienen dient digitaal te gebeuren bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Aandachtspunten ten behoeve van de aanvraag
Ga je een aanvraag voor de TVL indienen, houd dan rekening met het volgende:

  • Voor de aanvraag heb je eHerkenning niveau 3 nodig
  • Zorg ervoor dat je de juiste belastinggegevens bij de hand hebt

Duitsland - Polen en Hongarije niet langer aangemerkt als hoog incidentiegebieden

Per 9 mei 2021 worden zowel Polen als Hongarije door Duitsland niet meer aangemerkt als hoog incidentiegebied maar als ‘’risicogebieden’’.

Dit betekent dat er geen registratieplicht meer is en er ook geen negatieve Coronatest aanwezig hoeft te zijn.

Let op: aangezien Duitsland een termijn van 10 dagen hanteert en de landen Polen en Hongarije tot en met 8 mei 2021 als hoog incidentiegebieden werden beschouwd, betekent dit dat iedereen (ook chauffeurs) zich tot en met 11 mei 2021 dient te registreren (behalve bij transit Duitsland) als ze binnen de periode van 10 dagen in Polen/Hongarije zijn geweest.

Voorbeeld 1: chauffeur is op 8 mei 2021 in Polen óf Hongarije (hoog incidentiegebied) geweest en rijdt op 9 mei 2021 Duitsland binnen (behalve transit Duitsland). In dit geval is een registratie verplicht. Deze chauffeur zal tot en met 18 mei 2021 een registratie moeten doen wanneer hij Duitsland binnenrijdt.

Voorbeeld 2: chauffeur is op 9 mei 2021 in Polen óf Hongarije (risicogebied) geweest en rijdt op 10 mei 2021 Duitsland binnen (behalve transit Duitsland). De chauffeur is in de afgelopen 10 dagen, en dus periode dat Polen en Hongarije als hoog incidentiegebied werd aangemerkt, niet in die landen geweest en hoeft zich dan niet te registreren.

Raadpleeg onze interactieve kaart Duitsland om na te gaan welke acties worden vereist bij het betreden van Duits grondgebied.

NOW: vanaf nu aan te vragen

Sinds vandaag is het mogelijk om de subsidie in het kader van NOW-5 aan te vragen. Dat is wat eerder dan oorspronkelijk werd aangekondigd. Het aanvragen van NOW-5 is mogelijk tot en met 30 juni aanstaande.

Lees hier het volledige bericht.

Italië – Rijverboden internationaal beroepsgoederenvervoer weer van toepassing

Op 13 maart 2020 heeft Italië de rijverboden voor het internationale beroepsgoederenvervoer vanwege de coronapandemie opgeheven. Per 3 mei 2021 is deze vrijstelling beëindigd. Dit betekent dat de rijverboden voor het internationale beroepsgoederenvervoer weer van toepassing zijn. Raadpleeg voor meer informatie onze interactieve kaart.

Duitsland - Bulgarije en Tsjechië niet langer aangemerkt als hoog incidentiegebieden

Sinds 2 mei 2021 worden zowel Bulgarije als Tsjechië door Duitsland niet meer aangemerkt als hoog incidentiegebied maar als ‘’risicogebieden’’.

Dit betekent dat er geen registratieplicht meer is en er ook geen negatieve Coronatest aanwezig hoeft te zijn.

Let op: aangezien Duitsland een termijn van 10 dagen hanteert en de landen Bulgarije & Tsjechië tot en met 1 mei 2021 als hoog incidentiegebieden werden beschouwd, betekent dit dat iedereen (ook chauffeurs) zich tot en met 11 mei 2021 dient te registreren (behalve bij transit Duitsland) als ze binnen de periode van 10 dagen in Bulgarije/Tsjechië zijn geweest.

Voorbeeld 1: chauffeur is op 1 mei 2021 in Bulgarije óf Tsjechië (hoog incidentiegebied) geweest en rijdt op 3 mei 2021 Duitsland binnen (behalve transit Duitsland).

In dit geval is een registratie verplicht. Deze chauffeur zal tot en met 11 mei 2021 een registratie moeten doen wanneer hij Duitsland binnenrijdt.

Voorbeeld 2: chauffeur is op 2 mei 2021 in Bulgarije óf Tsjechië (risicogebied) geweest en rijdt op 3 mei 2021 Duitsland binnen (behalve transit Duitsland).

De chauffeur is in de afgelopen 10 dagen, en dus periode dat Bulgarije en Tsjechië als hoog incidentiegebied werd aangemerkt, niet in die landen geweest en hoeft zich dan niet te registreren.

Raadpleeg onze interactieve kaart Duitsland om na te gaan welke acties worden vereist bij het betreden van Duits grondgebied.

Duitsland – Franse Moezelstreek niet langer aangemerkt als aandachtsgebied

Duitsland beschouwt de Franse Moezelstreek sinds 2 mei 2021 als hoog incidentiegebied en niet meer als aandachtsgebied (Virusvarianten-Gebiete).

Chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer die vanuit de Franse Moezelstreek Duitsland binnenrijden zijn verplicht zich te registreren maar hoeven geen negatieve Coronatest bij zich te hebben bij verblijf van korter dan 72 uur in Duitsland.

Let op: aangezien Duitsland een termijn van 10 dagen hanteert, en de Franse Moezelstreek tot en met 1 mei 2021 als aandachtsgebied (Virusvarianten-Gebiete) werd beschouwd, betekent dit dat iedereen (ook chauffeurs) tot en met 11 mei 2021 alsnog een negatieve Coronatest moet hebben (ook voor verblijf van minder dan 72 uur in Duitsland) als ze binnen die periode in de Moezel zijn geweest.

Voorbeeld 1: chauffeur is op 1 mei 2021 in de Franse Moezelstreek (aandachtsgebied) geweest en rijdt op 3 mei 2021 Duitsland binnen (verblijf korter dan 72 uur). In dit geval is naast registratie ook een negatieve Coronatest verplicht. Deze chauffeur zal tot en met 11 mei een negatieve Coronatest bij zich moeten hebben wanneer hij Duitsland binnenrijdt.

Voorbeeld 2: chauffeur is op 2 mei 2021 in de Franse Moezelstreek geweest (hoog incidentiegebied) en rijdt op 3 mei 2021 Duitsland binnen (verblijf korter dan 72 uur).

De chauffeur is in de afgelopen 10 dagen, en dus periode dat de Franse Moezelstreek als aandachtsgebied (Virusvarianten-Gebiete) werd aangemerkt niet in die regio geweest en dient zich enkel te registreren. Een negatieve Coronatest is in dit geval niet verplicht.

Vragen over coulanceregeling rijbewijzen en Code 95

De TLN Ledendesk krijgt regelmatig vragen over de coulanceregeling voor rijbewijzen en Code 95. Er wordt keihard gewerkt door TLN en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de coulanceregeling voor rijbewijzen en Code 95 nogmaals te laten verlengen door de Europese Commissie (EC). We zetten alle zeilen bij. Iedere mogelijkheid om te benadrukken hoe ongelofelijk belangrijk dit is benutten we. Het kan echter nog wel een paar weken duren totdat de EC hierover een besluit neemt.

Frankrijk – gedeeltelijke opheffing rijverboden

Frankrijk heft bepaalde rijverboden voor voertuigen van meer dan 7,5 ton gedeeltelijk op. De opheffing geldt alleen voor bepaalde categorieën goederen en op bepaalde dagen:
– Voor transport gericht op het bevoorraden van winkels met voedingsproducten (mens, dier), hygiëneproducten en drogisterijen, alsmede tuincentrumproducten wordt het rijverbod opgeheven op:

Zaterdag 1 mei 22.00 uur tot zondag 2 mei 10.00 uur, Vrijdag 7 mei om 16.00 uur t/m zaterdag 8 mei om 12.00 uur. Ook het leeg retourneren van deze voertuigen is toegestaan tot 24.00 uur op zondag 2 mei en zaterdag 8 mei.

– Lege retourzendingen voor alle voertuigen zijn ook toegestaan van vrijdag 30 april om 16.00 uur tot zaterdag 1 mei om 24.00 uur, van vrijdag 7 mei om 16.00 uur tot zaterdag 8 mei 24.00 uur en tot woensdag 12 mei om 22 uur: 00 tot en met donderdag 13 mei om 24.00 uur.

Meer informatie over rijverboden of over Frankrijk vind je in onze landeninformatie.

