Recente ontwikkelingen

 

Naar nieuws

Papierloos Transport

​​​


 

Wat speelt er?

Grotere bedrijven hebben vaak al systemen om hun informatiestroom te automatiseren. Maar er is in veel gevallen geen sprake van standaarden en de investeringskosten zijn vaak aanzienlijk. Hierdoor is het voor middelgrote en kleinere bedrijven vaak onmogelijk om op deze berichtenstroom aan te sluiten, zeker omdat verschillende opdrachtgevers ook verschillende systemen hebben.

TLN heeft daarom Papierloos Transport ontwikkeld, met standaarden en datadiensten die alle ondernemers in staat stellen om in de toekomst vrachtbrieven, facturen en transportopdrachten elektronisch met elkaar uit te wisselen. Een platform voor de hele sector. Belangrijkste voorwaarden zijn dat iedereen mee moet kunnen doen en dat het platform met name de kleine bedrijven ondersteunt.

Wat vindt TLN?

Iedere dag worden door opdrachtgever telefonisch of per e-mail bij hun vervoerder transportopdrachten doorgegeven. Denk daarbij aan tomaten, pakketjes, onderdelen of levensmiddelen. De vervoerder print op kantoor een transportopdracht uit, voert deze handmatig in in het planningssysteem, plant de zending en print een papieren vrachtbrief uit voor de chauffeur. Bij de ontvanger aangekomen worden de goederen geladen en vult de chauffeur handmatig op de vrachtbrief de aantallen, kilo’s en goederensoorten in en laat deze door de verzender ondertekenen.

Bij aankomst bij de ontvanger worden dezelfde documenten ondertekend door de ontvanger. De opdrachtgever ontvangt vervolgens drie weken later een papieren factuur van de vervoerder met een kopie van de getekende vrachtbrief door de ontvanger.

Dit papieren proces is vaak nog de dagelijkse gang van zaken. Om het proces te vereenvoudigen is TLN gestart met het project Papierloos Transport. 

Wat levert Papierloos Transport op?

Met Papierloos Transport verdwijnt de papieren factuur, transportopdracht e​n papieren vrachtbrief. Dit levert niet alleen efficiëntievoordelen op, maar kan zowel voor de opdrachtgever als de opdrachtnemer veel administratieve lasten besparen. Ter illustratie: de verwerking van een papieren factuur kost tussen de 11 en 13 euro, terwijl de verwerking van een elektronische factuur ‘slechts’ 3 tot 4 euro kost.

Alleen al door elektronisch te gaan factureren kan een individueel bedrijf duizenden tot tienduizenden euro’s besparen. Voor de hele sector betekent dit een potentiële miljoenenbesparing. ​

Lees meer

Extra informatie, producten en diensten

Exclusief voor leden

Wilt u inloggen voor extra informatie?

Word lid van TLN

Verdieping

Voor de leden die alles over dit onderwerp willen weten

 

Gerelateerd aan dit onderwerp

 

Papierloos transport
Transfollow; e-CMR; Sluiten van overeenkomst