Spanje en Griekenland heffen rijverbod op

Vanwege de coronapandemie heeft Spanje de rijverboden opgeheven van vrijdag 30 april tot en met maandag 3 mei 2021. Griekenland heft de rijverboden donderdag 29 april, vrijdag 30 april, maandag 3 mei en dinsdag 4 mei 2021 op.

Avondklok afgeschaft, terrassen weer open

De avondklok wordt per 28 april om 04:30 afgeschaft. Tevens kunnen vanaf die datum ook terrassen weer open.

Lees hier het volledige bericht

Beroepsgoederenvervoer uitgezonderd van quarantaineplicht na bezoek zeer hoogrisicogebied

Vandaag heeft het kabinet een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoogrisicogebieden wordt geregeld. Personen werkzaam in het transport van goederen en ander transportpersoneel zijn uitgezonderd van deze quarantaineplicht, wanneer zij voor hun functie reizen.

Nederland ‘Hoogincidentengebied’: beperkingen Duitsland

Nederland is door Duitsland aangewezen als ‘Hoogincidentgebied’ per dinsdag 6 april vanaf 00.00 uur (middernacht van maandag op dinsdag). Dit heeft gevolgen voor het vrachtvervoer.

Lees hier het volledige bericht.

Verplichte coronatest VK na 48 uur

Vrachtwagenchauffeurs die langer dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk verblijven moeten vanaf 6 april een coronatest doen. Dat maakte het Britse ministerie van Transport bekend. Pas als zij negatief testen, kunnen zij hun reis vervolgen in het VK. Chauffeurs die binnen twee dagen weer terugkeren naar de Europese Unie zijn uitgezonderd van de testverplichting.

De Nederlandse overheid verplichtte eerder dat chauffeurs een negatief testresultaat moeten overhandigen, als zij langer dan twee dagen in het VK zijn geweest. Maar dat geldt alleen bij terugkomst naar Nederland. Deze nieuwe maatregel is opgelegd door de Britse overheid en geldt voor alle chauffeurs die langer dan twee dagen in het VK rijden. Als een chauffeur na 48 uur in het VK géén negatief testresultaat aan de Britse autoriteiten kan laten zien, riskeert hij of zij een boete van 2000 pond. Chauffeurs die langer dan vijf dagen in het Verenigd Koninkrijk rijden, moeten uiterlijk drie dagen na de eerste test een nieuwe test doen.

Testlocaties
Op verschillende plekken in het VK kunnen vrachtwagenchauffeurs zich gratis laten testen. Meer informatie over de locaties, of wat te doen wanneer een chauffeur positief test vind je hier.

Duitse autoriteiten zien Frankrijk als een 'Hoogincidentiegebied vanaf 28 maart

Met ingang van zondag 28 maart 2021 00:00 uur, zien de Duitse autoriteiten Frankrijk  als een zogenoemd Hoogincidentiegebied (Hochinzidenzgebiete/High incidende area).  Tsjechië en Slowakije worden eveneens vanaf zondag 28 maart 2021 00:00 uur aangemerkt als Hoogincidentiegebied (nu nog een zogenoemd aandachtsgebied ofwel een virusvariante gebiet). Houd er verder rekening mee dat de regio van de Moezel nog steeds een aandachtsgebied is.

Tirol wordt vanaf zondag 28 maart 2021 00:00 uur aangemerkt als een “normaal risicogebied” in plaats van een aandachtsgebied (virusvariante gebiet). Dat betekent dat vrachtwagenchauffeurs die vanuit Tirol Duitsland binnenkomen, niet langer hoeven te voldoen aan de Covid-19 test- en registratieplicht.

Bestuurders die in de laatste 10 dagen voor de binnenkomst op Duits grondgebied in een ‘hoog incidentiegebied’ zijn geweest hebben een:
–  Registratieplicht – Niet verplicht als er alleen sprake is van doorreis door het gebied. Bij verblijf is registratie wel verplicht. 
–  Negatieve coronatest: geen verplichte test bij verblijf korter dan 72 uur.

Raadpleeg de interactieve kaart voor de meest actuele informatie.

Italië – Rijverboden opgeheven

Italië heeft op zondag 28 maart en van 2 tot en met 6 april de rijverboden opgeheven. Raadpleeg onze interactieve kaart voor meer informatie.

Frankrijk – Negatieve Coronatest niet meer verplicht bij terugkomst vanuit het VK

Vrachtwagenchauffeurs die van het Verenigd Koninkrijk naar Frankrijk reizen hoeven niet langer een negatieve coronatest te laten zien. Raadpleeg onze interactieve kaart voor meer informatie.

België – Coulance verlopen ADR-certificaten

Op verzoek van TLN hebben de Belgische brancheorganisaties FBTR en TLV hun overheid verzocht coulant om te gaan met verlopen ADR-certificaten. Dat is gelukt. Diverse Belgische overheden (Wallonië, de Vlaamse Waterwegen en het Gewest Vlaanderen) bevestigen dat er niet gehandhaafd wordt op het rijden van gevaarlijke stoffen met verlopen diploma’s/certificaten.

Duitsland – Rustdagen rondom paasweekend gaan niet door

Gisteren liet bondskanselier Merkel weten eenmalig twee extra vrije dagen in te willen voeren in Duitsland op Witte Donderdag 1 april 2021 en Stille Zaterdag 3 april 2021. Vandaag is bekend geworden dat deze dagen niet als vrije dagen benoemd worden. Voor de implementatie hiervan ontbreekt juridische grondslag. Daarom blijven 1 en 3 april 2021 normale werkdagen. Er gelden dus geen rijverboden.

Spanje – Rijverboden opgeheven

Met uitzondering van Baskenland en Catalonië, heeft Spanje van 26 maart tot en met 5 april 2021 de rijverboden opgeheven. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

Vanaf 31 maart avondklok uur later - wat betekent dit?

Vanaf 31 maart 2021 gaat de avondklok één uur later in. Vanaf deze datum mag je niet naar buiten tussen 22:00 uur ’s avonds en 04:30 uur ‘s ochtends.

Alle werknemers in de sector transport en logistiek zijn uitgezonderd van de avondklok. Tijdens de avondklokuren moeten medewerkers of werknemers twee formulieren bij zich hebben om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn.

Op de huidige formulieren staat 21:00 uur als tijd vermeld. Deze formulieren blijven ook na 31 maart 2021 geldig. Je hoeft dus geen nieuwe formulieren voor werknemers aan te maken.

Duitsland – Mogelijke rustdagen rond paasweekend

In Duitsland communiceren diverse media dat donderdag 1 april 2021 tot en met maandag 5 april als rustdagen benoemd worden. Deze dagen zijn volgens bondskanselier Merkel te beschouwen als zondagen of feestdagen. TLN heeft inmiddels navraag gedaan bij haar collega’s van de Duitse zusterorganisatie. Zij geven aan dat er nog veel onduidelijkheid heerst over deze mogelijke rustdagen. Ook ontbreekt de juridische basis voor de implementatie hiervan. Dit moet nog uitgewerkt worden. Houd dit liveblog of de interactieve kaart in de gaten voor verdere updates.

Testen van werknemers zonder klachten gestimuleerd

Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) wil frequent en preventief testen van werknemers die geen klachten hebben en waarvan niet bekend is dat ze zijn blootgesteld aan het virus, beter mogelijk maken. Om dit te stimuleren wil het kabinet tijdelijk bedrijven ondersteunen, die hun werknemers preventief en zo nodig frequent willen laten testen in situaties waar thuis werken geen optie is. Op termijn biedt de inzet van zelftesten perspectief.

Lees hier het volledige bericht van Rijksoverheid

VK – Geen Coronatesten meer op Manston Airport

Vanaf zondag 21 maart 2021 zullen alle activiteiten voor vrachtwagens, inclusief coronatesten voor vrachtwagens, op Manston Airport worden opgeschort.

Het beroepsgoederenvervoer richting de haven van Dover of de Eurotunnel wordt rechtstreeks naar de M20 geleid. Gratis coronatesten voor de transportsector zijn af te nemen op verschillende informatie- en advieslocaties. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

Spanje – Rijverboden opgeheven

Met uitzondering van Baskenland en Catalonië, heeft Spanje van 18 tot en met 21 maart 2021 de rijverboden opgeheven. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

Indienen definitieve aanvraag NOW-2 vanaf vandaag mogelijk

Vanaf maandag 15 maart 2021 is het mogelijk de definitieve aanvraag voor de NOW-2 in te dienen. NOW-2 had betrekking op de loonperiode juni tot en met september 2020.

Lees hier het volledige bericht

Uitzondering sneltestverplichting chauffeurs korter dan 48-uur in vk

Vanaf 16 maart hoeven vrachtwagenchauffeurs die korter dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest, niet meer te voldoen aan de sneltest verplichting. Maar hoe toon je aan dat je korter dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk bent geweest?Bekijk hier het volledige bericht

Griekenland - opheffing rijverbod

Op vrijdag 12 maart, zaterdag 13 maart en maandag 14 maart 2021 geldt in Griekenland een opheffing van het rijverbod. Dit geldt op nationale wegen.

Meer informatie kun je vinden in de interactieve kaart.

Hervatting theoriecursus code 95 en ADR-examens

Afgelopen week communiceerde TLN al over de herstart van theorie-examens en theorielessen op locatie. Vanaf 16 maart is ook het geven van cursussen theorie code 95 weer mogelijk.

Daarnaast mogen ADR-examens ook weer beginnen.

Nog een paar dagen om NOW 3.2 aan te vragen

De aanvraagtermijn voor NOW 3.2 (tranche 4) staat open tot en met zondag 14 maart aanstaande. Dus heb je nog geen aanvraag ingediend maar wil je dat wel doen, doe dat dan snel. Want te laat, is te laat! NOW 3.2 heeft betrekking op de loonperiode januari tot en met maart 2021 en bij de omzetdaling wordt uitgegaan van 3 aaneengesloten maanden in de periode januari tot en met mei 2021.

Het aanvragen van de NOW dient bij het UWV te gebeuren: Aanvragen tegemoetkoming NOW vierde aanvraagperiode | UWV | Werkgevers

Meer weten over de NOW, zie: Corona en (overheids)maatregelen – Transport en Logistiek Nederland 

Duitsland – Rijverboden opgeheven

Gisteren heeft TLN gecommuniceerd over de rijverboden in Duitsland. In dit bericht stond een einddatum vermeld. Echter, er blijkt per gebied een andere einddatum te zijn.

Het beroepsgoederenvervoer is de komende periode door verschillende Bundeslanden vrijgesteld van de rijverboden op feest- en zondagen. De vrijstelling is afhankelijk van het soort goederen dat vervoerd wordt én heeft mogelijk per gebied dus een andere einddatum.

Raadpleeg voor aanvullende informatie onze interactieve kaart.

Geen sneltest meer voor chauffeurs korter dan 48 uur in VK

Vanaf 16 maart hoeven vrachtwagenchauffeurs die korter dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest, niet meer te voldoen aan de sneltest verplichting. Het ministerie geeft aan nog in gesprek te zijn met de Britse autoriteiten en de ferrymaatschappijen om te bepalen hoe chauffeurs kunnen aantonen dat ze niet langer dan 48 uur in het VK zijn geweest. Zodra dat helder is, laten we dat weten in dit liveblog.

Verder is vanaf vandaag het vlieg- en aanmeerverbod voor het Verenigd Koninkrijk opgeheven. De Britse variant van het coronavirus is al in Nederland verspreid, daarom heeft dit verbod geen toegevoegde waarde meer. Vanaf dinsdag 9 maart 00.01 uur Nederlandse tijd geldt dit verbod niet meer.

Theorie-examens en -lessen op locatie weer mogelijk

Vanaf 16 maart mogen er weer theorie-examens en –lessen op locatie worden georganiseerd. Dit betreft de lessen en examens gericht op het besturen of onderhouden van een vervoersmiddel. Dit geldt echter alleen voor mensen die dit nodig hebben voor het uitoefenen van hun beroep of voor hun bedrijf. Ook mensen die een educatieve maatregel opgelegd kregen om hun rijgedrag te verbeteren, kunnen weer theorie-examen doen.

België – Passenger locator form afgeschaft

Vrachtwagenchauffeurs die om professionele redenen langer dan 48 uur in België verblijven hoeven geen Passenger Locator Form meer in te vullen. Chauffeurs zijn ook vrijgesteld van het bij zich hebben van een negatieve coronatest en een verplichte quarantaine.

Bekijk onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

Duitsland - Grenscontroles

Duitsland heeft de grenscontroles met Tsjechië en Tirol (Oostenrijk) verlengd tot 17 maart 2021. Op onze interactieve kaart staat welke maatregelen de verschillende landen hebben genomen tegen de verspreiding van het virus.

Portugal – Verscherping maatregelen

De noodtoestand in het land is verlengd tot en met 16 maart 2021. De transportsector is volledig vrijgesteld van de genomen maatregelen. Actuele informatie over de grenssituatie staat op deze pagina.

Duitsland/Frankrijk – aangescherpte maatregelen

Per 1 maart hebben de Franse en Duitse autoriteiten besloten om een aantal aanvullende maatregelen in te voeren in de Moezelstreek. Dit ter voorkoming van een volledige sluiting van de grens in de Moezel. Houd er rekening mee dat de aangescherpte maatregelen vertragingen aan de grens met zich mee kunnen brengen.

Duitsland – Frankrijk
Per 2 maart 2021 heeft Duitsland de Franse Moezelstreek aangemerkt als een aandachtsgebied (virusvarianten-Gebiete). Chauffeurs vanuit de Franse Moezelstreek naar Duitsland moeten:

Een negatieve test kunnen voorleggen (zowel sneltesten als PCR-testen worden aanvaard)

Frankrijk – Duitsland
Frankrijk verplicht vanaf 1 maart 2021 reizigers om bij binnenkomst vanuit Duitsland een PCR-test niet ouder dan 72 uur voor te leggen. Vrachtwagenchauffeurs zijn hiervan uitgezonderd.

Griekenland – aanvullende beperkingen

Vanaf maandag 1 maart 2021 om 6.00 uur en tot en met 15 maart 2021 heeft de Griekse regering de volgende aanvullende beperkingen ingevoerd:
– Toegang via de grenspunten Kakavia en Evzoni (inclusief het passeren van vrachtwagens) is strikt toegestaan ​​tussen 07.00 uur en 19.00 uur
– Het maximale aantal binnenkomsten van 700 in Griekenland is vanaf beide grenspunten per dag nu vastgesteld op 400. Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van het dagelijkse quotum.
– Alle burgers -inclusief vrachtwagenchauffeurs- die Griekenland binnenkomen vanuit Kakavia en Evzoni zijn verplicht om een coronasneltest te doen aan beide grenspunten. De toegang wordt geweigerd voor iedereen die positief test.
– Alle burgers die via beide grenspunten Griekenland binnenkomen, moeten gedurende 14 dagen in zelfisolatie (was eerder 7 dagen).

Alle personen (inclusief vrachtwagenchauffeurs) die door de toegangspunten van Griekenland gaan, zijn nog steeds verplicht om voorafgaand aan hun reis een Passenger Locator Form (PLF) in te vullen. Reizigers (geen vrachtwagenchauffeurs) zijn ook verplicht om een ​​negatieve coronatest (PCR) van maximaal 72 uur oud voor te leggen.

In de havens van Patras en Igoumenitsa worden sneltests uitgevoerd op alle personen die Griekenland binnenkomen via Italië, en sinds 25 februari worden in Promahonas (GR-BUL) sneltests uitgevoerd. Dit veroorzaakt lange wachtrijen en vertragingen bij de BCP. Er is ook een dagelijks quotum ingevoerd van 400 personen die via Kakavia en Evzoni binnenkomen, dit is inclusief vrachtwagenchauffeurs.

De reeds geldende beperkingen kun je nalezen in de interactieve kaart.

Gratis sneltesten corona voor medewerkers met klachten

Wil je zo snel mogelijk weten of je medewerker met klachten het coronavirus heeft? Dat begrijpen we. Je kunt hierdoor een bijdrage leveren aan een veilige werkomgeving én tegelijkertijd zit er niemand onnodig thuis. Meld je aan voor de gratis sneltest voor medewerkers. Deze mogelijkheid wordt aangeboden door een subsidie vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Arbodienst Medprevent, TIGRA en Spoedtest.nl zijn een samenwerking aangegaan om met een landelijke dekking voor alle werkgevers sneltesten aan te kunnen bieden aan haar medewerkers. Door deze samenwerking kun je gebruikmaken van:

  • Gratis sneltesten
    – Een gratis sneltest voor medewerkers met klachten of medewerkers die een melding hebben ontvangen in de CoronaMelder app;
    – Gevalideerd door het RIVM;
    – Op meer dan 40 locaties in Nederland;
    – Uitslag binnen 30 minuten;
    – Op diverse locaties en (indien gewenst) uit te breiden met een gratis antistofbepaling.
  • Preventieve testen
    Het (structureel) testen van medewerkers wanneer zij geen symptomen hebben. Aangeboden op offertebasis, met optionele gratis antistofbepaling als uitbreiding.

Meer weten over de gratis sneltesten of direct aanmelden?
Iedere organisatie kan gebruik maken van deze mogelijkheid. Je vraagt een vouchercode aan via deze link. Vervolgens deel je deze, samen met een ontvangen instructie, onder je medewerkers en wanneer een medewerker klachten heeft of in contact geweest is met iemand die corona heeft, kan de medewerker een afspraak inplannen en de vouchercode gebruiken. Medprevent, TIGRA en Spoedtest declareren bij het ministerie van VWS. Als werkgever merk je hier niks van. Meer informatie vind hier.

Polen – Transportsector vrijgesteld van verscherpte maatregelen

Eind februari heeft Polen de maatregelen verscherpt voor personen die vanuit Tsjechië of Slowakije het land betreden. De transportsector is hier volledig van vrijgesteld.

Chauffeurs hoeven niet verplicht in quarantaine of een negatieve coronatest bij zich te hebben bij het uitoefenen van hun werkzaamheden óf wanneer ze in een ander voertuig naar Polen terugkeren. De regelgeving is op deze pagina terug te vinden.

Bekijk voor aanvullende informatie onze interactieve kaart.

Duitsland – Registratieportaal niet bereikbaar

Het Duitse ministerie van Volksgezondheid (BMG) laat weten dat het Duitse COVID-19 registratieportaal (DEA) te maken heeft met cyberaanvallen.

De autoriteiten werken op volle kracht om de beschikbaarheid van het systeem te herstellen, maar het zal naar verwachting nog wel enkele dagen duren voordat het systeem weer werkt. Gedurende deze tijd zullen de registraties op papier worden verwerkt via een vervangend formulier. Voorbeeldformulieren in verschillende talen kun je via deze link downloaden. In onze interactieve kaart staat bij Duitsland aangegeven wanneer een registratie verplicht is.

Geldigheid van theorie-certificaten, rijbewijzen, code 95 verlengd

De coulanceregeling is opnieuw verlengd. Dit betekent dat ook theoriecertificaten die vanaf 1 mei verlopen tot zeven maanden langer geldig blijven. Door de gevolgen van de lockdown is de kans namelijk groot dat niet iedereen praktijkexamen kan doen voordat het theoriecertificaat verloopt. Ook rijbewijzen en code 95 die verlopen tussen 1 september 2020 en 30 juni 2021 blijven tien maanden langer geldig.

Wijziging data indienen definitieve aanvraag NOW

In het kader van elke NOW-regeling dient de werkgever in eerste instantie een aanvraag tot subsidieverlening in. Na afloop van de periode waarop die subsidie betrekking had, moet er een tweede definitieve aanvraag ingediend worden, ter vaststelling van de subsidie. Afhankelijk van het bedrag van het voorschot en de definitieve subsidie, moet een accountantsverklaring of een derdenverklaring meegestuurd worden.

Omdat de accountants aangegeven hebben dat het momenteel erg druk is, heeft minister Koolmees, na overleg met het UWV, besloten de perioden voor de definitieve aanvraag te verlengen c.q. te wijzigen. Verder is besloten om de einddatum voor de definitieve aanvraag voor alle werkgevers hetzelfde te laten zijn; dus geen verschillende einddata meer voor werkgevers die een accountantsverklaring moeten meesturen en werkgevers die een derdenverklaring of geen verklaring hoeven mee te sturen.

De perioden waarin de definitieve aanvraag ingediend moet worden zijn nu:

Het CBR hervat praktijkexamens, toetsen en rijtesten

Het kabinet heeft besloten om de coronamaatregelen voor contactberoepen te versoepelen. Dat betekent dat het CBR vanaf woensdag 3 maart alle praktijkexamens en rijtesten hervat. Dit geldt ook voor de praktijktoetsen en de praktische nascholing voor het beroepsvervoer.

Over wanneer en op welke wijze de theorie-examens, de theoretische nascholing en de cursussen ‘Alcohol’ en ‘Verantwoord rijgedrag’ weer kunnen beginnen, zal het kabinet later een besluit nemen.

Later vandaag volgt er meer informatie over de hervatting van de examens vanaf 3 maart.

Benodigde documenten bij verlopen ADR

Bij een aantal chauffeurs gaat het ADR verlopen of is deze al verlopen. Om bij de poorten van de laad-/losadressen problemen te voorkomen, is een document nodig waarmee de chauffeurs kunnen aantonen dat zij terecht met een verlopen certificaat aan het werk zijn. Het gaat dan om de volgende documenten:

Let wel: deze documenten zijn alleen geldig in de landen die de hiervoor bedoelde overeenkomst hebben getekend. Helaas zijn dit lang niet alle landen in Europa, zie de lijst hieronder en op de website van Unece.

M333-Trainingscertificaten voor chauffeurs in overeenstemming met 8.2.2.8.2 van het ADR

Land Getekend
Duitsland 25/01/2021
Griekenland 26/01/2021
Tsjechië 26/01/2021
San Marino 26/01/2021
Slovenië 26/01/2021
Ierland 27/01/2021
Slowakije 28/01/2021
Noorwegen 29/01/2021
Zweden 3/02/2021
Polen 9/02/2021
Nederland 10/02/2021
Finland 15/02/2021

M334-Certificaten van veiligheidsadviseurs in overeenstemming met 1.8.3.7 van het ADR

Land Getekend
Duitsland 25/01/2021
Griekenland 26/01/2021
Tsjechië 26/01/2021
Slovenië 26/01/2021
Ierland 27/01/2021
Slowakije 28/01/2021
Noorwegen 29/01/2021
Zweden 3/02/2021
Polen 9/02/2021
Nederland 10/02/2021
Finland 15/02/2021

Het wachten is op de overheden die hier nog een beslissing over moeten nemen. Het rijden zonder ADR in de overige landen mag tot die tijd niet.

Denemarken – Sluiting enkele grenzen

Vanaf 20 februari 2021 heeft Denemarken verschillende landsgrenzen met Duitsland gesloten. De grenscontrole is verscherpt en dat leidt onherroepelijk tot vertragingen. De volgende grensovergangen tussen Denemarken en Duitsland kunnen worden gebruikt:

  • Frøslev/Ellund (E45), Padborg, Sæd zijn dag en nacht geopend.
  • Kruså is eveneens dag en nacht geopend maar alleen voor voertuigen van minder dan 3,5 ton.
  • Pebersmark is geopend van 10:00 tot 18:00 uur

Bij Frøslev is er een rijstrook uitsluitend voor het vrachtvervoer, waardoor de vertraging door file beperkt blijft. Beroepsgoederenvervoerders zijn nog steeds vrijgesteld van de testverplichting (behalve wanneer de chauffeur in het Verenigd Koninkrijk woont). Vrachtwagenchauffeurs die geen ingezetenen van Denemarken zijn, moeten zich nog steeds isoleren wanneer zij niet aan het werk zijn. Isolatie mag in het voertuig plaatsvinden als dat is toegestaan volgens de verordening inzake rij- en rusttijden.

Frankrijk versoepelt eisen coronatest voor chauffeurs

Frankrijk heeft de maatregelen op 21 februari 2021 versoepeld waardoor chauffeurs die vanuit het VK naar Frankrijk terugkeren en minder dan 48 uur in het VK hebben doorgebracht, geen negatieve coronatest bij zich hoeven te hebben.Tijdens de rit van Frankrijk naar het VK geven de rederijen of de Eurotunnel de chauffeur een bewijs van het tijdstip van de oversteek. Dit moet vervolgens getoond worden bij de check-in voor de terugreis. Een negatieve coronatest blijft echter wel verplicht voor de chauffeurs die langer dan 48 uur in het VK zijn geweest.

Verder laat Frankrijk weten dat wanneer chauffeurs vanuit het VK terugreizen een negatieve coronatest die in Ierland is afgenomen, wordt erkend wanneer deze niet ouder is dan 72 uur.

Check onze interactieve landenkaart corona voor de meest actuele informatie.

Italië - coronatesten op de Interport van Trento

Beroepsverenigingen van het wegvervoer in Trentino hebben in samenwerking met andere partijen een hotspot opgezet op de Trento Freight Village om chauffeurs snelle coronatesten af te laten nemen zodat zij via de Brenner naar Duitsland te reizen.

De testen worden uitgevoerd op de vrachtwagenparkeerplaats van de A22 bij de Interport van Trento. Je kunt hier van maandag tot vrijdag van 08:00 uur tot 17:00 uur terecht om een coronatest af te laten nemen.

Je kunt telefonisch een reservering maken via: +39 345 9754795 of +39 0461 433480 of via e-mail aan covidtest@seaconsulenze.it

Alle vervoerders kunnen bij dit testcentrum een coronatest afnemen. Reserveren wordt aanbevolen, met name omdat een reserveringsbevestiging kan worden getoond in geval van controle.

Meer informatie staat op de website van de Italiaanse brancheorganisatie.

Aanvragen NOW tranche 4 en TVL Q1 nu mogelijk

Het indienen van de aanvragen voor de NOW tranche 4 (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) en de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) voor het eerste kwartaal 2021 is vanaf 15 februari mogelijk. Lees hier alles over deze twee maatregelen.

Lees hier het volledige bericht.

Italië – Opbouw testlocaties voor vervoerders bij Brennerpas

De Italiaanse regering is begonnen met het opzetten van stations voor het uitvoeren van tests bij chauffeurs in de transportsector die via de Brennerpas richting Duitsland willen rijden.  Bij de ingang van de Brennerpas worden chauffeurs in de transportsector die via Tirol richting Duitsland rijden gecontroleerd of zij al een negatieve coronatest bij zich hebben. Indien een chauffeur geen negatieve test kan aantonen, wordt de toegang tot Oostenrijk geweigerd.

Aanleiding is de aanwijzing van Tirol als “virusvariantgebied” door de Duitse autoriteiten. Naast Tirol zijn ook Tsjechië en Slowakije aangewezen als hoogrisicogebieden waardoor toegang tot Duitsland momenteel alleen mogelijk is met een negatieve antigeen- of PCR-test die maximaal 48 uur oud is. Testkits worden ter beschikking gesteld in de “Drive Through Difesa” die in aanbouw is in de buurt van de Brennerpas. Er worden zo snel mogelijk nog meer teststations gerealiseerd in de buurt van de grensovergang. Op het moment dat er meer informatie beschikbaar is zullen wij die publiceren.

Oostenrijk – Negatieve coronatest verplicht om toegang tot de Brenner te krijgen

Doordat Tirol is aangewezen als “virusvariantgebied” door de Duitse autoriteiten is binnenkomst vanuit Tirol in Duitsland momenteel alleen mogelijk met een negatieve antigeen- of PCR-test die maximaal 48 uur oud mag zijn. Bij de ingang van de Brennerpas worden chauffeurs in de transportsector die via Tirol richting Duitsland rijden gecontroleerd of zij al een negatieve coronatest bij zich hebben. Indien een chauffeur geen negatieve test kan aantonen, wordt de toegang tot Oostenrijk geweigerd.

Testmogelijkheden langs het Oostenrijkse autosnelwegennet zijn niet mogelijk om capaciteitsredenen van de teststations en parkeerterreinen. Om problemen aan de Tiroolse grens met Duitsland te voorkomen, kunnen vrachtwagenchauffeurs die door Oostenrijk naar Duitsland willen rijden, momenteel alleen via andere routes dan Tirol naar Duitsland reizen als zij geen negatieve test bij zich hebben.

Raadpleeg voor meer informatie onze interactieve kaart.

Tsjechië – Negatieve coronatest verplicht bij transit richting Duitsland

De Tsjechische autoriteiten laten weten dat sinds middernacht 14 februari een negatieve COVID-19-test verplicht is voor alle chauffeurs in het goederenvervoer die het land willen doorkruisen op weg naar Duitsland. Volgens de Tsjechische wettekst is deze maatregel een reactie op het feit dat Duitsland Tsjechië heeft opgenomen in de lijst van landen met een “nieuwe COVID-19-variant”. Dit betekent dat alle chauffeurs van goederentransport die uit Tsjechië komen en dus ook de chauffeurs die op doorreis zijn in Tsjechië, een negatieve test voorleggen bij het binnenkomen van Duitsland.

De Tsjechische autoriteiten eisen een negatieve Covid-19-test die niet ouder is dan 36 uur. Zowel PCR-tests als snelle antigeentests worden aanvaard, mits zij zijn uitgevoerd door een erkend laboratorium. Tsjechië voert steekproefsgewijze controles aan de grenzen in om na te gaan of deze maatregel wordt  nageleefd. Van chauffeurs die op doorreis zijn kan ook worden verlangd dat zij de test laten zien tijdens wegcontroles in Tsjechië.

Raadpleeg voor meer informatie onze interactieve kaart.

Duitsland -  Update met testmogelijkheden omliggende landen

Met ingang van zondag 14 februari 2021 00.00 uur worden de Slowaakse Republiek, de Tsjechische Republiek en een deel van Oostenrijk (provincie Tirol met uitzondering van het politieke district Lienz, de gemeente Jungholz en het Risstal in het gemeentelijke gebied Vomp en Eben am Achensee) volgens de Duitse CoronaEinreiseVO uitgeroepen tot zogenoemd aandachtsgebied.

Hierdoor zijn alle personen die vanaf 14 februari Duitsland binnenkomen (ook vrachtwagenchauffeurs) en die gedurende de laatste 10 dagen in een of meer van de bovengenoemde landen zijn verbleven of er doorheen zijn gereisd, verplicht zich te registreren, dienen zij een een negatieve COVID-19-test (niet ouder dan 48 uur) aan te tonen en, in sommige gevallen, moeten zij in quarantaine gaan, zoals hieronder nader wordt beschreven. Het federale ministerie van Binnenlandse Zaken heeft aangekondigd dat de naleving van de regels vanaf 14 februari 2021 door de federale politie aan de grenzen met Tsjechië en Oostenrijk wordt gecontroleerd.

Testmogelijkheden

  • Voor rijders die terugkeren van/door Tirol: Zie hier.
  • Voor rijders die terugkeren van/door de Tsjechische Republiek: Zie hier.
  • Voor rijders die terugkeren van/door de Slowaakse Republiek: Zie hier.

Duitsland – Verplichte test bij aankomst uit Slowakije, Tsjechië en Oostenrijk

Met ingang van zondag 14 februari 2021, 00:00 uur, worden Slowakije, Tsjechië en een deel van Oostenrijk door Duitsland aangemerkt als aandachtsgebieden. Hierdoor zijn alle personen die Duitsland binnengaan en die de afgelopen 10 dagen in een of meer van de bovengenoemde landen zijn verbleven of doorheen zijn gereisd, verplicht zich te registreren. Tevens moeten zij een een negatieve COVID-19-test kunnen aantonen, en in sommige gevallen in quarantaine. Dit geldt ook voor chauffeurs in de transportsector.

Het deel van Oostenrijk waar het om gaat is: provincie Tirol met uitzondering van het politieke district Lienz, de gemeente Jungholz en het Risstal in het gemeentelijk gebied van Vomp en Eben am Achensee

België - Verklaring op Eer vanaf morgen niet meer verplicht voor transportsector

Chauffeurs in de transportsector zijn vanaf morgen, 13 februari 2021,  tijdens het uitoefenen van hun werkzaamheden vrijgesteld van het gebruik van de Verklaring op Eer. In plaats van de Verklaring op Eer worden de transportdocumenten (zoals de vrachtbrief) geaccepteerd als bewijs voor professionele verplaatsing. Grensarbeiders dienen deze verklaring wel in te vullen aangezien de uitzondering enkel van toepassing is op chauffeurs tijdens het uitoefenen van hun werkzaamheden.

Bekijk onze interactieve kaart voor meer informatie.

Oostenrijk – Verscherpte coronamaatregelen

De Oostenrijkse media berichten over aankomende verscherpingen van de coronamaatregelen eind deze week. TLN heeft haar Oostenrijkse zusterorganisatie om opheldering gevraagd om na te gaan wat dit voor de transportsector betekent.

Tot op heden heeft de Oostenrijkse overheid geen tekst gepubliceerd met daarin informatie over eventuele verscherpte maatregelen en dan met name wat dit voor de transportsector betekent. Er kan nu dus nog niet worden gezegd waar chauffeurs over enkele dagen aan moeten voldoen.

Op het moment dat er meer informatie is, communiceren we dat uiteraard.

TLN: houd tankstations open voor chauffeurs!

TLN wil dat vrachtwagenchauffeurs tijdens de avondklok eten en drinken kunnen kopen bij tankstations. Zeker nu de avondklok verlengd is en het winterse weer aanhoudt.

Brandbrief
In een brandbrief aan verschillende ministeries pleitte TLN, samen met andere brancheorganisaties, ervoor om tankstations volledig open te houden voor vrachtwagenchauffeurs en andere cruciale beroepsgroepen. Daar is deels gehoor aan gegeven: tankstations mogen vanaf 04.30 voedingsmiddelen verkopen. TLN vindt dat chauffeurs te allen tijde eten en drinken moeten kunnen kopen bij tankstations en dat ze gebruik kunnen maken van de sanitaire voorzieningen. Nu de vrieskou aanhoudt is het belangrijk dat er snel een uitzondering wordt gemaakt voor chauffeurs zodat zij tijdens de avondklok onderweg een kop koffie of een broodje kunnen afhalen. TLN blijft zich hiervoor inzetten in de gesprekken met het ministerie.

Wat betekent verlenging van de avondklok voor transportsector?

De avondklokmaatregel wordt verlengd tot en met 2 maart. Dat betekent dat nog ruim drie weken lang niemand na 21.00 uur de straat op mag zonder goede reden. Alle werknemers in de sector transport en logistiek zijn uitgezonderd van de avondklok. Tussen 21:00 en 04:30 moeten medewerkers of werknemers twee formulieren bij zich hebben om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn.

Formulieren
Het hangt ervan af hoe de werkgeversverklaring is ingevuld of deze geldig blijft of toch opnieuw ingevuld moet worden. Als er geen einddatum is ingevuld maar in het algemeen is opschreven dat de werknemer bijvoorbeeld elke nacht op straat moet zijn voor werk, blijft het formulier geldig. Als op het formulier 8 februari als einddatum is ingevuld, dien je wel een nieuw formulier te maken.

Bekijk hier de formulieren.

Tankstations
Tankstation-shops gaan eerder open, namelijk om 04:30 uur.

Denemarken – Transportsector vrijgesteld van verscherpte maatregelen

Sinds 7 februari 2021 heeft Denemarken de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan verscherpt. Personen die Deens grondgebied betreden dienen een test af te leggen en tien dagen in isolatie te blijven.

Vrachtwagenchauffeurs hoeven zich niet te laten testen nadat zij Denemarken aan de land-/zeegrens zijn binnengekomen, maar moeten afhankelijk van de omstandigheden wel in isolatie. Raadpleeg onze interactieve kaart voor de volledige informatie.

Zwitserland - registratie chauffeurs

Vanaf 8 februari 2021 dienen chauffeurs in de transportsector zich te registreren via een online formulier. Bij transit of transportwerkzaamheden in Zwitserland korter dan 24 uur is een chauffeur hiervan uitgezonderd.

Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

België – Verklaring op Eer vanaf 13 februari niet meer verplicht voor transportsector

Chauffeurs in de transportsector zijn vanaf 13 februari 2021 tijdens het uitoefenen van hun werkzaamheden vrijgesteld van het gebruik van de Verklaring op Eer. In plaats van de Verklaring op Eer worden de transportdocumenten (zoals de vrachtbrief) geaccepteerd als bewijs voor professionele verplaatsing. Grensarbeiders dienen deze verklaring wel in te vullen aangezien de uitzondering enkel van toepassing is op chauffeurs tijdens het uitoefenen van hun werkzaamheden.

Bekijk onze interactieve kaart voor meer informatie.

Oostenrijk – Testverplichting voor chauffeurs zonder vervoersmiddel

Vanaf 10 februari 2021 geldt er een algemene keuringsplicht voor reizigers naar Oostenrijk. Ongeacht het reisdoel en de quarantaineverplichting moet bij binnenkomst al een negatieve coronatest worden overlegd.

Beroepschauffeurs die zonder hun voertuig reizen, zijn ook verplicht om een negatieve coronatest voor te leggen. Beroepschauffeurs die vergezeld zijn van hun voertuig zijn vrijgesteld van het voorleggen van een negatieve test.

De eerste test moet uiterlijk 24 uur voor binnenkomst worden uitgevoerd en mag op dat moment niet ouder zijn dan 7 dagen.

Verkoop levensmiddelen vanaf 04:30 uur bij verlenging avondklok

Als de avondklok na 10 februari van kracht blijft, mogen tankshops het gedeelte met levensmiddelen anderhalf uur eerder openen. Tankstations mogen nu vanaf 06:00 uur eten en drinken verkopen. Na een eventuele verlenging van de avondklok verandert dat naar 04:30 uur.

Tankstations mogen ondanks de avondklok voor brandstofverkoop open zijn, maar mogen vanaf 20:45 uur geen levensmiddelen meer verkopen. Dit betekent dat cruciale beroepsgroepen, zoals vrachtwagenchauffeurs, tijdens de avondklok geen drinken en eten meer kunnen kopen.

Brandbrief
In een brandbrief aan verschillende ministeries pleitte TLN, samen met andere brancheorganisaties, ervoor om tankstations volledig open te houden voor vrachtwagenchauffeurs en andere cruciale beroepsgroepen. Daar is nu deels gehoor aan gegeven. TLN vindt dat chauffeurs te allen tijde eten en drinken moeten kunnen kopen bij tankstations en dat ze gebruik kunnen maken van de sanitaire voorzieningen. TLN blijft zich hiervoor inzetten in de gesprekken met het ministerie.

EU-lidstaten willen verlenging rijbewijzen en code 95

EU-lidstaten willen de geldigheid van rijbewijzen en beroepscertificaten die tussen 1 september 2020 en 30 juni 2021 verlopen met tien maanden verlengen. TLN is blij met het voorstel en drong al eerder bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Europese Commissie aan op een langere coulanceperiode voor verlopen rijbewijzen en code 95. Voordat dit voorstel in werking treedt, moet het eerst worden goedgekeurd door het Europees Parlement. Die beslist hier volgende week over. Zodra hier meer over bekend is, melden wij dat op onze website.

Lees hier het volledige bericht.

Tot 2 maart geen CBR-examens

Vanwege de verlenging van de lockdown schrapt CBR alle rijexamens tot en met 2 maart. Theorie- en praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen voor code 95 gaan tot en met dinsdag 2 maart niet door.

Lees hier het volledige bericht.

Ierland – Formulier verplicht bij overtocht Ierland naar Frankrijk

Naast een negatieve coronatest dienen vervoerders die de overtocht van Ierland naar Frankrijk maken ook een ‘’Verklaring op erewoord’’ bij zich te hebben. Dit formulier moet worden ingevuld en bij de check-in worden getoond door de vervoerder voordat hij aan boord gaat van de ferry van Dublin naar Cherbourg. Het formulier kan ook bij aankomst in Cherbourg door de Franse autoriteiten worden geïnspecteerd. Vul het formulier in voor aankomst bij de check-in om vertragingen te voorkomen. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

Ierland – Coronatest verplicht bij overtocht naar Frankrijk

Beroepschauffeurs die vanaf 28 januari 2021 met de ferry naar Frankrijk willen reizen dienen een negatieve coronatest bij zich te hebben. Raadpleeg onze interactieve kaart voor meer informatie.

België - Verklaring op Eer

Van 27 januari tot 1 maart eist België dat alle chauffeurs in de transportsector bij het betreden van het grondgebied een verklaring bij zich hebben waarop staat aangegeven dat ze er zijn vanwege een essentiële reis.

Momenteel staat België alleen essentiële reizen toe. Onder essentiële reizen wordt onder meer verstaan ‘reizen om professionele redenen’ waar dus ook het beroepsgoederenvervoer onder valt.

De verklaring is geldig gedurende de hierop aangegeven periode dat er van en naar België gereden moet worden.

Als chauffeurs in de periode van 27 januari -1 maart 2021 meerdere keren op Belgisch grondgebied komen, hoeven zij het formulier maar één keer in te vullen met daarop de vermelding van deze data.

Aangezien België het formulier op het laatste moment beschikbaar heeft gesteld, is het mogelijk dat je als vervoerder al onderweg bent en niet de gelegenheid hebt dit document te printen. Vul dan in ieder geval het onderstaande Word bestand in om bij een eventuele controle aan te kunnen tonen dat je volledig meewerkt aan deze nieuwe maatregel.

Meer informatie vind je in de interactieve kaart.

Klik op deze link voor de website waar dit formulier in pdf te downloaden is.
Klik op deze link voor hetzelfde document in Word.

Finland – Strengere maatregelen

Van 27 januari tot 25 februari zijn er in Finland striktere regels wat betreft inreisbeperkingen en grenscontroles.

De transportsector is aangemerkt als essentieel en hierdoor volledig vrijgesteld, waardoor de werkzaamheden ongestoord kunnen worden uitgevoerd.

Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

België – Verklaring essentiële reizen

Van 27 januari tot 1 maart eist België dat alle chauffeurs in de transportsector bij het betreden van het grondgebied een verklaring bij zich hebben waarop staat aangegeven dat ze er zijn vanwege een essentiële reis.

Momenteel staat België alleen essentiële reizen toe. Onder essentiële reizen wordt onder meer verstaan ‘reizen om professionele redenen’ waar dus ook het beroepsgoederenvervoer onder valt.

De verklaring is geldig gedurende de hierop aangegeven periode dat er van en naar België gereden moet worden.

Als chauffeurs in de periode van 27 januari -1 maart 2021 meerdere keren op Belgisch grondgebied komen, hoeven zij het formulier maar één keer in te vullen met daarop de vermelding van deze data.

Aangezien België het formulier op het laatste moment beschikbaar heeft gesteld, is het mogelijk dat je als vervoerder al onderweg bent en niet de gelegenheid hebt dit document te printen. Vul dan in ieder geval het onderstaande Word bestand in om bij een eventuele controle aan te kunnen tonen dat je volledig meewerkt aan deze nieuwe maatregel.

Meer informatie vind je in de interactieve kaart.

De verklaring kun je hier downloaden.

Duitsland - Verplicht het dragen van medisch mondkapje

Naast Beieren hebben nu ook de andere Duitse Bundeslanden maatregelen genomen waardoor het dragen van een bepaald type mondkapje verplicht is. Het dragen van deze mondkapjes is verplicht bij het gebruik van het openbaar vervoer, bezoek aan alle winkels inclusief garages, tankstations en de daarbij behorende parkeerplaatsen.

Waar Beieren minimaal een FFP2 mondkapje eist, is het dragen van een medisch mondkapje (type I, II en IIR) in de overige regio’s voldoende. Let op: Een niet-medisch mondkapje, willekeurige stoffen doek of sjaal is dus niet meer toegestaan.

In dit overzicht kan je exact zien vanaf welk moment welk type mondkapje verplicht is in Duitsland. De TLN Ledenwinkel verkoopt enkel medische mondkapjes type IIR. Zoals het overzicht laat zien zijn deze in de meeste Duitse gebieden te gebruiken. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie. FFP2 mondkapjes zijn niet te koop in de TLN Ledenwinkel.

Beroepsgoederenvervoer Zweden - informatie

Het goederenvervoer blijft toegestaan en er is geen aanvullend formulier nodig. In het decreet dat door de Zweedse overheid is gepubliceerd staat in § 4.2 dat de transportsector volledig is vrijgesteld van alle maatregelen tijdens deze pandemie. Gisteren werden enkele Nederlandse vervoerders teruggestuurd naar Denemarken nadat Zweedse handhavers dit decreet niet correct hanteerden. Dit misverstand is dezelfde avond aangekaart door de brancheorganisaties waardoor het transport de volgende dag weer kon plaatsvinden.

Houd tankstations open voor vrachtwagenchauffeurs

Vrachtwagenchauffeurs en andere cruciale beroepsgroepen worden geraakt door de sluiting van tankstations tijdens de avondklok. Voor hen zijn deze faciliteiten langs de snelweg onmisbaar om te kunnen eten, drinken, douchen, of naar het toilet te kunnen gaan. BOVAG, TLN, evofenedex, VERN, NOVE en VNPI pleiten daarom voor het openhouden van deze voorzieningen tijdens de avondklok.

Lees hier het volledige bericht.

Sneltest alleen nodig bij transport VK

Vanaf dinsdag 19 januari 00:01 zijn vrachtwagenchauffeurs die met de ferry van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland vervoeren verplicht om een sneltest te doen.

LET OP: de sneltest is verplicht voor alle chauffeurs die met de ferry van het VK naar Nederland moeten. Ook als zij naar Ierland vervoeren. Voor transport uit andere landen is GEEN sneltest nodig.

Formulieren avondklok beschikbaar

Alle werknemers in de sector transport en logistiek zijn uitgezonderd van de avondklok. Vanaf zaterdag 23 januari moeten werknemers twee formulieren bij zich hebben om aan te tonen dat zij tussen 21.00 en 04:30 voor hun werk buiten zijn.

Één van die formulieren is een werkgeversverklaring, die de werkgever moet invullen. Zelfstandigen of eigen rijders kunnen het formulier zelf invullen. Het tweede formulier is de ‘Eigen verklaring avondklok’  en moet de werknemer invullen. De formulieren zijn te downloaden op de website van de Rijksoverheid. De formulieren hoeven niet uitgeprint te worden en kunnen digitaal worden getoond, bijvoorbeeld op een telefoon.

Lees hier het hele bericht

Transport uitgezonderd van avondklok, verklaring verplicht

De avondklok gaat definitief vanaf zaterdag 23 januari in. Alle werknemers in de sector transport en logistiek zijn uitgezonderd van de avondklok. Tussen 21:00 en 04:30 moeten medewerkers of werknemers twee formulieren bij zich hebben om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn.

Één van die formulieren is een werkgeversverklaring, die de werkgever moet invullen. Het tweede formulier is de ‘Eigen verklaring avondklok’ en moet de werknemer zelf invullen. De formulieren zijn nog niet beschikbaar op de website van de Rijksoverheid. Zodra ze wel beschikbaar zijn, melden wij dat.

Lees hier het hele bericht

Opnieuw stevig pakket aanvullende steunmaatregelen

Het kabinet heeft op 21 januari 2021 een pakket met aanvullende steunmaatregelen bekend gemaakt. Die maatregelen komen bovenop de al bestaande maatregelen. Verder worden enkele van die maatregelen aangepast. De maatregelen hebben betrekking op het eerste en tweede kwartaal van 2021.

Lees hier het hele bericht

Formulieren avondklok ook digitaal te tonen

Als de avondklok ingevoerd wordt, zal het mogelijk zijn om de twee verplichte formulieren ook digitaal te tonen, bijvoorbeeld op een telefoon. Werknemers hebben dus geen papieren versie nodig.

De twee formulieren komen beschikbaar op de website van de Rijksoverheid zodra de avondklok definitief is. Op dit moment wordt daar over gedebatteerd in de Tweede Kamer. Als de avondklok ingevoerd wordt komen er twee standaard formulieren beschikbaar. Het is dus niet nodig om een eigen formulier op te stellen. Meer informatie hierover vind je op de Q&A pagina van de Rijksoverheid.

Nieuwe coulanceregeling voor rijbewijzen en code 95

Minister Van Nieuwenhuizen treft een nieuwe coulanceregeling waardoor rijbewijzen die tussen 1 december 2020 en 1 maart 2021 verlopen, tot 1 maart geldig blijven. Mensen met dat rijbewijs blijven verzekerd en krijgen geen boete als ze staande worden gehouden in de periode dat de coulanceregeling geldt. Ook geldt deze coulanceregeling voor chauffeurs waarvan de code 95 in de periode 1 december 2020 en 1 maart 2021 verloopt.

Transport uitgezonderd van avondklok – verklaring verplicht

Werknemers in de transportsector zijn uitgezonderd van de avondklok die mogelijk binnenkort ingaat. Dat maakte het kabinet bekend. Medewerkers in de transportsector, zoals chauffeurs, moeten vanaf vrijdag twee verschillende formulieren bij zich hebben, om aan te tonen dat zij werkzaam zijn in de sector.

Bekijk hier het volledige bericht.

Praktische informatie quarantaine VK

Als een chauffeur in het Verenigd Koninkrijk positief op corona wordt getest wordt de chauffeur verwezen naar een hotel in het VK, waar hij of zij tien dagen in quarantaine moet. Dat laat de Britse overheid TLN weten.

Er zijn in totaal vier hotels in het land waar chauffeurs worden opgevangen. Op die locaties kan de chauffeur ook zijn vrachtwagen parkeren. Binnen de quarantaineperiode kunnen transportbedrijven de vrachtwagen of lading op afspraak ophalen bij het hotel, terwijl de chauffeur in zelfisolatie blijft.

Accommodatie
Tijdens de quarantaineperiode van 10 dagen heeft hij of zij gratis toegang tot eten, drinken, eventuele zorg en internet.  Ook wordt de gezondheid van de chauffeur regelmatig gecontroleerd, laat de Britse overheid weten. In het geval van dubbele bemanning moeten beide chauffeurs verplicht in quarantaine. Ook als zij niet allebei positief zijn getest. Als de chauffeur zorg nodig heeft kan hij via telefoonnummer 111 bellen met de NHS, de Britse organisatie voor gezondheidzorg. Bij spoed of noodgeval dient de chauffeur het alarmnummer te bellen op 999. Na de quarantaineperiode van tien dagen krijgt de chauffeur de benodigde documentatie mee om zijn reis alsnog te kunnen vervolgen.

 

TLN in gesprek over de gevolgen van een eventuele avondklok

TLN is in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de gevolgen van een eventuele avondklok. Mocht er een avondklok komen, dan is het belangrijk dat er een uitzondering wordt gemaakt voor transport- en logistiek verkeer, benadrukt TLN. Dat is met inbegrip van woon-werkverkeer van de medewerkers.

TLN heeft hierop bij het ministerie aangedrongen. In een reactie heeft het ministerie aangegeven oog te hebben en rekening te houden met de cruciale rol van transport en logistiek.

Bij het ingaan van een eventuele avondklok zouden werknemers bijvoorbeeld een werkgeversverklaring moeten overhandigen, die aantoont dat zij onderweg zijn naar hun werk. TLN is hierover in gesprek met het ministerie van IenW en verwacht dat het ministerie rekening houdt met de cruciale rol van de transportsector in onze 24-uurseconomie. Transport gaat dag en nacht door. Daarom is een uitzondering, ook voor woon- en werkverkeer van medewerkers in de sector, noodzakelijk, vindt TLN.

Oostenrijk – Chauffeurs vrijgesteld van registratieplicht

Vanaf 15 januari 2021 is er vanwege de coronavirusmutatie een elektronische registratieplicht om Oostenrijk binnen te komen. Beroepschauffeurs zijn vrijgesteld. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie.

Sneltest verplicht vanaf dinsdag voor vervoer vanuit VK naar NL

Vanaf dinsdag 19 januari 00:01 zijn vrachtwagenchauffeurs die met de ferry van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland vervoeren verplicht om een sneltest te doen.

Bekijk hier het volledige bericht.

Duitsland – Nieuwe coronamaatregelen

De nieuwe verordening stelt eisen aan elektronische pre-registratie en verplichte coronatesten voor personen die vanuit risicogebieden Duitsland binnenkomen.

Deze nieuwe bepalingen gelden op federaal niveau. Ze komen in de plaats van eerdere bepalingen die op regionaal niveau (Bundesländer) werden uitgevaardigd. (De bepalingen inzake verplichte zelfisolatie blijven echter op regionaal niveau (Bundesländer) van kracht).

Bekijk hier de algemene bepalingen van de nieuwe verordening (let op: de algemene bepalingen zijn niet van toepassing op chauffeurs in onze sector) die is opgesteld door het federale ministerie van Volksgezondheid.

Wat betekent dit voor de transportsector?
Er zijn vrijstellingen voor chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer. Raadpleeg eerst deze link om na te gaan welk risiconiveau Nederland op dit moment heeft.

Er zijn vier verschillende risiconiveaus:
Geen risicogebied meer (KEINE risikogebiete/ Non risk area)
Risicogebieden (Risikogebiete/risk area)
Hoog incidentiegebied (Hochinzidenzgebiete/High incidende area) (nog geen overzicht beschikbaar ten tijde van publicatie)
Aandachtsgebied (Virusvarianten-Gebiete/ Area of variant o concern)

Bekijk onze interactieve kaart voor een volledig overzicht van de uitzonderingen voor de chauffeurs in onze sector.

Sneltest verplicht voor chauffeurs uit Verenigd Koninkrijk

Vrachtwagenchauffeurs die met de ferry van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland vervoeren moeten binnenkort vlak voor het vertrek een sneltest ondergaan. Pas als zij negatief zijn getest, mogen zij de rit vervolgen. Chauffeurs hoeven geen negatieve PCR-testuitslag te hebben. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zojuist bevestigd. Het is nog niet duidelijk wanneer de verplichting ingaat, of waar testlocaties komen.

De maatregel is bedoeld om de verspreiding van de nieuwe variant van het coronavirus tegen te gaan. Voor vrachtwagenchauffeurs is een sneltest voldoende, andere reizigers zijn verplicht een negatieve PCR-test te overhandigen.

Meer informatie volgt zo snel mogelijk.

Duitsland – Beieren verplicht medische mondkapje

Beieren verplicht vanaf 18 januari het dragen van FFP2-mondkapjes bij gebruik van het openbaar vervoer of bezoek aan winkels. Iedereen, dus ook onze chauffeurs, horen bij de hierboven genoemde gelegenheden een medisch mondkapje te dragen. Waarschijnlijk zullen tankstations hier ook onder vallen en is een medisch mondkapje ook hier verplicht.   Er is nog geen wetgeving gepubliceerd over deze wijziging. Onze Duitse zusterorganisatie kan er nog geen duidelijkheid over geven. TLN zoekt dit uit en komt hier later op terug.

In de cabine en bij het verlaten van de vrachtwagen blijft een willekeurig mondkapje echter voldoende. TLN verkoopt de FFP2-mondkapjes niet via haar webshop. Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende informatie over goederenvervoer naar Duitsland.

CBR schrapt examens tijdens lockdown

Vanwege de verlenging van de lockdown schrapt CBR alle rijexamens tot en met 9 februari. De theorie- en praktijkexamens, tussentijdse toetsen en rijtesten gaan tot en met dinsdag 9 februari niet door. Ook de code 95 cursussen gaan niet door. Het CBR is gesloten en daardoor kunnen de gegevens niet verwerkt worden in het systeem.

Bekijk hier het volledige bericht.

VK – Chauffeurs vrijgesteld van negatieve coronatest bij binnenkomst

Voor binnenkomst in Engeland is vanaf volgende week een negatieve coronatest nodig. Alle reizigers die per vliegtuig, trein of schip aankomen, moeten passend bewijs overleggen, dat niet ouder mag zijn dan 72 uur. Het niet kunnen overhandigen van een negatieve coronatest wordt beboet met een boete van 500 pond.

De transportsector is hier volledig van vrijgesteld en chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer hoeven dus geen negatieve coronatest te overhandigen wanneer ze het Brits grondgebied betreden.

De aankondiging heeft alleen betrekking op Engeland, maar vergelijkbare maatregelen zullen volgen voor de rest van Wales, Schotland en Noord-Ierland.

Vrachtwagenchauffeurs moeten op de terugreis richting het Kanaal een negatieve coronatest blijven doen om terug te kunnen reizen naar Frankrijk.

Raadpleeg onze interactieve kaart voor aanvullende maatregelen die het VK heeft genomen ter verspreiding van het coronavirus.

Spanje – Benodigde documenten

Sinds 5 januari 2021 is het in de regio Aragón ook voor beroepschauffeurs verplicht een overheidscertificaat te kunnen tonen wanneer er na 20:00 uur gebruik gemaakt wordt van de restaurants en restaurantplaatsen op de snelwegen en industrieterreinen. Bekijk het certificaat en de Nederlandse invulhulp in onze interactieve landenkaart.

Nieuwe testlocaties VK

Als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist, moet je een negatieve testverklaring niet ouder dan 72 uur overhandigen. De Britse overheid meldt dat op verschillende plekken in het land getest wordt. Een actueel overzicht van alle testlocaties vind je hier.

Zodra je negatief getest bent, wordt je doorverwezen richting de Eurotunnel of de ferry’s. Als je GEEN negatieve testverklaring hebt, wordt dringend geadviseerd om NIET richting de Eurotunnel of haven van Dover te rijden. Zonder negatieve testverklaring wordt je namelijk niet toegelaten op de ferry of de trein.

LET OP: Een negatieve testverklaring is alleen noodzakelijk als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist. Chauffeurs die via Britse havens met de ferry naar Nederlandse havens varen, hebben GEEN negatieve testverklaring nodig.

Met de auto via Kanaaltunnel naar Nederland

Reis je met de auto vanuit het Verenigd Koninkrijk via de Kanaaltunnel naar Nederland? Dan eist de Franse regering dat je in het bezit bent van een negatieve COVID-19-testuitslag. Dit geldt ook voor vrachtvervoer. Deze test mag maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland zijn afgenomen.

Bron: Rijksoverheid